Bukefalos 28 år!

Svårt med pälsen (Dobbis), byta mat?

Dimman lättar, jag har inte hittat några näringsbehov, däremot standard för vad hundmat bör innehålla, kan ju kanske vara något att utgå ifrån. Dock är det från USA, men antar att hundar är hundar även i USA. Hittade när jag letade till katt.
http://www.peteducation.com/article.cfm?c=2 1659&aid=662

Men det är ju skillnad på kalk och kalk också, i artikeln presenteras bara Ca men du kan inte köpa rent kalcium. Är det inte enklast att bara köpa hem en burk benmjöl och tillsätta vad som står på förpackningen? Vissa kalksorter (inkl benmjöl) är det inte någon större fara att överdosera lite, andra är rent livsfarliga. Dessutom så varierar som sagt behovet. Min ena verkar må bra på 25 % extra benmjöl (alltså om de ska ha 1 msk benmjöl om dagen så får han 4 tsk). Får han för lite kalk blir han lite lös i magen och huden blir sur och kliig). Du behöver förmodligen också tillsätta någon form av vitaminer, dessa finns naturligt i lever och njure/mjälte. Av totala mängden mat brukar man räkna på 5 % lever och 5 % njure eller mjälte. Men även här kan behoven variera lite, så det är bra att ha någon att fråga.

Eller så gör du det enkelt för dig och köper ett färdigt färskfoder. Det innehåller redan allt som hunden behöver :).
 
Ca är alltid Ca eftersom det är ett grundämne, att det finns olika källor att utvinna det ur är jag medveten om (benmjöl ligger närmst till hand att köpa ja + stora oxben) och det som stod i artikeln var ju bara kraven på vad hundfoder ska innehålla (med min/max dos angivet), tyvärr inte hundens näringsbehov (men det var det närmsta jag hittat att utgå ifrån), vitaminer är omnämnda där de också. Vitaminer får hundarna redan nu tillräckligt som de behöver i form av tillskott.
Vi kommer i fortsättningen att köpa Fodax färdiga färskfoder eftersom vi upptäckte att lantmännen sålde det (utbudet på färskfoder är inte superstort här så vi får hålla oss till Lantmännen typ) och det är i smidigare förpackning än 500g korvar (400g burgare) då hundarna rekommenderas att få ca 800g om dagen blir det krångligt med att hålla på och dela korvarna (iaf för mig som är rörelsehindrad). Det fanns dessutom att köpa i rätt stora förpackningar = lite billigare (vi har som tur är stor frys).
Alternativen på färskfoder här är;
Lantmännen: VoH, Axess, Fodax
någon privat åf (hunddagis): Nordic, Bravo
Ett antal mil bort, privat åf: Priima

Det jag funderade på i artikeln är Ca/P kvoten, den rekommenderades att vara 1:1 i fodret, är det vad som gäller vid utfodring också? Att sen mängden är individuell är ju en annan sak, men ska Ca och P utfodras i lika mängd? På häst är det inte riktigt så enkelt nämligen (kändes lite för enkelt för att vara sant).
 
hittade detta:
Kalcium (Ca): Ingår som viktigaste beståndsdel i skelett. Har dessutom betydelse för bl.a. muskler, cellernas delning och blodets levring. Lämpligt Kalciuminnehåll i hundfoder är 1,2 – 1,5 %.

Fosfor (P): Ingår i skelett, har betydelse för bl.a. nerv- och muskelfunktioner, tänder och arvsmassa. Lämpligt innehåll i hundfoder är ca 0,9 – 1,1 %. Kvoten Ca / P bör vara 1,3 – 1,4.


 
Om jag nu uppfattades som dryg i inlägg #43 ursäkta för det, inlägg # 44 var mest ett svar på min egen fråga...
 
Ja som du själv såg sedan så är 1/1 inte bra, de ska ha mer Ca än P. Men hundar kan ganska lätt göra sig av med ett överskott på Ca, om de fodras med rätt sorts Ca-förening. Mjölksyrad kalk ska man t ex INTE ge för mycket av. Kött är rikt på fosfor, och att bara fodra med kött (eller fosforrika organ) kommer oundvikligen att ge ett Ca-underskott. Därför måste du tillsätta en kalciumkälla. Så länge du ger ben eller benmjöl är det bra, tänk bara på att vissa ben är hårda att tugga på och svåra att smälta. Då måste de gnaga jämnt och ständigt för att få i sig tillräckligt med ben + att de riskerar att få frakturer på tänderna. Dit räknas bl a märgben. Till en så stor hund hade jag försökt hitta nackar, ryggar, bäcken. Tuggar hunden riktigt ordentligt kan det funka med mindre ben typ revben också. Men inte renskrapade, enskilda revben, utan med slag.

Jag har haft svårt att hitta bra ben till min ena betydligt mindre hund, han sväljer så stora bitar han kan och har gett mig hjärtat i halsgropen flera gånger. Tidigare hund knäckte istället 3 tänder när han tuggade märgben. Så man får vara lite försiktig!
 
Kolla så att vitaminerna innehåller fettlösliga vitaminer också!

Fodax är helt okej, jag är inte jätteförtjust i det men det är jag inte i det betydligt dyrare VoH heller ;). Ger själv Nordic special + som bas och varierar med VoH och Bravo. Har gett Priimas spannmålsfria (NK) någon gång också. Plus att jag barfar på halvtid.
 
Vart köper man bäst benmjöl? Tänkte kolla med åf till Standart idag om de har deras benmjöl också. Antar att det benmjöl som man gödslar växter med inte riktigt är samma sak, eller?
 
Jag har köpt benmjöl i djuraffären. För mig är det så små mängder så det gör inget om jag betalar lite överpris. Kolla annars med animail.se eller andra webshoppar, där kanske det är billigare. Jag har läst att man kan ge foderkalk och benmjöl för gödsling också, att det ska vara samma sak (så länge det är tillräckligt finmalet, annars blir det svårt att ta upp). Men jag hade inte vågat. Tänk om det finns restprodukter av annat som inte är ämnat för en hundmage?
 
Nu har jag kollat upp produkten, det är INTE ett helfoder så du kan inte ge enbart vom. Vet inte vad "vitaminiserat" betyder i mängd vitaminer men du behöver i alla fall tillsätta kalk i någon form

@Red_Chili vet du om det behövs muskelkött också?
Hon kan inte ge enbart vom i längden men för att ge en bas under en uteslutningsdiet kan man utan problem göra det, så länge man inte fortsätter så i långa loppet.

/Camilla
 
det kom annat emellan så jag hann aldrig kolla efter benmjöl igår, men idag ska jag ändå köpa färskfoder till katten (VoHs kattmat) på lantmännen så kan kolla samtidigt om de har benmjöl där.

Hon kan inte ge enbart vom i längden men för att ge en bas under en uteslutningsdiet kan man utan problem göra det, så länge man inte fortsätter så i långa loppet.

/Camilla

Vilket är precis min tanke, men vi kommer gå över till fodax helfoder när vi uteslutit klart. Nu verkar hon ha blivit lite bättre.
 
Om det nu funkar med benmjöl som är till växter (vilket det enligt innehållsförteckningen borde göra, men känns lite skumt) kan man köpa 1 kg för 70 kr på Bauhaus
 
Om det nu funkar med benmjöl som är till växter (vilket det enligt innehållsförteckningen borde göra, men känns lite skumt) kan man köpa 1 kg för 70 kr på Bauhaus

Om det är Natria du menar så uppger de även "Innehåller NP gödning." . Jag hade undvikit trädgårdsgödsel åt hunden, även om KRAV-märkningen är lockande. Växter och hundar har väl rimligen olika behov (jag kan nog mest om växternas :o), och jag skulle tro att utbudet är anpassat därefter.
 
Om det är Natria du menar så uppger de även "Innehåller NP gödning." . Jag hade undvikit trädgårdsgödsel åt hunden, även om KRAV-märkningen är lockande. Växter och hundar har väl rimligen olika behov (jag kan nog mest om växternas :o), och jag skulle tro att utbudet är anpassat därefter.

Jag har som sagt tänkt köpa Standardts benmjöl, men enligt den innehållsförteckning jag läste på Natria, innehöll växtnäringen benmjöl med tillsat kväve, i mitt fall är det dock inte aktuellt. NP står för Kväve Fosfor gödsel med fördelningen N-P-K: 8-4-6, för växternas bästa. För lite Kalcium i förhållande till Fosfor med andra ord. Alltså antagligen inte farligt att fodra med, dock inte särskilt lämpligt.
 
Jag har som sagt tänkt köpa Standardts benmjöl, men enligt den innehållsförteckning jag läste på Natria, innehöll växtnäringen benmjöl med tillsat kväve, i mitt fall är det dock inte aktuellt. NP står för Kväve Fosfor gödsel med fördelningen N-P-K: 8-4-6, för växternas bästa. För lite Kalcium i förhållande till Fosfor med andra ord. Alltså antagligen inte farligt att fodra med, dock inte särskilt lämpligt.

Fast eftersom man ger benmjöl för att räta upp fosfor/kalciumkvoten i fodret så är det väl direkt skadligt att ge benmjöl som ytterligare stjälper?

Jag fick förresten tips en gång om att man kunde ge malt äggskal. Eftersom jag använder en del (krav-)ägg var det enkelt för mig, och i mitt fall handlade det bara om att kompensera för rätt stora mängder rent kött som träningsgodis, så var det väldigt enkelt för mig. Jag vet inte hur pass välbalanserat äggskal är för det här syftet, men det kanske kan vara ett alternativ också?
 
Fast eftersom man ger benmjöl för att räta upp fosfor/kalciumkvoten i fodret så är det väl direkt skadligt att ge benmjöl som ytterligare stjälper?

Jag fick förresten tips en gång om att man kunde ge malt äggskal. Eftersom jag använder en del (krav-)ägg var det enkelt för mig, och i mitt fall handlade det bara om att kompensera för rätt stora mängder rent kött som träningsgodis, så var det väldigt enkelt för mig. Jag vet inte hur pass välbalanserat äggskal är för det här syftet, men det kanske kan vara ett alternativ också?

Vad jag kan se skrev jag att det är olämpligt att fodra med, så där är vi väl ändå på samma spår?

Standart säljer ju även äggskal som tillskottsfoder.

Ben innehåller ju mer än bara kalcium (jmfr äggskal, 98% kalciumkarbonat), så jag väljer hellre benmjöl än äggskal faktiskt, med hänsyn till CA/P-kvoten kanske framför allt, men den är ju naturligt balanserad i benmjöl.
 
Vad jag kan se skrev jag att det är olämpligt att fodra med, så där är vi väl ändå på samma spår?

Standart säljer ju även äggskal som tillskottsfoder.

Ben innehåller ju mer än bara kalcium (jmfr äggskal, 98% kalciumkarbonat), så jag väljer hellre benmjöl än äggskal faktiskt, med hänsyn till CA/P-kvoten kanske framför allt, men den är ju naturligt balanserad i benmjöl.

Jodå, samma spår, men du skrev "antagligen inte farligt" och jag funderade lite på om det inte egentligen är farligt, inte bara olämpligt. :)

Jag försökte alltså inte säga emot dig, utan undrade bara.
 
Hittar faktiskt inte om det är direkt farligt, däremot orsakar kväveöverskott stress och det är ju inte önskvärt.
Då måste man ju ha i åtanke att vid högt intag av protein bildas mycket kväve i kroppen, känns ju väldigt dumt att tillsätta mer då, så beror ju lite på med vad man menar med farligt. Hunden kommer väl inte dö knall fall, dock kommer den antagligen inte må särskilt bra, alltså olämpligt.

Fast det är på humansidan, antar att det är lika för hund, rovdjur som rovdjur liksom...
 
hittade dock detta:
Kroppens protein omsätts hela tiden det innebär att nytt protein byggs upp och gammalt bryts ner. För en person i total vila är omsättningen av proteiner så stor som 3-4 gram per kg kroppsvikt och dag. För en person som är mer aktiv och i rörelse är protein omsättningen betydligt större. kvävebalans är ett sätt att mäta kroppens omsättning av proteiner, den muskelprotein som kroppen bygger upp minus den protein som bryts ner är vår totala muskelmassa. Kväve finns i form av protein i våra kroppar, genom att mäta kvävet kan vi avgöra att om en person bygger mer muskelmassa eller tappar muskelmassa. Om vi mäter hur mycket kväve som kommer in genom kosten och som kroppen utsöndrar ser vi hur kvävemängden i kroppen förändras. Om kväveutsöndringen är lika stor som kväveintaget är kroppen i kvävebalans en positiv kvävebalans betyder att utsöndringen är mindre än intaget och att man således lägger på sig muskelmassa. Människor som äter dåligt eller följer ett viktminskning program, stressar kroppen fysiskt & psykiskt eller är i sjukdomstillstånd gör att kroppen ofta är i negativ kvävebalans, utsöndringen utav kväve är då större än upptaget. Kroppens muskelproteiner börjar då att brytas ned för att ge oss energi, inte för att reparera och bygga upp nya vävnader. Personer som tränar och belastar kroppen hårt som bodybuildare och annat kraft sport bör se till att få i sig en tillräcklig mängd proteiner för att undvika förlora muskelmassa.

Jag skulle dock undvika växtnäring till hund ändå.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Professorn (som är 1 och ett halvt år) har sedan förra hösten behövt medicineras för gastrit. :down: Först var det två omgångar med...
Svar
18
· Visningar
4 018
Senast: nilie
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 655
Senast: isafore
·
Hundhälsa Aug 2011 fick vi hem William från Irland. Han var friskt och hade fin päls men trampdynorna var hemskt torra och fnasiga med en del...
Svar
2
· Visningar
6 636
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp