Bukefalos 28 år!

Svullna lymfkörtlar innan mens?

bettysmatte

Trådstartare
Någon mer än jag som råkar ut för det ibland? Lite googling pekar mot att en del kvinnor märker av detta, och att det skulle kunna bero på hormonsvängningarna. Något ni märkt av?
 
Inte det? Följdfråga: Någon som nästan alltid får lite förkylningssymtom (typ ont i halsen, nästäppa...) precis innan?
 
Inte det? Följdfråga: Någon som nästan alltid får lite förkylningssymtom (typ ont i halsen, nästäppa...) precis innan?
Min dotter har varit jättemycket sjuk under två år. Det börjar alltid med att det svullnar på halsen och hon blir stel. Det blir värre och inom tre dagar bryter feber ut. Det är olika hur sjuk hon blir. Ibland blir det bara feberkänningar, bland vanlig influensa med feber i 3 dagar. Lika snabbt som det kommer lika snabbt blir hon frisk. I våras fick hon konstaterad körtelfeber och var vansinnigt sjuk. Till och med jag började bli lite smått orolig. 40 graders feber i flera dagar och verkligen risig. (men mamma fick trösta och hålla om, sitta vid sängen stryka panna och sånt) I vintras fick hon konstaterad körtelfeber????igen. Nu började jag tycka att det är dags med en rejäl utredning. Jag säger åt min dotter att googla på körtelfeber och ofta svullnad i halsen. Hon ringde mig på jobbet och säger att det första som kom upp var "ofta sjuk vid mens". Hon sa: När jag tänker efter så har jag nog haft mens eller skall ha när jag blir sjuk. Det hade varken hon eller jag tänkt på.... Hon beställer tid hos barnmorska och får p-piller utskrivna. Nu ska hon äta dem hela tiden så hon inte får mens. Det är en kur på 3 månader sen skall hon hålla upp ett tag och göra om samma sak igen. Idag säger hon att halsen känns svullen igen.....(fan) fast kanske att det inte blir så allvarligt? Blir du sjuk eller får du bara känningar?
Jag undrar lite smått för mig själv hur det här ska gå i hennes arbetsliv? Kan ju knappast vara Ok att vara sjuk 1 gång i månaden. Tur hon inte går någon "tung" linje. Annars hade hon fått gått om 2:an. Så mycket sjuk har hon varit.
gulan
 
Jag får bara lite lättare förkylningssymtom, tack och lov. Men jag brukar nästan alltid ha lite ont i halsen, alltid nästäppa (svullna slemhinnor?) och ibland bli lite snuvig också. Ibland tycker jag även att jag verkar svullna i lymfkörtlar på halsen, men jag är lite av en hypokondriker också, så jag vet inte... ;) Teorier som jag sett är att det är reaktioner på hormonsvängningarna, alternativt att immunförsvaret blir svagare vid vissa tidpunkter i menscykeln.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
457
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
667
Kropp & Själ Piercade mina örsnibbar någon gång i mitten av 90-talet. De har aldrig varit någon problem, förrens nu! De sista 2-3 åren har jag kunnat...
Svar
10
· Visningar
1 721
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 531
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp