"Sårad i strid"

Grängesberg

Trådstartare
Släppte ut katterna som vanligt i morse och dom kutade genast ner till stallet som vanligt, trots att det regnade så ville dom ut.

Svarten höll sig hemma på gårde hela dagen men av Toppen syntes inte ett spår. Dom brukar normalt sett komma in någon gång under dagen för att äta/sova eller bara säga hej men nu var det endast Svarten som gjorde så.

Det har ju iofs hänt att dom vart borta hela dagar när det vart fint väder, men idag var det riktigt ruggigt och jag började vid 14 tiden undra vart Toppen var.

Gick ner till stallet och ropade lite efter honom och plötsligt så stod han där(tror att han kom från skullen för han var torr trots regnet).
Han såg lite konstig ut och "pratade" inte som han ALLTID gör när vi möts. Han bara stirrade på mig nästan skrämt och gick upp mot huset så jag gick efter och försökte prata med honom.

Ser när jag går efter att han har på ryggen ett nästan dm långt sår! Det ser inget vidare ut så jag ropar på sambon som är i trädgården och vi försöker få tag i vår Toppe. Han är inte pigg på att låta sig fångas, han som normalt är en riktig kelgris går med snabba kliv mot ytterdörren.

Vi öppnar och går in. Väl inne så tar sambon tag i honom med tvång och vi försöker att titta efter hur illa det verkligen är.
Såret är kanske 8 cm långt och ca 1 cm brett, ser inte så jättedjupt ut och det är inte blodigt, men man ser ju att det är rött.(under huden). Ser ut som om någon har snittat honom med en skarp kniv ungefär. Han är också väldigt klöst på nosen och i munnen finns några små sår.

Vi tvättar såren(som verkar vara ganska fina, dvs inget blod, vätska eller var alls) och jag har på en hel del streptocillin på ryggsåret som jag hade fått ett par tuber av när nämnde Toppen råkade bli trampad av en häst. Satte på en steril kompress och över det sådant där plåster som fäster på päls. För att det inte ska komma in skit i såret men att det ändå ska luftas.

Toppen tvättar sina tassar efter att ha ätit lite grann och sedan lägger han sig under bordet i köket. Märker att när jag stryker honom på nacken så känns det som om det är luft innanför huden, han verkar inte ha speciellt ont men är lite trött. Han ser lite medtagen ut och jag beslutar mig för att ringa veterinären.

Vår veterinär här i stan är inte hemma, detta var ju på em och dom har mottagning i olika städer. Får en tid i morgon fm för att veterinären ska kunna titta på främst såret på ryggen. Beslutar i alla fall i samråd med veterinären att vi ska påbörja en kur med Vetrimoxin(som vi hade tabletter av kvar sedan förut) för att sedan få mer på recept i morgon.

Vet säger också åt mig att hålla koll på hans andning och se så att den är normal.
Luften kan vara från att det gått in luft från såret som inte ligger så långt ifrån själva nacken. Men det kan också vara så att han fått sig en sådan rejäl smäll att något hänt med lungorna och att det är därifrån det kommer luft.

Dock så tycker veterinären att han borde få andningsproblem av det och det kan jag inte märka. Han andas normalt och lugnt.

Naturligtvis så blir man orolig att det ska bli värre tills i morgon och jag kommer att vara uppe med honom i natt för att hålla koll, det finns ju jouröppet djursjukhus ca 12 mil bort om det skulle bli sämre.

Dock så verkar han vara lite piggare nu, han vaknade nyss, gick ner för att äta och dricka och nu har han gått upp och lagt sig på sin vanliga plats igen som han normalt sett gör på kvällarna.

Har någon efterarenheter av just detta med luft under huden?
Har själv aldrig vart med om det.
Hur djupt ska det vara för att man ska sy?

och har någon tips om hur man får bort andras katter från vår tomt?
För ett par veckor sedan så flyttade det in nya människor ca 1 km bort och jag tror att det är deras katter som vill "sno" mina katters revir och stallet. Har märkt att någon katt har vart och pissat i sadelkammaren nyligen, det luktade en morgon när jag kom ner och inte kvällen innan, eftersom mina katter är inne om nättrena så antar jag att det är någon annans katt.

Toppen har dessutom tappat 4 halsband de 2 senaste veckorna och haft en hel del små sår, så jag antar att dom vart i luven på varandra tidigare. Men nu verkar den andra katten fått in en pangträff!
Hoppas att dom gjort upp nu och att det inte blir något mer för jag vill ju kunna ha mina katter ute precis som vanligt.

Toppen har dock utegångsförbud tills han är helt bra.
 
Sv: "Sårad i strid"

Tyvärr finns det inga bra sätt att få katter att hålla sig borta. Spola vatten/kasta vatten på dom nya katterna är väl det "humanaste" sättet och brukar hjälpa efter några gånger. Hör efter om dom är kastrerade, fertila är mycket mer bråkbenägna.

Annars är nog vatten det bästa.

Hoppas Toppen inte blir sämre inatt och att han klarar sig någorlunda helskinnad ur detta. Min Fia fick diverse bölder efter bitsår, vilket var jobbigt. En hade blivit 2 och fick dräneras. En behandlade jag aldrig, den verkade inte bekomma henne. Efter det hade hon ryckningar i svansroten, troligen satte sig infektionen i nerverna. Inget smärtsamt, men en bra exempel på att alltid behandla bölder.
 
Sv: "Sårad i strid"

MissFideli skrev:
Tyvärr finns det inga bra sätt att få katter att hålla sig borta. Spola vatten/kasta vatten på dom nya katterna är väl det "humanaste" sättet och brukar hjälpa efter några gånger. Hör efter om dom är kastrerade, fertila är mycket mer bråkbenägna.

Annars är nog vatten det bästa.

Hoppas Toppen inte blir sämre inatt och att han klarar sig någorlunda helskinnad ur detta. Min Fia fick diverse bölder efter bitsår, vilket var jobbigt. En hade blivit 2 och fick dräneras. En behandlade jag aldrig, den verkade inte bekomma henne. Efter det hade hon ryckningar i svansroten, troligen satte sig infektionen i nerverna. Inget smärtsamt, men en bra exempel på att alltid behandla bölder.

Ok..
Ska höra efter om deras katter är kastrerade.. mina är det naturligtvis. Om dom inte har sina katter kastrerade så tänker jag banne mej kräva att dom gör det! Om inte så får dom väl hålla sina katter inne. Så här kan vi inte ha det.

Öppnade nyss Toppens kompress på ryggen. Såret ser fint ut, det är visserligen "köttfärgat" men det har torkat ihop och det ser ännu inte inekterat ut i alla fall. Hade på lite mer streptocillin och på med nytt skydd för såret. Det får sitta över natten. Tror att han kan vara utan i morgon.

Själva området runt såret verkar inte ömma alls, det är heller inte svullet vad jag kan se. Hoppas att han fortsätter att piggna till mer och mer.
Han var nyss ner och åt igen samt var på toa. Skönt att han i alla fall har matlust.

Tack för tipset om vattnet, ska testa det.
Gjorde faktiskt en liten "halvtaskig" grej för en liten stund sedan. :o

När jag var ut kvällsrundan med vovven så var det en gul katt(en av de nyas) här precis bredvid stallet, ca 20 m från mitt hus. Bad vovven att skälla, vilket han gjorde och katten struntade i det! Då bad jag min vovv om att springa efter den.. Vilket han gjorde... Då stack katten i väg i full fart och jag kallade tillbaka min hund..

Hunden älskar katter och leker ofta och gärna med både våra och den ena grannens gamla katta(som kommer bra överens med mina katter, dom har sina revir klara och Greta är en bestämd dam på 20 år, henne bråkar ingen med.) Jag visste ju att min hund bara ville leka med denna katt han nu jagade efter i kväll, MEN det visste ju inte katten..

Den stack åt sitt hemåthåll och förhoppningsvis blev den skraj! :angel:
 
Sv: "Sårad i strid"

Det är ju också ett sätt. Allt är väl tillåtet så länge det inte gör ont eller kan förstöra psyket på katten.

Kolla upp det där med kastrering, även om dom säkert är kastrerade redan.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
759
Senast: Sassy
·
Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 368
Senast: monster1
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp