Bukefalos 28 år!

svullna lymfkörtlar!

M

miss_willow

idag när jag var i stallet upptäckte jag att ponnyn hade svullna lympfkörtlar(vet ej hur de stavas) och blev orolig. Ingen feber, inte svullen någon annan stans, pigga glada ögon, snorar inte. Ingenting konstigt bara körtlarna som såg ut som någon stoppat två riskuddar under huden... Ringde veterinären. Tänkte ju "nej, kvarka" på en gång men han sa att det kan vara ett virus eftersom han inte har någon annan psymtom och att vi ska avvakta och se några dagar vad som händer. Det har tydligen funnits ett virus där bara körtlarna svullnar och man hittar inge bot mot de, det är bara att avakta. Någon som vart med om liknande eller har något förslag på vad det kan vara?
 
ja, min pålla har haft nåt sånt.
vet. sa att det kan vara nåt hon ätit eller ett virus som gjorde att det svullnade upp där.
jag skrittade i några dagar, tills svullnaden försvunnit och sen var det inget mer med det.
troligen var det alltså nåt hon ätit.
 
Rätt vanligt att hästarna blir svullna nu när det tinar ute, och de kan gå och rota mer i hagen efter gräs och liknande.
Om hästen äter silage/hö etc i hagen så kan det vara läge att ge en "kur" med loppfrön.
 
I normalfallet är det inte farligt alls, men man kan få ta det lite lugnare då hästarna ibland får lite trångt om man ska samla och böja.

Min häst har aldrig fått feber i samband med sina 'hamsterpåsar', de kommer ofelbart så fort han kan rota fram lite gottigt leriga gräsrötter. I förrgår natt spöregnade det och smälte bort massor med is i hagen, och som ett brev på posten var hästen igår tjock i ganascherna. Svullnaden brukar gå ner rätt bra av 20-40 minuters inte alltför hård ridning.
 
okej :) hade veterinären ute idag. Hon sa att det var ofarligt. Det var en alärgisk reaktion, kanske på gluccosamin eller något trodde hon. men han är helt bra nu! :bow:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag är ny här på forumet men tänkte att det kanske finns några kunniga och erfarna kattmänniskor här! Min katt kom in för 5...
Svar
4
· Visningar
3 572
Senast: Jenka
·
Hästvård Hej på er! Igår fick jag vara med om något av det sjukaste jag någonsin sett i hästsammanhang. En häst i stallet stod på gången och blev...
Svar
3
· Visningar
2 272
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 449
Senast: remmis
·
Hästvård Jag upptäckte att min häst var svullen på ena sidan av ganaschen för en vecka sedan, alltså förra söndagen. Det är en mjuk svullnad ca...
Svar
2
· Visningar
3 826
Senast: iloveyou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp