Bukefalos 28 år!

SVT DOLD - hästbranschens mörka baksida

Jag tror att bästa sättet att komma åt sådana här problem, inte bara inom hästbranschen, är att unga människor under skoltiden får lära sig hur det går till på arbetsmarknaden, vilka rättigheter och skyldigheter man har som arbetstagare, skillnaden mellan svarta och vita jobb, varför det är bra att vara med i facket osv. Plus att facken mer aktivt försöker fåna upp unga, nyanställda.

Hästbranschen lever tyvärr, som den alltid har gjort, i en helt egen parallellvärld. Det är så oerhört tragiskt att erfarna hästmänniskor fortfarande, år 2016, utan några som helst skrupler utnyttjar unga människor på det sätt som görs. En normal människa som startar företag tar reda på vilka lagar och regler som gäller.
 
Jag tror att bästa sättet att komma åt sådana här problem, inte bara inom hästbranschen, är att unga människor under skoltiden får lära sig hur det går till på arbetsmarknaden, vilka rättigheter och skyldigheter man har som arbetstagare, skillnaden mellan svarta och vita jobb, varför det är bra att vara med i facket osv. Plus att facken mer aktivt försöker fåna upp unga, nyanställda.

Hästbranschen lever tyvärr, som den alltid har gjort, i en helt egen parallellvärld. Det är så oerhört tragiskt att erfarna hästmänniskor fortfarande, år 2016, utan några som helst skrupler utnyttjar unga människor på det sätt som görs. En normal människa som startar företag tar reda på vilka lagar och regler som gäller.
Det är där problemet ligger ( till 50% iaf). Unga har ingen aning om hur lagar och regler reglerar arbetsmarknaden.
Många som arbetar som hästskötare saknar högskoleutbildning och även färdig grundskola.

Den här groomen jag skrev om i mitt tidigare inlägg kom fram till mig idag och pratade om sin situation. Hen har nu bestämt sig för att åka hem till Polen trots allt. Jag gav mitt fulla stöd då hen har ett bra liv där trots allt och arbete går alltid att söka. Jag rekommenderade dock att hen skulle plugga vidare och det såg ut som om hen tog sig en funderare då hen undrade hur gammal jag var när jag nämnde min plan på att söka in på universitetet nästa år. Jag har rätt höga HP så det är mest lathet som får mig att vänta ett år till. Har själv en helt annan arbetslivserfarenhet och utbildning sedan tidigare så för min det finns många dörrar öppna när jag anser att jag lärt mig tillräckligt här.
 
@Solis iaf de hästutbildningar jag känner påstår att de tar upp ämnet . Vet dock inte hur djupgående och gissar att det inte är särskilt djupt .
 
Hela jäkla hästbranschen tycks leva i en gråzon. Som ingen bryr sig om? Varken Arbetsmiljöverket, facket, åklagaren eller någon...
När jag pratade med facket om detta så sade dom att dom inte kan driva nått om ingen anmäler. Och det är ytterst få hästskötare som är fackanslutna och ännu färre som anmäler eftersom dom vet att dom blir av med "jobbet" då. Att anmäla i efterhand ger inte samma sak tydligen.
 
När jag pratade med facket om detta så sade dom att dom inte kan driva nått om ingen anmäler. Och det är ytterst få hästskötare som är fackanslutna och ännu färre som anmäler eftersom dom vet att dom blir av med "jobbet" då. Att anmäla i efterhand ger inte samma sak tydligen.
Nej självklart kan facket inte driva något åt en enskild individ som
Inte är ansluten till facket ?

Däremot gör ju facken väldigt mycket arbete allmänt i fråga om att driva/höja problem och belysa problematik ang arbetsskyddsfrågor för anställda .
 
Nej självklart kan facket inte driva något åt en enskild individ som
Inte är ansluten till facket ?

Däremot gör ju facken väldigt mycket arbete allmänt i fråga om att driva/höja problem och belysa problematik ang arbetsskyddsfrågor för anställda .

Kommunal har haft ganska mycket koll på hästnäringen sista åren. Dock kanske dom mest visat det inom sina egna medlemmar.
Det var väl mest ett svar på att Kommunal inte bryr sig, vilket dom absolut gör men får ändå svårt att påverka om inte intresse finns från varken "anställda" eller arbetsgivare.
 
Kommunal har haft ganska mycket koll på hästnäringen sista åren. Dock kanske dom mest visat det inom sina egna medlemmar.
Det var väl mest ett svar på att Kommunal inte bryr sig, vilket dom absolut gör men får ändå svårt att påverka om inte intresse finns från varken "anställda" eller arbetsgivare.

Fast de kan ju göra en hel del även utan intresse. Sker inom andra fack och andra branscher.
 
Jag tycker din idé om hur debattartiklar kommer till är lite idealiserad. De växer sällan, som @Petruska var inne på, som en obändig kraft inuti skribenten, helt utan påverkan av omvärlden. Åsikterna står man för själv, men en debatt är ju en dialog, den växer fram mellan människor. Redaktören är rimligen en av de människorna.

Jag har skrivit betalt och obetalt, och det är definitivt skillnad. Självklart spelar betalningen roll, det är ju skillnaden mellan "vill du säga något om det här?" och "vill du ha ett jobb, jag behöver någon som levererar en text om x?"

Jobbar du själv skribent, eller varifrån är din erfarenhet att pengar inte påverkar hämtad?
@Mabuse @kryddelydd @Petruska

Jag vill inte ge mig in i debatten så men jag noterar att på SVT opinion så skrev en person som får betalt för att skriva och representera hästnäringen. Det är alltså en person som har betalt dock inte av SVT. Hon som skriver representerar då föreningen hästnäringen och har egentligen då inte en egen åsikt utan det är som representant för representativt, demokratiskt vald styrelsen som hon skriver. Mitt i tryck av ponnymammans blogg är att hon representerar en familj, typ sin egen verksamhet, själva benämni gen "mamma" tyder på det.

Det lilla jag läst så inte finns det någon indikation på att ponnymamman är arbetsgivare inom hästbranschen, hon kan möjligen vara arbetsgivare inom något annat verksamhetsområde. ? Hon verkar inte ha någonting med det aktuella fallet att göra. Jag förstår att ponnymamman blir upprörd över att bli utsedd för representant för något som hon inte representerar och ska, blir ombedd, arbeta gratis för att representera något hon inte representerar. Brukar inte detta vara kotym i majoritetens behandling av minoriteter?
 
@Mabuse @kryddelydd @Petruska

Jag vill inte ge mig in i debatten så men jag noterar att på SVT opinion så skrev en person som får betalt för att skriva och representera hästnäringen. Det är alltså en person som har betalt dock inte av SVT. Hon som skriver representerar då föreningen hästnäringen och har egentligen då inte en egen åsikt utan det är som representant för representativt, demokratiskt vald styrelsen som hon skriver. Mitt i tryck av ponnymammans blogg är att hon representerar en familj, typ sin egen verksamhet, själva benämni gen "mamma" tyder på det.

Det lilla jag läst så inte finns det någon indikation på att ponnymamman är arbetsgivare inom hästbranschen, hon kan möjligen vara arbetsgivare inom något annat verksamhetsområde. ? Hon verkar inte ha någonting med det aktuella fallet att göra. Jag förstår att ponnymamman blir upprörd över att bli utsedd för representant för något som hon inte representerar och ska, blir ombedd, arbeta gratis för att representera något hon inte representerar. Brukar inte detta vara kotym i majoritetens behandling av minoriteter?

Man behöver absolut inte vara representant för att skriva en debattartikel. Du tänker på en kommentar. Jag tror knappast man tänkte sig att PM skulle stå som representant för hela hästnäringen, hon skulle väl bara representera sig själv. Och vilken minoritet är det du syftar på?

Däremot kan det förstås vara så att representanter för olika intressegrupper också vill skriva debattartiklar. Det betyder inte att alla som skriver debattartiklar antas vara det.
 

Uppsökande verksamhet och informera på plats är det mest självklara och lättaste. I andra änden av skalan finns ju blockad - även om jag personligen anser det är "ett förjävla sätt" att använda det mot småföretagare. Men som motvikt till att "facket kan inget göra utan anmälan".
 
Uppsökande verksamhet och informera på plats är det mest självklara och lättaste. I andra änden av skalan finns ju blockad - även om jag personligen anser det är "ett förjävla sätt" att använda det mot småföretagare. Men som motvikt till att "facket kan inget göra utan anmälan".

Får dom verkligen köra med blockader? Var det inte mycket tjafs om det när Handels körde med det för några år sen? Man får väl inte tvinga in företag i avtal eller nått.
Jag kan inte sånt här. Jag är dock cynisk och tror att information inte kommer hjälpa eftersom inget intresse finns från varken anställd eller arbetsgivare. Måste nog göras större insatser. Men det är vad jag tror :angel:
 
Får dom verkligen köra med blockader? Var det inte mycket tjafs om det när Handels körde med det för några år sen? Man får väl inte tvinga in företag i avtal eller nått.
Jag kan inte sånt här. Jag är dock cynisk och tror att information inte kommer hjälpa eftersom inget intresse finns från varken anställd eller arbetsgivare. Måste nog göras större insatser. Men det är vad jag tror :angel:

De får köra med blockader. Livs körde en nyss mot en småföretagare. Som tillslut gav upp och sålde företaget. För ett tag sen körde - livs igen - blockad mot ett företag som hade kollektivavtal men med annan organisation.

Fackliga stridsåtgärder är en lagstadgad rätt. Och så länge de bara "påtrycker" och inte tvingar kränker det inte avtalsfriheten. På pappret. I verkligheten lär en företagare, särskilt en småföretagare, känna sig bra jävla tvingad. Jag tycker som synes inte om blockader...

Nej jag tror inte heller uppsökande verksamhet är hela tricket. Men det kanske sätter ljuset på att den "anställde" är oförsäkrad och risken, så den anställde kräver lite mer.

Men även om det sas knappast löser allt. Så det är något kommunal KAN göra, istället säger de "vi kan inget göra utan medlemmar på arbetsplatsen". Dvs kommunal "vill" inte göra så himla mycket snarare än kan inte. Men det är som det alltid varit med kommunal och privata arbetsgivare. De gör inget ens med medlemmar, kollektivavtal och anmälan när det gäller privata mindre företag..
 
De får köra med blockader. Livs körde en nyss mot en småföretagare. Som tillslut gav upp och sålde företaget. För ett tag sen körde - livs igen - blockad mot ett företag som hade kollektivavtal men med annan organisation.

Fackliga stridsåtgärder är en lagstadgad rätt. Och så länge de bara "påtrycker" och inte tvingar kränker det inte avtalsfriheten. På pappret. I verkligheten lär en företagare, särskilt en småföretagare, känna sig bra jävla tvingad. Jag tycker som synes inte om blockader...

Nej jag tror inte heller uppsökande verksamhet är hela tricket. Men det kanske sätter ljuset på att den "anställde" är oförsäkrad och risken, så den anställde kräver lite mer.

Men även om det sas knappast löser allt. Så det är något kommunal KAN göra, istället säger de "vi kan inget göra utan medlemmar på arbetsplatsen". Dvs kommunal "vill" inte göra så himla mycket snarare än kan inte. Men det är som det alltid varit med kommunal och privata arbetsgivare. De gör inget ens med medlemmar, kollektivavtal och anmälan när det gäller privata mindre företag..

Inte större heller :(
 
@Mabuse @kryddelydd @Petruska

Jag vill inte ge mig in i debatten så men jag noterar att på SVT opinion så skrev en person som får betalt för att skriva och representera hästnäringen. Det är alltså en person som har betalt dock inte av SVT. Hon som skriver representerar då föreningen hästnäringen och har egentligen då inte en egen åsikt utan det är som representant för representativt, demokratiskt vald styrelsen som hon skriver. Mitt i tryck av ponnymammans blogg är att hon representerar en familj, typ sin egen verksamhet, själva benämni gen "mamma" tyder på det.

Det lilla jag läst så inte finns det någon indikation på att ponnymamman är arbetsgivare inom hästbranschen, hon kan möjligen vara arbetsgivare inom något annat verksamhetsområde. ? Hon verkar inte ha någonting med det aktuella fallet att göra. Jag förstår att ponnymamman blir upprörd över att bli utsedd för representant för något som hon inte representerar och ska, blir ombedd, arbeta gratis för att representera något hon inte representerar. Brukar inte detta vara kotym i majoritetens behandling av minoriteter?
Jag har inte på något sätt tolkat det här kring Ponnymamman som att hon skulle representera något mer än sig själv och jag förstår inte din koppling till minoriteter.

Jag är rädd att jag inte riktigt förstår vad du far efter överhuvudtaget. "Indikation" på att PM är arbetsgivare? Indikation?
 
På framhoppningen idag så var det en riktigt otrevlig ryttare. Han gormar och höll på som ett riktigt asshole mot sin stackars groom och jag fick nog och chockade nog hela framhoppningen när jag skrek åt honom att sluta uppföra sig som en stressad idiot på framhoppningen. Han vart såklart arg och sa någonting om att hans skötare stod och sov och att jag ska bry mig om annat varpå jag säger att hans anställd inte är en slav som ska behöva stå ut med hans jäkla asshole attityd.

Folk började skratta och en annan ryttare hoppade också på honom :devil: jävla idiot!!!


Det är helt otroligt så många idioter man träffar just på tävlingar. En annan ryttare ansåg att jag skulle gå runt hela stallet för att hon minsann stod i stallgången. Jag fick henne att maka på sig trots allt genom att påpeka att hon inte är hemma i sitt eget stall och då får man snällt samsas om stallet.

Dagen efter var hon from som ett lamm och fjäskade på framhoppningen. Men man blir verkligen irriterad av att se så egocentriska idioter på tävlingarna.
 
Senast ändrad:
@Solis iaf de hästutbildningar jag känner påstår att de tar upp ämnet . Vet dock inte hur djupgående och gissar att det inte är särskilt djupt .

Jag tänker mig att det här vore bra att ha som ämne redan i grundskolan (har man börjat med det?). På den tid jag gick i gymnasiet hade vi "arbetslivsorientering" en termin, men man lärde sig inte alls på långa vägar så mycket som man borde ha gjort. För min del dröjde det till andra jobbet efter skolan innan jag kom på att man nog borde vara med i facket ändå.

Det är inte bara ungdomar inom hästbranschen som har dålig/ingen koll på vad som gäller. Jag arbetar nu som civilingenjör på ett stort företag och jag ser unga som kommer ut från utbildningen på sitt första jobb och som har dålig koll.

När det gäller hästutbildningar så är det ju bra att de verkar ägna sig åt ämnet. Men hur många hästskötare där ute har gått någon utbildning?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp