Bukefalos 28 år!

Sverigeweekend nu?

Idas

Trådstartare
Har ni några trevliga tips på mysiga, mindre städer eller orter man kan besöka över en weekend typ nu? De ska vara nåbara från Stockholm och inte ta mer än 6 timmar med bil eller tåg. Vi vill koppla av och se lite natur och så, men det bör inte vara helt bommat/öde bara för att det är vinter. :)
 
Har ni några trevliga tips på mysiga, mindre städer eller orter man kan besöka över en weekend typ nu? De ska vara nåbara från Stockholm och inte ta mer än 6 timmar med bil eller tåg. Vi vill koppla av och se lite natur och så, men det bör inte vara helt bommat/öde bara för att det är vinter. :)

Om ni kan tänka er att flyga så säger jag Margretetorps gästgivaregård utanför Ängelholm. Det går direktflyg från Bromma, flygplatsen ligger ca 5 km från gästgivaregården. Gästgivaregården ligger vid foten av Hallandsåsen som har underbar natur med bokskogar, bäckar, sjöar eller raviner. Ca 1 mil ifrån ligger Ängelholm som är en fin liten stad. En bit åt motsatt håll ligger Båstad och Torekov som också är trevliga samhällen. Avstånden är så korta så det skulle säkert vara prisvärt att använda taxi istället för att hyra bil.
 
Har ni några trevliga tips på mysiga, mindre städer eller orter man kan besöka över en weekend typ nu? De ska vara nåbara från Stockholm och inte ta mer än 6 timmar med bil eller tåg. Vi vill koppla av och se lite natur och så, men det bör inte vara helt bommat/öde bara för att det är vinter. :)

Jag tycker Mälardalen överlag kan vara rätt fint, så kanske Hallstahammar, Enköping, Köping eller utkanterna av Västerås? Nyköping och Söderköping är rätt söta småstäder med fin natur de med. I Söderköping finns ett jättegulligt fik också om man nu gillar sånt.
Om man vill åka längre bort än så, så kanske Torsås/Söderåkra i Småland? Jättegullig liten håla (Söderåkra) med fin natur runt omkring, och ett gulligt kaffe mitt på torget mitt emot mataffären :D
Hålan är garanterat inte igenbommad ens på vintern, trots att den är mindre än ovan nämnda orter, det är jag säker på då jag gått i skolan där nere :)
 
Söderköping är ju ganska dött under vintern, staden lever upp under sommaren, inte minst tack vare Glassrestaurangen :p:d Men fin natur som sagt, man kan ju alltid motionera uppför alla trappstegen till Ramunderberget ;)
 
Söderköping är ju ganska dött under vintern, staden lever upp under sommaren, inte minst tack vare Glassrestaurangen :p:d Men fin natur som sagt, man kan ju alltid motionera uppför alla trappstegen till Ramunderberget ;)
Är S-köping dött under vintern?! :eek:
Jag gick tidigare i skolan i Söderåkra och fick då åka ner ett par ggr/år dit. Vi stannade alltid i S-köping för en fika och promenad. Jag tyckte det var bra liv i stan, även när vi var där i februari. Det var t.om. mer liv där en onsdag kl. 12 i februari, än vad det är samma dag och tid i min lilla håla. Och då bor jag ändå i en Sthlm-förort med 3x så många invånare som S-köping. :p
 
Är S-köping dött under vintern?! :eek:
Jag gick tidigare i skolan i Söderåkra och fick då åka ner ett par ggr/år dit. Vi stannade alltid i S-köping för en fika och promenad. Jag tyckte det var bra liv i stan, även när vi var där i februari. Det var t.om. mer liv där en onsdag kl. 12 i februari, än vad det är samma dag och tid i min lilla håla. Och då bor jag ändå i en Sthlm-förort med 3x så många invånare som S-köping. :p
Jag skulle vilja säga att det finns få ställen i Sverige som jag upplever som så döda som stockholmsförorter. Jag bodde i en söder om Sthlm i två år, och jag tror banne mig att folk bara lämnade sina bostäder för att besöka stormarknaden på helgen.
 

Vid den här tiden på året? Staden i sig är ju inte särskilt charmig och naturen omkring är mest vanlig, åkrar och lite skog och så lite vatten utanför stan. På sommaren kan jag tänka mig att någon kan kalla den vacker och mysig småstad (även om jag inte håller med) men nu är den ju bara trist på alla sätt.
 
Jag skulle vilja säga att det finns få ställen i Sverige som jag upplever som så döda som stockholmsförorter. Jag bodde i en söder om Sthlm i två år, och jag tror banne mig att folk bara lämnade sina bostäder för att besöka stormarknaden på helgen.

Hahaha igenkänningen på det där får mig att skratta tills tårarna rinner :rofl: :rofl: :rofl:
Bor förövrigt också i en söder om Sthlm.
 
Är S-köping dött under vintern?! :eek:
Jag gick tidigare i skolan i Söderåkra och fick då åka ner ett par ggr/år dit. Vi stannade alltid i S-köping för en fika och promenad. Jag tyckte det var bra liv i stan, även när vi var där i februari. Det var t.om. mer liv där en onsdag kl. 12 i februari, än vad det är samma dag och tid i min lilla håla. Och då bor jag ändå i en Sthlm-förort med 3x så många invånare som S-köping. :p

Om man jämför med sommaren då det kryllar av människor så :p
 

Liknande trådar

Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
1 039
Senast: Stinaelin
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 295
Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 959
Senast: ameo
·
Fritid Så, vi ska visst till Oslo alldeles strax. Kommer via E18 från Valdres. Förutsättningarna är att vi måste hitta en parkering till...
Svar
1
· Visningar
487
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp