Bukefalos 28 år!

Sverigeweekend nu?

Har ni några trevliga tips på mysiga, mindre städer eller orter man kan besöka över en weekend typ nu? De ska vara nåbara från Stockholm och inte ta mer än 6 timmar med bil eller tåg. Vi vill koppla av och se lite natur och så, men det bör inte vara helt bommat/öde bara för att det är vinter. :)
Tällberg. Nu har jag inte superkoll på tidtabellen, men det är nog inte omöjligt att ta tåget därifrån för en promenda längs långbryggan och en fika på Fricks. Eller lunch på Sjövillan.
 
Har ni några trevliga tips på mysiga, mindre städer eller orter man kan besöka över en weekend typ nu? De ska vara nåbara från Stockholm och inte ta mer än 6 timmar med bil eller tåg. Vi vill koppla av och se lite natur och så, men det bör inte vara helt bommat/öde bara för att det är vinter. :)

Mariefred och bo på Gripsholms Värdhus är mysigt som tusan och riktigt bra mat.
 
Mariefred och bo på Gripsholms Värdhus är mysigt som tusan och riktigt bra mat.
Det skulle jag avråda från som bor där. Lika grått som resten av mälardalen den här tiden. För jag uppfattade det som att själva platsen skulle vara trevligt, inte bara inne på hotellet? :) på sommaren är ju Mariefred mysigt, men det är ju de mesta annat också.
 
Det skulle jag avråda från som bor där. Lika grått som resten av mälardalen den här tiden. För jag uppfattade det som att själva platsen skulle vara trevligt, inte bara inne på hotellet? :) på sommaren är ju Mariefred mysigt, men det är ju de mesta annat också.

Gripsholm är ju mysigt, promenera i hägnet, små caféer?
 
Efter att bott på Gotland i 19 år (och kom hem därifrån senast igår) så kan jag bara säga, jo, Gotland är fel i februari

Hehe, hela Sverige känns ganska fel i februari... Men över en helg kanske Gotland/Visby känns lite mindre fel än andra ställen? ;) Också fd gotlandsboende och vet att det sällan är så kallt som en råkall februaridag på ön.
 
Kanske ta färjan över till Åland. Inte speciellt upplyftande i februari det heller, men en utlandsresa i alla fall:)
 
Tack hörrni! Det lutar åt Dalarna! Tällberg har jag varit och det var fantastiskt mysigt så kanske blir en favorit i repris :) Det brinner ju lite i knutarna dock vad gäller Dalarna pga Vasaloppet! Får boka till nästa helg helt enkelt :)
 
Inte särskilt specifikt men med 6 timmar som marginal finns ju mycket vackra vinterlandskap, det är full rulle i fjällvärlden så här års. Avråder samtidigt från att åka till Blekinge just nu, hela länet är dött och mörkt :D
 
Nu verkar du redan inne på Dalarna, men någon tipsade om Mälardalen och jag skriver under på det (fast Dalarna är också fantastiskt)! Där finns t.ex. det stora naturreservatet som uppkom efter den gigantiska skogsbranden som var för några år sedan. Det är rätt häftigt att se, men jag vet dock inte hur det är den här tiden på året. Det häftiga med det är ju till stor del att se vad som växt upp och att se att klimatet som blivit där skapar möjlighet för ovanliga arter att växa där. Men som sagt, vet inte hur lockande det är den här tiden på året. Ni kanske rent av passerar det på vägen till Dalarna? Vet inte vilken väg ni åker för att ta er dit :p
 
Nu verkar du redan inne på Dalarna, men någon tipsade om Mälardalen och jag skriver under på det (fast Dalarna är också fantastiskt)! Där finns t.ex. det stora naturreservatet som uppkom efter den gigantiska skogsbranden som var för några år sedan. Det är rätt häftigt att se, men jag vet dock inte hur det är den här tiden på året. Det häftiga med det är ju till stor del att se vad som växt upp och att se att klimatet som blivit där skapar möjlighet för ovanliga arter att växa där. Men som sagt, vet inte hur lockande det är den här tiden på året. Ni kanske rent av passerar det på vägen till Dalarna? Vet inte vilken väg ni åker för att ta er dit :p
Menar du Hälleskogsbrännan? Där var jag precis efter branden och planerar att återvända i sommar för att spana brandgynnade arter! :D
/Mvh en smula för nördig
 
Menar du Hälleskogsbrännan? Där var jag precis efter branden och planerar att återvända i sommar för att spana brandgynnade arter! :D
/Mvh en smula för nördig

Ja precis! Hade glömt av namnet bara :D det är en spännande plats, tänkte också åka dit i sommar igen :D
 
Har ni några trevliga tips på mysiga, mindre städer eller orter man kan besöka över en weekend typ nu? De ska vara nåbara från Stockholm och inte ta mer än 6 timmar med bil eller tåg. Vi vill koppla av och se lite natur och så, men det bör inte vara helt bommat/öde bara för att det är vinter. :)

Nu har ni ju precis missat Jokkmokks marknad men Kiruna och Jukkasjärvi kanske kan vara kul? Ishotellet och kanske hundspann? Café Safari har gott fika :)

Missade att det skulle vara bil eller tåg, med flyg funkar tiden. Nå kanske någon annan blir hjälpt av mitt tips.
 
Nu har ni ju precis missat Jokkmokks marknad men Kiruna och Jukkasjärvi kanske kan vara kul? Ishotellet och kanske hundspann? Café Safari har gott fika :)

Missade att det skulle vara bil eller tåg, med flyg funkar tiden. Nå kanske någon annan blir hjälpt av mitt tips.
Hade helt klart helst velat åka långt norrut och spana norrsken, men det tar en väldans tid både med bil och tåg, och jag är lite negativt inställd mot inrikesflyg :) Men när tid finns, absolut!
 
Efter att bott på Gotland i 19 år (och kom hem därifrån senast igår) så kan jag bara säga, jo, Gotland är fel i februari

Håller inte alls med! Nu har jag inte bott på Gotland i 19 år, bara 2, men jag tycker det är hur fint som helst även vintertid! Naturen är så karg och fin, allt är så lugnt och stilla och havet är så vackert :love: Mvh Förälskad
 
Hade helt klart helst velat åka långt norrut och spana norrsken, men det tar en väldans tid både med bil och tåg, och jag är lite negativt inställd mot inrikesflyg :) Men när tid finns, absolut!

Jag hade nog gjort ett undantag och tagit flyget. Att köra bil till Jukkasjärvi i februari är inte jätteroligt med timmerbilar och snörök. På sommaren däremot! Men då syns norrskenet så dåligt :)
 
Jag hade nog gjort ett undantag och tagit flyget. Att köra bil till Jukkasjärvi i februari är inte jätteroligt med timmerbilar och snörök. På sommaren däremot! Men då syns norrskenet så dåligt :)
Men tåg är ju fantastiskt :love:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 291
Senast: MML
·
Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 095
Senast: ii-ssa
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
443
Senast: Fideli
·
Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
1 041
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp