Bukefalos 28 år!

SVT DOLD - hästbranschens mörka baksida

Håller med om första stycket.
Men att en debattsida i viss mån väljer ämne för debatten (i detta fallet hästbranschen) behöver ju inte vara fel, så länge man inte styr innehållet i själva debattinlägget.

Och om man nu betalar för en artikel (obs, inte ett debattinlägg) så har man ju bestämt innehållet i betydligt högre grad jämfört med att man erbjuder någon inom en viss bransch att komma med sin åsikt.
Genom att överhuvudtaget be om artiklar har du styrt debatten, jag är övertygad om att betalningen inte påverkar innehållet i någon större utsträckning när det gäller den här typen av ämne. Konversationen innan lär bli ungefär den samma förutom att man kommer överens om priset.
 
Genom att överhuvudtaget be om innehåll har du styrt debatten, jag är övertygad om att betalningen inte påverkar innehållet i någon större utsträckning när det gäller den här typen av ämne. Konversationen innan lär bli ungefär den samma förutom att man kommer överens om priset.

Vi tycker uppenbarligen olika.
Men jag tycker att genom att be om tema/ämne är något helt annat än att be om innehåll.
 
Genom att överhuvudtaget be om artiklar har du styrt debatten, jag är övertygad om att betalningen inte påverkar innehållet i någon större utsträckning när det gäller den här typen av ämne. Konversationen innan lär bli ungefär den samma förutom att man kommer överens om priset.

Jag tycker din idé om hur debattartiklar kommer till är lite idealiserad. De växer sällan, som @Petruska var inne på, som en obändig kraft inuti skribenten, helt utan påverkan av omvärlden. Åsikterna står man för själv, men en debatt är ju en dialog, den växer fram mellan människor. Redaktören är rimligen en av de människorna.

Jag har skrivit betalt och obetalt, och det är definitivt skillnad. Självklart spelar betalningen roll, det är ju skillnaden mellan "vill du säga något om det här?" och "vill du ha ett jobb, jag behöver någon som levererar en text om x?"

Jobbar du själv skribent, eller varifrån är din erfarenhet att pengar inte påverkar hämtad?
 
Jag tycker din idé om hur debattartiklar kommer till är lite idealiserad. De växer sällan, som @Petruska var inne på, som en obändig kraft inuti skribenten, helt utan påverkan av omvärlden. Åsikterna står man för själv, men en debatt är ju en dialog, den växer fram mellan människor. Redaktören är rimligen en av de människorna.

Jag har skrivit betalt och obetalt, och det är definitivt skillnad. Självklart spelar betalningen roll, det är ju skillnaden mellan "vill du säga något om det här?" och "vill du ha ett jobb, jag behöver någon som levererar en text om x?"

Jobbar du själv skribent, eller varifrån är din erfarenhet att pengar inte påverkar hämtad?
Hur vet du min idé av hur debattartiklar kommer till? Jag har då inte skrivit ett ord om det. Jag har bara påtalat vad jag tycker är fel.

Jag är fullt medveten om att medierna ofta i detalj styr vad folk tycker just genom att välja ut vem som får uttala sig och om vad.
 
Om vi låtsas att hon hade elev-status.
Är det då praktikvärden (terminologi???) eller eleven själv som ska se till att försäkring finns?
:)

Om du studerar på t ex universitetet och gör praktik inom utbildningen är du försäkrad av kammarkollegiet (staten) även under praktiken trots att den är hos ett privat företag tex. Dvs utbildaren tar ansvar för att det är en elev. När du går i skolan är du försäkrad, även privata utbildare brukar ha försäkring osv. Rider du på ridskola eller är på ridläger är du försäkrad.

Så även om man inte måste - hur tänker man som utbildare som tar emot elever för ridning och inte övht försäkrar dem? Vad säger det om hur man ser på sina "elever"?

Om man väljer att inte ha dem försäkrade, trots risken, informerar man TYDLIGT om det?

Det tycker jag skulle vara intressant att veta...
 
Legimtetsproblemet hör ihop med att personen blir ombedd i mina ögon inte betalningen i sig, en debatt som är styrd och tillrättalagd av en beställare är inte en bra debatt i mina ögon.

---------
Helt oberoende av hur debatten är så anser jag man ska få betalt om man utför ett arbete även om det är media som är uppdragsgivaren.
Och att skriva en debattartikel är inte ett arbete i den meningen. Det är inte ett lönearbete, i alla fall inte som anställd av det mottagande mediaföretaget, däremot kan du ju tex arbeta på Vårdförbundet och skriva en debattartikel inom ramen för din tjänst. Då får du ju din vanliga lön under tiden.
 
Senast ändrad:
Om du studerar på t ex universitetet och gör praktik inom utbildningen är du försäkrad av kammarkollegiet (staten) även under praktiken trots att den är hos ett privat företag tex. Dvs utbildaren tar ansvar för att det är en elev. När du går i skolan är du försäkrad, även privata utbildare brukar ha försäkring osv. Rider du på ridskola eller är på ridläger är du försäkrad.

Så även om man inte måste - hur tänker man som utbildare som tar emot elever för ridning och inte övht försäkrar dem? Vad säger det om hur man ser på sina "elever"?

Om man väljer att inte ha dem försäkrade, trots risken, informerar man TYDLIGT om det?

Det tycker jag skulle vara intressant att veta...
Tycker du inte att det framgår utan att vi ens ställer frågorna? För mig låter det helt absurt att förvänta sig att "arbetsgivaren" skulle ringa ett försäkringsbolag och säga "hej hej, jag vill försäkra min svartanställda personal".

Grejen med svartanställd personal är ju att arbetsgivaren inte tar ansvar, inte på ett seriöst sätt bryr sig om personalen (sen kan de givetvis ändå ha en trevlig ton, erbjuda olika (likaledes svarta) förmåner etc, men det är ju inte alls samma sak som att seriöst bry sig). Dessutom borde ju vilket normalseriöst försäkringsbolag som helst ställa sig minst sagt frågande till det hela. Och inget försäkringsbolag är lika bra som det samhälleliga skydd som anställda hos riktiga arbetsgivare har. Det här är ju Sverige, inte USA.
 
Hur vet du min idé av hur debattartiklar kommer till? Jag har då inte skrivit ett ord om det. Jag har bara påtalat vad jag tycker är fel.

Jag är fullt medveten om att medierna ofta i detalj styr vad folk tycker just genom att välja ut vem som får uttala sig och om vad.
Tja, att erbjuda Ponnymamman att skriva en debattartikel, framstår för mig ungefär som att be en slumpgenerator att göra det. :p Vilken kvalitet och intressant linje hade en sådan artikel om svarta anställningar av henne rimligtvis kunna hålla, med tanke på vad hon som det nu är har skrivit i frågan?
 
Tycker du inte att det framgår utan att vi ens ställer frågorna? För mig låter det helt absurt att förvänta sig att "arbetsgivaren" skulle ringa ett försäkringsbolag och säga "hej hej, jag vill försäkra min svartanställda personal".

Grejen med svartanställd personal är ju att arbetsgivaren inte tar ansvar, inte på ett seriöst sätt bryr sig om personalen (sen kan de givetvis ändå ha en trevlig ton, erbjuda olika (likaledes svarta) förmåner etc, men det är ju inte alls samma sak som att seriöst bry sig). Dessutom borde ju vilket normalseriöst försäkringsbolag som helst ställa sig minst sagt frågande till det hela. Och inget försäkringsbolag är lika bra som det samhälleliga skydd som anställda hos riktiga arbetsgivare har. Det här är ju Sverige, inte USA.

Fast nu var diskussionen om man antar att personen har elevstatus. Och om personen på riktigt ska anses som elev så blir det väldigt intressant att veta hur en utbildare då resonerar om/när de varken försäkrar eller informerat eleven om att denne är helt utan försäkringsskydd.

Att det i verkligheten är svartjobb är en sak, men nu var sammanhanget jag skrev i just "om man säger att det är en elev, vem är då skyldig att ha försäkring".

Och nej du får aldrig samma skydd ens med försäkring. Men det är en enorm skillnad mot ingen försäkring.
 
Fast nu var diskussionen om man antar att personen har elevstatus. Och om personen på riktigt ska anses som elev så blir det väldigt intressant att veta hur en utbildare då resonerar om/när de varken försäkrar eller informerat eleven om att denne är helt utan försäkringsskydd.

Att det i verkligheten är svartjobb är en sak, men nu var sammanhanget jag skrev i just "om man säger att det är en elev, vem är då skyldig att ha försäkring".

Och nej du får aldrig samma skydd ens med försäkring. Men det är en enorm skillnad mot ingen försäkring.
Okej, då. Det finns det ju system för, att skydda elever under deras praktik, menar jag. Tänk tex på byggpraktik på gymnasienivå. Eller blivande hovslagare. Jag kan inte detta, men jag vet att det finns ett system för det, det gäller även tex blivande lärare när de är ute på praktik (verksamhetsförlagd utbildning).

Att ha elever ställer det ju en massa krav på utbildningsanordnaren förutom försäkringsskydd. Jag tänker på kursplaner, kursmål, kontroll av att eleven når kunskapsmålen, dokumentation av saker och ting etc. Det är ju de här stallen inte ens avlägset i närheten av. Att påstå att det är en elev/praktikant när man inte på något vis ingår i någon som helst form av utbildningssystem i samhället, är ju bara förbannat slappt. Och visar att man inte har fattat ett enda dugg av vad en utbildning är för något.
 
Okej, då. Det finns det ju system för, att skydda elever under deras praktik, menar jag. Tänk tex på byggpraktik på gymnasienivå. Eller blivande hovslagare. Jag kan inte detta, men jag vet att det finns ett system för det, det gäller även tex blivande lärare när de är ute på praktik (verksamhetsförlagd utbildning).

Att ha elever ställer det ju en massa krav på utbildningsanordnaren förutom försäkringsskydd. Jag tänker på kursplaner, kursmål, kontroll av att eleven når kunskapsmålen, dokumentation av saker och ting etc. Det är ju de här stallen inte ens avlägset i närheten av. Att påstå att det är en elev/praktikant när man inte på något vis ingår i någon som helst form av utbildningssystem i samhället, är ju bara förbannat slappt. Och visar att man inte har fattat ett enda dugg av vad en utbildning är för något.

Precis. Och där tycker jag man enkelt borde kunna slå sönder påståendet om elev. Att om man så tar personen på orden, att det "är en elev". Så hur motiverar de då att de rent ut sagt skiter i sina elever? För ingen annanstans utsätts ju elever för stora risker (vilket ett stall är, oavsett) helt utan försäkringsskydd. Ingen annanstans får elever en luddig utbildning utan mål/plan/provmoment. Och ingenstans förutom på grundskole- och gymnasienivå (vad jag vet) så får man som elev en gratis utbildning som dessutom innebär skattefria förmåner (uppstallning, boende etc).

Så det skulle vara enormt intressant att höra hur man tänkt sig kring sina "elever".. ;)

Det är synd de ligger under fackförbundet kommunal, som tyvärr enligt min erfarenhet är otroligt flata och tandlösa och "köper" det mesta så fort det är en privat arbetsgivare. De förfasar sig och tar avstånd, men de gör liksom inte ett skit... Visst nu är sällan de här personerna med i facket och det är där kommunal skriver sig fri. Att de kan ju inte göra något om de inte har medlemmar där. Men man kan ändå arbeta i det stora, och kommunal har uttalat sig om svartarbetet i hästbranschen i decennier. Men mer tycks inte ske... Tyvärr är det väl där problemet är, det är relativt riskfritt att fortsätta. Alla vet, inget händer...

Det skulle vara intressant att se en civilrättslig skadeståndstalan i ett sånt här mål.. Brukar ju framhållas att en av riskerna med att anlita svart arbetskraft, t ex en hantverkare som jobbar svart, är att du kan åka på arbetsgivaransvar och skadeståndsskyldighet om den du anlitat skadar sig. Det är ju ett typfall på vad som hänt i de här fallen. Men de prövas inte och ingen verkar vara beredd att pröva dem. Fast det är fullt möjligt.
 
Ja, @Alexandra_W , jag vet inte så mycket om Kommunal, men frågor som fackföreningar typiskt brukar engagera sig på det lokala planet i alla fall, är ju sådant som svarta/grå arbetsplatser inom deras "egna" yrkeskategorier och sådant som att folk som arbetar inom dessa yrken förhindras från att gå med i facket och/eller ta del av avtalen mellan arbetsmarknadens parter.

Jag vet inte i vilken mån det ens förekommit någon rättslig process mot någon "arbetsgivare" av det här slaget? Ett problem är ju att det hela måste anmälas av någon, och vad jag kan se av diskussioner på sociala medier så är tjejerna oerhört lojala med sina "arbetsgivare". De är antagligen inte så benägna att anmäla.

En utbildning med 6-7 skoldagar i veckan, där skoldagen är 10 timmar lång eller längre, är ju inte heller det vanliga. De här stallägarna har mycket att göra, även om de ska presentera det hela som utbildningar istället för arbetsplatser. Mig provocerar det nästan mer att de pratar om tjejerna som elever än som anställda. Som om man hade mindre ansvar för elever! Snarare är det väl tvärtom!
 
Det jag sett prövas (vilket är få) är just hantverkare. Men även där anmäls knappast något. Den svarta arbetskraften är ofta inte svensk (och vet inte om möjligheterna?), har saker som "är värre" som kan upptäckas (tex att de är illegalt i landet) eller är unga och därför lojala/rädda att bli persona non grata inom yrket.

Men i fall som Dold tagit upp är väl inte mycket mer än pengar att förlora. Även om det är ett nog så stort incitament såklart. Få - särskilt inte efter att sakna vettig inkomst pga skada - har ju råd.

Där kan man önska någon mer kapitalstark gick in och erbjöd sig att utan kostnad för den drabbade driva saken. Men kvar är ju då risken att förlora och få betala.

Men man kan ju tyvärr konstatera att det är ganska riskfritt ha svart arbetskraft och gambla med deras liv. Inget händer och ställer en sökande krav finns det 25 andra som inte gör det ;(
 
Det jag sett prövas (vilket är få) är just hantverkare. Men även där anmäls knappast något. Den svarta arbetskraften är ofta inte svensk (och vet inte om möjligheterna?), har saker som "är värre" som kan upptäckas (tex att de är illegalt i landet) eller är unga och därför lojala/rädda att bli persona non grata inom yrket.

Men i fall som Dold tagit upp är väl inte mycket mer än pengar att förlora. Även om det är ett nog så stort incitament såklart. Få - särskilt inte efter att sakna vettig inkomst pga skada - har ju råd.

Där kan man önska någon mer kapitalstark gick in och erbjöd sig att utan kostnad för den drabbade driva saken. Men kvar är ju då risken att förlora och få betala.

Men man kan ju tyvärr konstatera att det är ganska riskfritt ha svart arbetskraft och gambla med deras liv. Inget händer och ställer en sökande krav finns det 25 andra som inte gör det ;(

Det är bland det deppigaste i alltihop, tycker jag. Att man när nu åratal efteråt intervjuar arbetsgivarna i de verksamheterna där de här stackars tjejerna jobbat och råkat ut för olyckor, så verkar de ha ändrat noll och intet i sitt sätt att jobba. Vare sig läst på om regelverket, lagt om rutiner, eller nåt annat. De rycker på axlarna, lägger det bakom sig, och kör på i samma hjulspår, mer eller mindre. Det är ju deppigt på riktigt, inte ens när personalen/eleverna halvt slår ihjäl sig och trillar igenom samhällets skyddsnät pga hur man organiserade deras arbete/utbildning, så verkar man få sig en tankeställare. Mer än ojdå, så kan det gå.

Vi hade ett tillbud på min ridskola där en i personalen lyfte en torvbal fel och drog till en muskel ryggen, inget allvarligt och allt var ok igen efter några dagar. Efter lagenlig tillbudsrapport till Arbetsmiljöverket kom de ut och gjorde en inspektion, genast ändrades och förtydligades några rutiner för att förebygga liknande olyckor i framtiden, på sikt bytte vi strö till ett mindre tungt, osv. Det verkar inte stå i paritet med varandra alls? Vad gör Arbetsmiljöverket när såna här olyckor händer, varför blir det inga åtgärder?
 
Det är bland det deppigaste i alltihop, tycker jag. Att man när nu åratal efteråt intervjuar arbetsgivarna i de verksamheterna där de här stackars tjejerna jobbat och råkat ut för olyckor, så verkar de ha ändrat noll och intet i sitt sätt att jobba. Vare sig läst på om regelverket, lagt om rutiner, eller nåt annat. De rycker på axlarna, lägger det bakom sig, och kör på i samma hjulspår, mer eller mindre. Det är ju deppigt på riktigt, inte ens när personalen/eleverna halvt slår ihjäl sig och trillar igenom samhällets skyddsnät pga hur man organiserade deras arbete/utbildning, så verkar man få sig en tankeställare. Mer än ojdå, så kan det gå.

Vi hade ett tillbud på min ridskola där en i personalen lyfte en torvbal fel och drog till en muskel ryggen, inget allvarligt och allt var ok igen efter några dagar. Efter lagenlig tillbudsrapport till Arbetsmiljöverket kom de ut och gjorde en inspektion, genast ändrades och förtydligades några rutiner för att förebygga liknande olyckor i framtiden, på sikt bytte vi strö till ett mindre tungt, osv. Det verkar inte stå i paritet med varandra alls? Vad gör Arbetsmiljöverket när såna här olyckor händer, varför blir det inga åtgärder?

Hela jäkla hästbranschen tycks leva i en gråzon. Som ingen bryr sig om? Varken Arbetsmiljöverket, facket, åklagaren eller någon...
 
Hela jäkla hästbranschen tycks leva i en gråzon. Som ingen bryr sig om? Varken Arbetsmiljöverket, facket, åklagaren eller någon...
Inte politikerna heller och "utbildnings ministerierna" heller ,som sagt av mig tidigt i tråden . Hur många fler hästyrkesutbildningar startas var och vartannat år som är godkända med studiemedel och alla betalar skatt för ?

Samtidigt måste man väl oavsett sin egna uppfattning ta till sig att som HNS redovisar är inte ridsporten unik alls eller sticker ut jmf med andra branscher tydligen ....?

Tillägg : jo facket bryr sig jättemycket. Men som illustrerats är problemet att väldigt få som jobbar/tar anställning i denna bransch väljer/bryr sig om/ser nytta att betala för att vara med i facket .

Om näringsidkaren utöver inte anställer vitt osv så har de heller ingen koppling till facket i sig och ffa inget avtal öht .
 
Svartjobb inom hästbranschen har blivit till en kronisk sjukdom som bara går i en ond cirkel och smittar ner nästa generation.

Arbetsgivare fuskar och lurar unga till att dom får mer pengar om dom jobbar svart, men i slutändan så förlorar varje svartanställd både sin pension, referens, a-kassan och försäkringar vid olyckor.
Iom att svartarbete är så vanligt inom hästbranschen så har det skapat en väldigt skev arbetsmarknad där folk som egentligen inte har råd att anställa, har tagit sig in och förmodligen aldrig heller kommer följa lagen.

Ofta är det personer som redan har det svårt på arbetsmarknaden som utnyttjas av dessa oseriösa arbetsgivare.

När dom sen ska ta sig ur det hela så blir den arbetade tiden med svartjobb som ett svart streck i ens arbetsliv.

Sverige kan sätta stopp på det hela genom att gemensamt tex anmäla folk man vet har svart arbetskraft till skatteverket.

Utomlands är det svårare. Här har nästan alla polska, tjeckiska, ungerska, italienska groomar svartarbete tex. Och groomarna har sjukt mycket att göra. Nu står jag i ett stall med en person som är ensam med 10 (!!!!!) hästar!! Jag är här med 3 och har fullt upp.

När jag frågade om jobbet är bra så sa personen att det är väldigt tungt och att hen bröt lårbenet för två år sedan och inte kunde gå normalt på ett år. Personen vill flytta tillbaka till sitt hemland men där finns inga jobb och lönen här är bättre än i Polen.
Personen har knappt rast med alla dessa hästar. Tycker hemskt synd om henom.

I en kompis stall arbetar en hel familj 6 dagar i veckan mot boende i en sjabbig lägenhet och 400 euro! Dom jobbar från 07 till 19 varje dag med 1 timmes rast.
Även denna familj är tacksam över sitt svartjobb och dår det klart att majoriteten hellre sparar in pengar på villiga slavar än att betala skatt och bidra till samhället. Det blir även för dyrt för andra att anställa så då ser man sin chans med att fuska. :rage:


Vad ska facket göra om ingen medlem finns på den dolda arbetsplatsen? Dom kan inget göra.

Det är så tragiskt att hästbranschen ser ut som den gör, kanske lär man sig från övriga Europa med tanke på att den svarta arbetskraften finns överallt på alla stora tävlingar hos toppryttare runt om i Europa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp