Bukefalos 28 år!

Svenska hästars värn?

charmant

Trådstartare
Hur får jag tag på dom?Behöver verkligen hjälp nu med en häst som inte har det bra.Tacksam för svar. :(
 
I första hand ska du ta kontakt med djurskyddsinspektören i din kommun. Han/hon brukar sitt på miljö- och hälsoskyddskontoret eller liknande i din kommun. Ring kommunväxeln och fråga.

Lycka till!
 
De har tydligen ett tillfälligt fel på sidan, försök senare :)
 
Tackar tackar.Med ponnyn är det som förut tyvärr.Nu vill jag ringa shv ang en annan häst.Har haft kontakt med hälsa och miljö men dom gör ju inget.Så jag ska i alla fall ringa och råd fråga shv.
 
Om hästen inte har det bra, för allt i världen - skicka den inte dit... Jag kan garantera att det inte är någon garanti för att den får det bättre *ryser av obehag*.
 
3 års medlemskap, två olika fodervärdshästar därifrån och god inblick i föreningens arbete. Jag vill inte säga för mycket, men jag kan lova dig att det ligger både en och två hundar begravda på styrelsen bakgård...
 
Jag vet ju inte om det "begravda" men många hästar har ju ialla fall räddats från en säker död. Det borde ju inte vara sämre än att vara inlåst, undernärd och misshandlad? Har du fortfarande kvar dina kusar.
 
Ja - många hästar har räddats och lever i dag ett bra liv, men bakom den hedersvärda fasaden finns det hästar som lider inom föreningen, medlemmar som vågar uttrycka sina åsikter om vissa styrelsemedlemmar (som sköter sina arbeten under all kritik) som behandlas än värre och ett par smaskiga skandaler som naturligtvis inte läcker ut - vem vill strida mot en förening med så goda avsikter?
Vi har precis gått ur föreningen (äntligen) och med stor sorg i hjärtat lämnat tillbaka våra hästar, men situationen blev ohållbar.
 
Jag vill inte att dom ska ta honom men jag vill ringa och råd fråga dom lite om situationen för denna häst.Om hur jag kan gå till väga osv.
 
Jag kan tänka mig att shv:s styrelse o många aktiva får ta emot mkt "skit" från alla dess håll. De gör ju ändå allt helt ideellt och jag är övertygad om att de gör sitt bästa. Sen finns det dåliga sidor i alla styrelser o alla föreningar. Det kan aldrig va så att allt funkar jättebra - jämt.
Det är ett mkt svårt och känslomässigt arbetsområde de har, och jag har fullt förtroende för det de gör.
 
Och om du nu vet så mkt om föreningen o dess baksidor HellHellHell, tkr jag att du ska delge oss dessa, för att skriva så som du skrivit i ditt/dina inlägg skapar bara misstankar o missförstånd!
 
Även jag har lite dålig erfarenhet av SVH. Vårt stall blev anmält till miljö och-hälsa, UTAN att de ens kom och tittade innan! De enda informationen de hade var vad en före detta anställd som fick sparken ljög ihop.
Vi fick inte en enda anmärkning av miljö och-hälsa när de tillsammans med veterinär kom och kollade! Tvärtom!
 
Jag anser att det är upp till var och en att skaffa sig en egen uppfattning och jag lämnar mycket ogärna ut uppgifter på ett sådant sätt att man skulle kunna spåra dem till mig (vilket man skulle kunna om jag berättade allting jag vet och hur jag vet det).
Det enda jag kan säga är att jag har mycket dåliga erfarenheter av föreningen och att om den styrelsen gör sitt bästa så vill jag verkligen inte veta hur de agerar när de inte gör det...

Som sagt - grundtanken är mycket god, men jag är mycket lättad över att ha lämnat denna förening. Med en annan styrelse kanske det skulle funka, vad vet jag?

/
 
Jösses,kan det var så?Hmm,ja ja jag ska i alla fall inte lämna nån häst dit utan bara ringa och prata med om och råd fråga lite osv.Tack för svaren.Mvh Lena
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter ST “stjälper” dem som låter föda och föda upp hästar i den svenska halmen, och värnar om dem som “stjälper” den svenska folksporten.
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna har sedan 2005 uppmärksammats av länsstyrelsen för brister i hästhållningen. Trots det kan hon fortsätta att hålla hästar och...
Svar
0
· Visningar
818
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kraven på domare och stewarts är orimliga, det menar Crispin Parelius Johannessen som fotograferat de blå tungorna på världselitens...
Svar
1
· Visningar
397
Foder & Strö Jag undrar lite över hästars fetma. Varför får en del hästar löst fett över revbenen. Andra får ett fastare hårdare fett. Tjockleken...
Svar
0
· Visningar
556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp