Bukefalos 28 år!

Svullnad och skav av difference?

Paulsan

Trådstartare
Ja, som rubriken säger så har min häst blivit svullen och fått ett skavsår bakom käken av differencetränset. Meningen med det är ju att den ska spännas hårdare så inte nackstycket åker fram.
Någon mer som har varit med om det? Jag har ju visserligen en häst som väldigt gärna "krullar" ihop sig. Kan det bero på det?
 
Hej! Nu har jag inte detta tränset själv så har ingen aning om ifall det är tränset. Men min häst, och även andra hästar jag hört om, har blivit svullen vid ganascherna och det är på grund av gräset som börjar komma upp nu. Är inte helt säker på varför men har hört något om att när de går och äter smått gräs så kan det bli som små luftbubblor som gör att det "stasar" och det blir svullet, eller på grund utav den höga proteinhalten i gräset. Men nu har jag ju ingen aning om hur din häst är eller så. Men det var bara en tanke som dök upp hos mig när jag läste ditt inlägg. :)
 
Hej! Nu har jag inte detta tränset själv så har ingen aning om ifall det är tränset. Men min häst, och även andra hästar jag hört om, har blivit svullen vid ganascherna och det är på grund av gräset som börjar komma upp nu. Är inte helt säker på varför men har hört något om att när de går och äter smått gräs så kan det bli som små luftbubblor som gör att det "stasar" och det blir svullet, eller på grund utav den höga proteinhalten i gräset. Men nu har jag ju ingen aning om hur din häst är eller så. Men det var bara en tanke som dök upp hos mig när jag läste ditt inlägg. :)

Anledningen till svullna ganascher (och även galliga klotor) nu beror på gräset som du skrev.

Det beror på att första gräset som kommer är mycket starkare än det hö/hösilage vi ger våra hästar. När hästarna börjar äta av gräset kan ganascherna svullna pga att lymfkörtlarna som sitter mellan ganaschen och halsen reagerar på ett ämne i gräset och svullnar därför upp och kan även bilda vätska så de kan bli riktigt svullna hela vägen från nacken ner till där halsen slutar längs med ganascherna. Det är inte farligt och försvinner med tiden :)
 
Anledningen till svullna ganascher (och även galliga klotor) nu beror på gräset som du skrev.

Det beror på att första gräset som kommer är mycket starkare än det hö/hösilage vi ger våra hästar. När hästarna börjar äta av gräset kan ganascherna svullna pga att lymfkörtlarna som sitter mellan ganaschen och halsen reagerar på ett ämne i gräset och svullnar därför upp och kan även bilda vätska så de kan bli riktigt svullna hela vägen från nacken ner till där halsen slutar längs med ganascherna. Det är inte farligt och försvinner med tiden :)

okej tack för svaret! då vet jag mer exakt vad som orsakar det :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 035
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 398
Senast: tuaphua
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 330
Senast: mars
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 998
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp