Bukefalos 28 år!

Svårt beslut.

G

glimmie

Tror att jag är inne på rätt forum.
Jag måste antagligen sälja min ena häst som jag är väldigt förtjust i, och det är däri problemet ligger-att jag har så svårt att skiljas ifrån henne.
Velar hur jag ska göra, sälja henne eller låna ut för ev. senare försäljning?
Enligt era erfarenheter, vad är bäst? Nackdelar och fördelar? Andra tips och råd för att ta sig igenom hela processen?
 
Sv: Svårt beslut.

Kan du inte sätta ut henne på foder ett tag o se om du kan ta hem henne sen igen ?
 
Sv: Svårt beslut.

Det är också ett alternativ, men det är inte frågan om att jag inte kan ha henne kvar. Jag har helt enkelt inte orken och energin för henne och jag vet att hon förtjänar bättre, så jag är orolig för att det ska upprepa sig när/om jag får tillbaka henne.
Är man inte väldigt orolig för att få sin häst "förstörd" när man sätter ut dom på foder?
 
Sv: Svårt beslut.

jag håller på men min älsklingshäst o få ut honom på foder. känner precis som du med energin och orken plus att han och jag känner varandra utan och innan och jag håller på med en unghäst som jag har mer energi för!

Han ska alltså ut på foder, och jag är inte särskillt orolig kommer skriva in i kontraktet att jag ska få veckorapporter och rätten att komma o hälsa på när jag vill. osv..

Säger samma sak som ngn sagt till mig ang kontrakt.. (i mitt fal foder) skriv kontraktet som om de vore din värsta fiende du gör upp med... alla tänkbara saker ska med i mitt fall.. för han är de bästaste jag vet men förtjänar såååå mycket bättre.. =)
 
Sv: Svårt beslut.

Är du helt säker på att du inte kommer att ha tid för din häst i framtiden, skulle jag sälja om jag var du. Tror det är lättare att hitta en bra köpare, än en bra fodervärd. Jag har haft min häst på foder. Han är ganska svårriden, men ryttaren var duktig. Trots detta fick jag ganska snart tillbaka en häst med ryggont pga spänningar under tiden hos fodervärden. Nu visste jag att jag ville ha min häst kvar, och det var under en begränsad tid han skulle vara hos fodervärden. Istället fick han nu stanna hemma och vila. Det är ett "bekymmer" att ha häst hos fodervärd även om allt för stunden fungerar bra. Vad händer tex om hästen skadar sig hos fodervärden...
 
Sv: Svårt beslut.

är du säker på att du inte är jag :eek:
sitter i exakt samma sits. har alla möjligheter att ha kvar henne.
egna stallar, hagar, bor på gården osv. men orken finns inte.
Ligger vaken på nätterna och känner att det inte är rätt mot henne.
jag förstår hur du känner dig =(


jag har beslutat att sälja i alla fall. jag vet att jag varken är i psykisk eller fysisk kondition att ha häst. så fast det gör ont och är fruktansvärt ledsamt så är det så det får bli.


Hoppas det löser sig för dig!
lyssna på vad ditt förnuft säger dig, det är bäst!
 
Sv: Svårt beslut.

Det är också ett alternativ, men det är inte frågan om att jag inte kan ha henne kvar. Jag har helt enkelt inte orken och energin för henne och jag vet att hon förtjänar bättre, så jag är orolig för att det ska upprepa sig när/om jag får tillbaka henne.
Är man inte väldigt orolig för att få sin häst "förstörd" när man sätter ut dom på foder?


Sälj hästen. Om det nu råkar bli någon som är mindre bra för hästen, så lär personen ifråga vara lite mer försiktig om h-n äger hästen än om den är på foder.

Min erfarenhet är dock att de allra flesta är goda och snälla människor som vill hästarna väl. Fast det finns en stor okunskap som även det kan leda till skador på hästen. Framförallt så skall det mycket till för att en ny hästägare upptäcker hälta, då handlar det inte om att alls kunna upptäcka halvgradiga hältor och bakbenshältor är svårast av allt. För nybörjaren kan det t.o.m. dröja ända tills hältan är synlig i skritt innan den upptäcks.

Så allra helst sälj hästen och till någon erfaren hästägare. Eller som alternativ nr. två till samma typ av person på foder för senare köp om det gör att de väljer din häst före en annan, om hästen inte är attraktiv på säljmarknaden.

Det svåraste är med mindre attraktiva hästar. Erfarna vill ju helst ha god utvecklingspotential på en häst. Så de hästar som kommit upp i åren eller är av en mindre populär ras är det svårare att hitta vettig köpare till. Man sälja är alltid bättre om man vet att man inte vill ha hästen tillbaka alls.

Hälsning Maja
 
Sv: Svårt beslut.

Har sålt en häst av samma anledning och det gjorde ont länge länge när jag tänkte på henne...
Var välidigt noga med att hitta rätt köpare och nekade de jag inte kände skulle bli bra ägare åt henne. Gick väldigt mycket på magkänslan och hittade en underbar familj som behandlar henne som en prinessa! Vet att hon har det 100 gånger bättre där än hos mig då när jag inte hade tid med henne.

Men det gjorde som sagt ont länge, innan saknaden lade sig. Trösten var att hon har det så väldigt bra där hon är nu.

Lycka till!
 
Sv: Svårt beslut.

Visst är det en väldigt jobbig sits? Jag gör inget annat än funderar och funderar, tror hela tiden att det ska lösa sig osv.
Men som sagt, jag måste lyssna på förnuftet.
Hur långt har du kommit i din säljprocess?? Jag bävar verkligen för att folk ska komma och provrida min lilla älskling, än mer för när dom ska ta hem henne.
 
Sv: Svårt beslut.

Tack för ditt kloka svar.
Hästen jag har är en ung häst av en populär ras, men just att hon är ung känns nästan jobbigast. Att inte se henne utvecklas och följa henne på toppen av hennes liv.
Det är en ordentlig funderare jag måste ta mig, en det lutar åt att jag faktiskt måste sälja henne.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·
Hästvård Hej! Jag står inför ett tufft beslut om att eventuellt låta min bästa vän på 20 år få somna in. Jag har ägt honom sedan han var 7 år...
Svar
8
· Visningar
1 341
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Nödvändiga resor?
  • Positiva tråden del 2
  • Masked Singer 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp