Bukefalos 28 år!

Svensk ryttare tilldelad varning

Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Det är konstigt när det gäller övergrepp på hästar, är det omedvetet, som felaktig sadel, för tunga ryttare, som Fio skrev, nybörjarbarrering, ja då är det acceptabelt och inget någon väsnas över-antagligen för att de flesta som skriver är i det stadiet själva.

Och för säkerhets skull, så jag inte blir en grus- i- munnen- försspråkare, jag tycker inte det ska stoppas in grus i hästmun, men jag blir så trött på accepterandet av många gånger kanske värre saker, bara för att gemene man använder sig av det i okunskap.

:bow::bow::bow:

Men nu är det ju fritt fram för vad som helst med tanke på att SK blev friad :cool: Bara du inte åker fast så är det ok :angel:
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Man kan ju fråga sig hur ont det egentligen gör när hästar som går på sand faktiskt i ivern att beta grunt får i sig tillräckligt för det ska ge kolik-då borde det också vara grovt djurplågeri?
Det kan faktiskt vara så att det är värre för hästen med sand i munnen än om man jämför med alldeles för tung ryttare utan balans som skumpar och slår i hästens rygg, men jag är tveksam.
Det är konstigt när det gäller övergrepp på hästar, är det omedvetet, som felaktig sadel, för tunga ryttare, som Fio skrev, nybörjarbarrering, ja då är det acceptabelt och inget någon väsnas över-antagligen för att de flesta som skriver är i det stadiet själva.

Och för säkerhets skull, så jag inte blir en grus- i- munnen- försspråkare, jag tycker inte det ska stoppas in grus i hästmun, men jag blir så trött på accepterandet av många gånger kanske värre saker, bara för att gemene man använder sig av det i okunskap.


Det som jag tror man reagerar på är att ryttare på den höga nivån måste ta till såna metoder. Och många gånger är det metoder som vi vanliga dödliga knappt har en aning om att de finns. Herregud, det här ska vara vår elit eller blivande elit, som inte ens är kapabla att lösgöra sina hästar utan måste ta till hjälpmedel som gör så ont på hästen så den tvingas till lydnad. Och tyvärr är dom här ryttarna ofta tränare också....

Sen dräller det säkert av omedveten djurplågeri i våra stall som bygger på okunskap. Och det är synd om dom hästarna också.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Det som jag tror man reagerar på är att ryttare på den höga nivån måste ta till såna metoder. Och många gånger är det metoder som vi vanliga dödliga knappt har en aning om att de finns.

Det var lite den diskussionen vi hade här hemma... Om Sveriges elitryttare måste hitta på såna här grejer, vad ger de för signaler till tävlingsryttare på en lägre nivå? Speciellt när det som i det här fallet inte handlar om någon vuxen person utan en yngre.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Har ni verkligen aldrig sett det där med grus i käften? Jag har personligen sett det göras av flera av de namnkunniga tränarna. De har spänt ut nosremmen, bockat sig ner och tagit lite ridhusbotten som de tryckt in i käften på hästen/ponnyn och sen dragit åt nosremmen. De har inte ens kommenterat det eller frågat ryttaren utan bara gjort det. Den enda kommentaren var då en av dem sa, nu kan vi fortsätta med ridningen istället för det där tramset.

Då jag var ung gjorde min tränare (tillika dressyrdomare på hög nivå fram till sin död) så då jag red hans hästar. Men den gubben gjorde i och för sig massor av saker man så här i efterhand blir mörkrädd av. Ett under att såväl elever som hästar överlevde.

Jag har sett hur dressyrryttare tar lite grus från marken då de tränsar på tävlingsparkeringen. Jag är rädd för att det är så vanligt att folk inte ens reflekterar över det.

Så något nytt är det inte. Och inte ovanligt.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Jag har hållit på med den här sporten, främst dressyr sen nånstans i början av 80-talet, köpte min första dressyrhäst -85 och ridit under åren för en mängd olika tränare. Numer är jag ponnymamma sen 2,5år tillbaka och rider ponnyn emellanåt, nån gång för dressyrtränare faktiskt. Jag har aldrig ens hört talas om metoden med grus i munnen under alla dessa år. Jag har visserligen aldrig haft nån häst heller som gnisslar tänder men jag har liksom inte ens hört på avstånd om nån som gjort såhär, förräns jag läste om detta på buke. Man har ju stått i massa olika stall under åren (stockholmsområdet),
så det är väl positivt iallafall att metoden inte är utbredd här.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Inte jag heller och jag började med hästar 1964.
Ingen har ens diskuterat detta.
Antingen är jag blind eller så förekommer det förhoppningsvis inte här nere.

Tycker det är frukansvärt!
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Inte jag heller och jag började med hästar 1964.
Ingen har ens diskuterat detta.
Antingen är jag blind eller så förekommer det förhoppningsvis inte här nere.

Tycker det är frukansvärt!

Jag har också hållt på med hästar länge, haft egna hästar i 36 år, utbildad mängder av unghästar och varit yrkesverksam inom hästeriet i omgångar i ca 15 år, tävlat själv i dressyr och har barn som tävlar nu. Har varit tävlingsansvarig för flera tävlingar både för ponny och stor häst. Och nej, jag har aldrig hört talas om det. Mycket har jag hört men aldrig detta. Men, jag förvånas inte. Det förekommer nog en himla massa mer konstiga "knep".
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Jag har också hållt på med hästar länge, haft egna hästar i 36 år, utbildad mängder av unghästar och varit yrkesverksam inom hästeriet i omgångar i ca 15 år, tävlat själv i dressyr och har barn som tävlar nu. Har varit tävlingsansvarig för flera tävlingar både för ponny och stor häst. Och nej, jag har aldrig hört talas om det. Mycket har jag hört men aldrig detta. Men, jag förvånas inte. Det förekommer nog en himla massa mer konstiga "knep".

Men är det inte lite märkligt att vi som hållit på ett tag först nu får höra om dessa skumma metoder, men iofs så fanns ju inte internet när jag var ung så allt nådde ju inte ens öron, men ändå.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Har ni verkligen aldrig sett det där med grus i käften? Jag har personligen sett det göras av flera av de namnkunniga tränarna. De har spänt ut nosremmen, bockat sig ner och tagit lite ridhusbotten som de tryckt in i käften på hästen/ponnyn och sen dragit åt nosremmen. De har inte ens kommenterat det eller frågat ryttaren utan bara gjort det. Den enda kommentaren var då en av dem sa, nu kan vi fortsätta med ridningen istället för det där tramset.

Då jag var ung gjorde min tränare (tillika dressyrdomare på hög nivå fram till sin död) så då jag red hans hästar. Men den gubben gjorde i och för sig massor av saker man så här i efterhand blir mörkrädd av. Ett under att såväl elever som hästar överlevde.

Jag har sett hur dressyrryttare tar lite grus från marken då de tränsar på tävlingsparkeringen. Jag är rädd för att det är så vanligt att folk inte ens reflekterar över det.

Så något nytt är det inte. Och inte ovanligt.

Jodå, alldeles för ofta. Vet att en av sveriges mer namnkunniga unghäst/hingst utbildare flitigt använde denna metod för sådär 15år sedan. Mer regel än undantag, även på de nyinridna så de aldrig skulle komma på tanken att gnissla...........
Men där var det också kutym att rida varje pass på graman och att ställa försäljningshästarna inspända innan spekulanterna kom så det förekommer MYCKET hemma i stallarna som man blir mörkrädda av:mad:.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Oj, då så gammal...:p jag är halvvägs till 90 iallafall.
Men det verkar ändå skilja sig lite av vad vi sett och hört under åren.
Då är man väl helt enkelt förskonad.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Tillhör ju inte heller den yngre skaran precis :D, har ändå aldrig sett någon stoppa grus eller spån i munnen på hästen. På 44 år!!! Skulle någon ha gjort det
när man såg det så skulle jag ha blivit skitförbannad och vidtagit lämplig åtgärd det kan jag försäkra!
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Jag som har bott under en sten i hela mitt liv var tvungen att fråga en person som har varit i sporten länge. Och ja, den personen visste precis vad gruset var till för;).
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Då är jag äldre än vad du är så nu kan kanske den där "lilla gumman attityden" sparas till något bättre tillfälle?

:confused::confused: och var har jag "lillagummat" dig nånstans??
Jag har väl endast svarat på din fråga om vi verkligen inte har hört talas om det här med grus i munnen vilket jag inte har?? Visa mig gärna inlägget så får jag förklara om du nu tolkat något på det viset.
Tänk att man inte ens ska få skriva hur gammal man är för att nån ska känna sig trampad på tårna! :devil:
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Sist jag var på dressyrtävling (lokal) så fick en deltagare som longerade sluta med det, klubben lusläste TR och tolkade det som om det var förbjudet.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Ur hästens synvinkel så är det faktiskt skitsamma.

Det klokaste som sagts på Buke i år! :bow:

Jag har aldrig haft förståelse för djurplågeri när det ska anses förmildrande att sakna kunskap!
Man får helt enkelt skaffa sig kunskap eller söka hjälp så djuret inte far illa! Och ge f-n i att skaffa ett djur som man inte klarar av att sköta så det inte far illa!
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Back on track har numera karenstid när det gäller tävling för hundar.
Vem vet, kanske är det snart karens för häst också? Och i så fall är det risk att jag tävlar en dopad häst!
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

*kl*

Straffrättsligt så kan det skilja mellan om det sker i oförstånd eller om det sker med berått mod, det är det som menas med uppsåt.

Visst är det beklagligt med nybörjarfel etc, MEN att göra hästen illa med berått mod trots att man borde ha kunskapen och i syfte att vinna tävlingsfördelar är en helt annan sak rent straffrättsligt.

Precis som domstolarna inte anser att "vållande till annans död" och överlagt mord har samma straffvärde - offret är precis lika avlidet i bägge fallen men det är uppsåtet som skiljer.

Och det skiljer ofta även i synsättet på hästen mellan glada nybörjare och tävlingskåta "proffsryttare", där den ena faktiskt i grunden tycker om sin häst så ser den andre hästen bara som ett verktyg.

Om man däremot upplyser en nybörjare om dennes fel och vad detta innebär för hästens vidkommande och denne trots sin ökade kunskap vägrar att bättra sig, ja då är vi i samma läge som den felande "proffsryttaren".
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det är dags för årets största ridsporthändelse. Världseliten i bland annat hoppning och dressyr samlas i Danmark för att göra upp om...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I helgen rids årets första femstjärniga Nations Cup i dressyr, med ett svenskt lag på startlinjen. Och det är på framgångsrik mark de...
Svar
0
· Visningar
272
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter NM, Nordic Baltic Championship, i dressyr och hoppning rids i finska Ypäjä. Sverige skickar en stor trupp ryttare.
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp