Bukefalos 28 år!

svensk tv för alla!!

ridtravare

Trådstartare
Jag har nu bott i Göteborg i ett år och jag är så jävla less på alla invandrare som inte kan svenska!!! Jag hjälper barn med deras skola och i varje jävla hem jag kommer till ser de turkisk, irakisk och , iransk tv!!!

Nu har jag sagt till alla mina familjer att vi ska se Emil i Lönneberga för att förstå den svenska folksjälen!!! Och historieätarna den är jättebra för att förstå svenskt 70noch 80 tal.!!! Jag tycker att om vi nu ska betala varenda invandrare tandvård så visst ihelvete kan vi betala allas TV - De ser ju inte på svenska nyheter ens!!!
 
Attans måste ringa min hyresvärd för han pratar inte svenska, det måste han ju korrigera DIREKT med Emil.
SÅ nästa gång förväntar jag mig att han pratar ren småländska.
(han är engelsman ;) )
Min hästtränare är likadan. Kanske ska maila och tipsa om Emil. Han förstår dock svenska alldeles utmärkt men svarar helst på engelska :p
 
Är Emil i Lönneberga essensen av den svenska folksjälen?

Det visste inte jag.

Här hemma gillas Emil (och alla övriga av Astrids figurer o filmer), men i dagens Sverige behöver i alla fall jag förklara en del för våra (svenska) barn när vi ser Emils pappa gång på gång släpa eller skrikande jaga ut Emil och låsa in honom i snickarboa. (Emil låser ju på insidan också för det mesta).
Det visar i och för sig en del av svensk historia i och med miljön, pigan, drängen och finfolket från stan osv. Men, det krävs ju att man också inser och förklarar att det är längesen vi hade drängar som sov ute i ladugården och pigor som fick bädda i kökssoffan. Att stänga in sina busiga barn i snickarboa är ju inte heller direkt något vi står bakom i Sverige idag....

Samma med Madicken - i det avsnittet när rektorn kommer in och slår Lus-Mia med riset, där krävs en del förklarande....
 
Ja, jag tycker faktiskt att det är viktigt för alla att kunna svenska referens ramar. om ni skriver; Ronja Rövardotter, Pippi långstrump ,bullar, fika detta är ord som mina nya vänner inte ens känner till!
 
Här hemma gillas Emil (och alla övriga av Astrids figurer o filmer), men i dagens Sverige behöver i alla fall jag förklara en del för våra (svenska) barn när vi ser Emils pappa gång på gång släpa eller skrikande jaga ut Emil och låsa in honom i snickarboa. (Emil låser ju på insidan också för det mesta).
Det visar i och för sig en del av svensk historia i och med miljön, pigan, drängen och finfolket från stan osv. Men, det krävs ju att man också inser och förklarar att det är längesen vi hade drängar som sov ute i ladugården och pigor som fick bädda i kökssoffan. Att stänga in sina busiga barn i snickarboa är ju inte heller direkt något vi står bakom i Sverige idag....

Samma med Madicken - i det avsnittet när rektorn kommer in och slår Lus-Mia med riset, där krävs en del förklarande....
Du har en bra poäng faktiskt. Det kan misstolkas grovt det där. Dock har jag för mig att Astrid, i åtminstone någon av filmerna, berättar att på den tiden var det okej att göra ___ med barn men att det inte är det idag.
 
Attans måste ringa min hyresvärd för han pratar inte svenska, det måste han ju korrigera DIREKT med Emil.
SÅ nästa gång förväntar jag mig att han pratar ren småländska.
(han är engelsman ;) )
Äh, det är nog lugnt.... Emil kör ju bara några uttryck som är inlärda, inte pratar han en korrekt svenska (småländska). Bara man lär sig säga "förgrommade onge" och några fler strofer så kan man säkert passera som tillhörande den svenska stammen.
 
Ja, jag tycker faktiskt att det är viktigt för alla att kunna svenska referens ramar. om ni skriver; Ronja Rövardotter, Pippi långstrump ,bullar, fika detta är ord som mina nya vänner inte ens känner till!
Nya vänner?

Jag tycker i så fall att det kanske är läge att vara en vuxen människa i relationen till dina nya vänner. Ser du ens vad du har skrivit om dem? Och för all del alla övriga invandrare. Vilken generalisering.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp