Bukefalos 28 år!

Svart prick i munnen på katt

frklund

Trådstartare
Hej!
Hoppas någon här kan göra mig lite klokare. Har en kastrerad huskatt (hane) som snart fyller tre år. Idag upptäckte jag en svart prick precis innan för underläppen på honom. Den är lite upphöjd som en liten vårta eller en mindre fästing. Han verkar inte ha ont där och är för övrigt som vanligt. Inget rött runt omkring den eller så. Ser ut som om den kommer "nerifrån" huden, svårt att förklara men en fästing sitter ju bara uppe på huden. Här ser det ut som om det finns något även under huden.

Någon som känner igen vad det kan vara? Enligt djursjukhuset skulle jag bara hålla koll så den inte växer. Känner mig dock lite orolig, man vill ju gärna veta vad det är!

Med vänlig hälsning,
F
 
Är katten röd? Röda katter får ofta mörka pigmentfläckar både vid läpparna och på nosspegeln. Min rödmaskade birma har nu i vuxen ålder fått ett helt pärlband av pigmentprickar på underläppen.
 
Jag tänkte spontant på pigmentfläckar. Min katt (röd) har en hel del sådana i munnen och på trampdynorna. Hans fläckar är dock helt släta, inte utstående alls nån av dem. Det är bara färgen som skiljer.
Men det kanske är en pigmentförändring? Såna som även vi människor kan få, utan att de behöver vara farliga?
 
Tack snälla ni för alla svar!
Han är "röd" ja, eller mer cremefärgad men det är väl samma pigment som röda katter tänker jag. Funderade också på om pigmentförändring, den står som sagt ut lite men sådana märken kan vi ju också ha. Han verkar må som vanligt och den har inte blivit större sen igår vad jag kan se. Blir nog ändå en runda till veterinären nästa vecka för att se om man kan bli klok på va det är!

Tack igen!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min phalene hane har sedan några veckor tillbaka fått väldigt röd hud runt munnen , inte på sidorna utan från nosen rakt ner både på...
2
Svar
22
· Visningar
16 491
Senast: Eijya
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Constance
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 044
Senast: MulleMonster
·
Övr. Katt Släppte ut katterna som vanligt i morse och dom kutade genast ner till stallet som vanligt, trots att det regnade så ville dom ut...
Svar
3
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp