Bukefalos 28 år!

SVT DOLD - hästbranschens mörka baksida

Jag tänker mig att det här vore bra att ha som ämne redan i grundskolan (har man börjat med det?). På den tid jag gick i gymnasiet hade vi "arbetslivsorientering" en termin, men man lärde sig inte alls på långa vägar så mycket som man borde ha gjort. För min del dröjde det till andra jobbet efter skolan innan jag kom på att man nog borde vara med i facket ändå.

Det är inte bara ungdomar inom hästbranschen som har dålig/ingen koll på vad som gäller. Jag arbetar nu som civilingenjör på ett stort företag och jag ser unga som kommer ut från utbildningen på sitt första jobb och som har dålig koll.

När det gäller hästutbildningar så är det ju bra att de verkar ägna sig åt ämnet. Men hur många hästskötare där ute har gått någon utbildning?

När vi läste arbetsrätt på juristprogrammet så visste inte 19 - 25 åringarna var kollektivavtal, arbetstagarorganisation osv var. Så det är nog tyvärr inte bättre idag :(
 
Jag stöter ofta på yngre kollegor som inte har koll på det där med a-kassa, till exempel. I min bransch, där det är svårt att få jobb, är det ju lite synd när unga människor som tar examen efter att ha fyllt ett par somrar med säsongsjobb helt har missat att de hade varit berättigade ersättning om de hade gått med i a-kassan och sett till att inte ha några luckor mellan plugg, säsongsjobb och stämpling. Jag har själv förlorat en massa på samma sätt, så jag är noga med att försöka sprida budskapet. Ungefär samma gäller ju SGI.
 
Jag stöter ofta på yngre kollegor som inte har koll på det där med a-kassa, till exempel. I min bransch, där det är svårt att få jobb, är det ju lite synd när unga människor som tar examen efter att ha fyllt ett par somrar med säsongsjobb helt har missat att de hade varit berättigade ersättning om de hade gått med i a-kassan och sett till att inte ha några luckor mellan plugg, säsongsjobb och stämpling. Jag har själv förlorat en massa på samma sätt, så jag är noga med att försöka sprida budskapet. Ungefär samma gäller ju SGI.
Allt det där är ju viktigt, men ansvaret för riktiga anställningar ligger i första hand hos arbetsgivarna. Även i hästnäringen. Arbetsgivarna är dessutom betydligt färre att utbilda.
 
Nu har Maria Gretzer skrivit en debattartikel om händelsen hos sig. Vem vad det som ville höra mer ifrån arbetsgivaren?

http://www.svt.se/opinion/maria-gretzer-om-hastjobb?cmpid=del:pd:ny:20160523:maria-gretzer-om-hastjobb:nyh

Missar lite poängen anser jag. Är inget fel att avlöna i förmåner - men det ska betalas skatt och sociala avgifter osv ändå? Dvs man behöver inte göra som MG närmast raljerar om, först betala ut pengarna i lön och sen inkassera de i stallchef, träningsavgift osv.

För inte att förglömma - byt tjänster och MG slipper betala in pengar på sina inkomster med när det görs svart.
 
Jag såg också debatt svaret från Gretzer och jag vet inte riktigt om jag tycker det svaret är så relevant eller har med något att göra ... Känns mest som en understrykelse på att man verkligen missar sakfrågan som arbetsgivare, i kombo med något lite av ett försvarstal och berättigande pga sina egna meriter/själv ansedda "kvalitet" på tjänsten som erbjuds och att man normaliserar läget för "så är det att jobba som hästskötare/elev " typ.
 
Hon har ju ingen koll på arbetsrättslagar och regler?! Jag blir lite ställd. Hur kan man missa poängen så grovt när man varit egen företagare i så många år?

Som sagt jag tycker också man blir ställd och som tidigare kommentar känns "opinion inlägget" mest som hon inte alls svarar utifrån ämnet och mest ett personligt inlägg där hon känt att hon behöver försvara sig och sin verksamhet .
För mig blir det som sagt så dåligt medie mässigt eftersom hon har som det uttrycks från henne själv, en ganska dålig bild av arbetsskyddsfrågor och lagar som kommit upp och svarar väldigt oinsatt utifrån det. Opinionsinlägget nu från henne idag känns som sagt redan redovisat jätte oinsatt och ffa inte objektivt . Mest fokus att belysa sina egna scenarion utifrån elever etc men det blir bara konstigt .
 
Som sagt jag tycker också man blir ställd och som tidigare kommentar känns "opinion inlägget" mest som hon inte alls svarar utifrån ämnet och mest ett personligt inlägg där hon känt att hon behöver försvara sig och sin verksamhet .
För mig blir det som sagt så dåligt medie mässigt eftersom hon har som det uttrycks från henne själv, en ganska dålig bild av arbetsskyddsfrågor och lagar som kommit upp och svarar väldigt oinsatt utifrån det. Opinionsinlägget nu från henne idag känns som sagt redan redovisat jätte oinsatt och ffa inte objektivt . Mest fokus att belysa sina egna scenarion utifrån elever etc men det blir bara konstigt .
Precis, har man ingen koll på de mest basala så är det illa. Jag ogillar att hon framstår som så förvånad över att hon ska redovisa sina anställdas förmåner och därmed beskatta dessa.
Dessutom är jag lite förundrad över en sak.
Jag arbetar som beridare och här får även jag utbildning ibland men dessa är skattefria då det ses som en utbildning jag behöver i mitt yrke för att utvecklas och finslipa på att utföra arbetsuppgifterna.
Samma sak gäller i Sverige, utbildning är ingentning som anställa ska behöva betala för då det gagnar företagets utveckling och är ett måste för att företaget ska utvecklas och hålla standarden.
Om hon inte har det så, ja då har hon inte anställda utan elever och där är jag inte lika insatt.

Hon framställer sig själv som ett duktig vilket hon knappast är på den här punkten. Bara för att resten av hästbranschen är svart som natten så ska hon inte ha någon medalj för att hon följer en del av lagarna. Hon har ju fortfarande inte kollat upp hur man skattar förmåner och dylikt.
 
Senast ändrad:
Lägger till en sak: man kan ju även ha fler utbildningar än man måste, och dessa kan ju beskattas såklart, tex om man har egen häst som inte hör till verksamheten. Då borde hon givetvis beskatta dessa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • The Eras tour Stockholm
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp