Bukefalos 28 år!

Syftet med skärmen på hjälmen?

Moooa

Trådstartare
Som rubriken lyder, vad är syftet med skärmen på ridhjälmarna? Är det något mer syfte än att skydda mot sol och så? Tänker på de vanliga ridhjälmarna där skärmen är hård.

Är rent av nyfiken :)
 
Jag har även hört någon stans att skärmen är till för att skydda ansiktet om man landar med det nedåt om man ramlar av... Alltså att skärmen ska nudda marken innan ansiktet och på så vis dämpa smällen:D Vet inte hur det funkar i praktiken och om det stämmer dock:o
 
jag fick lära mig att den var till för att skydda näsan då man råkar ramla på den :p.
men sol och regnskydd är det nog mest till för. och från början var det nog till för enbart det, dvs innan kasken kom. som en skärm mössa.
 
Skärmen ökar ju skaderisken, och risken att bryta nacken ökar kraftigt om du slår i med skärmen, så skydda näsan måste i så fall vara sen gammalt. Men ffa skugga ögonen och skydda mot sol. Och säkert en hel del tradition. Även om fler och fler hjälmar kommer med mjuk skärm, liten skärm eller ingen skärm.
 
När jag kraschade med cykel och hade ridhjälm var det Tack vare skärmen som bara hakan och två tänder behövde lappas ihop. Annars vete fanns hur mkt näsa eller ansikte som funnits kvar. Dock är det ovanligt(har iaf inte hänt mig än) att man landar på ansiktet vid avramlingar. Men om/när det händer, på hårt underlag, skulle jag aldrig vilja
Vara utan skärmen.
 
Köpte en Lamicell Transformer och den skärmen hjälper inte ett smack så den tog jag bort. Den är lös, nämligen! Sitter med ett par piggar bara så att den skulle skydda mot något alls tvivlar jag starkt på. Nu kan jag tycka att det var bra att den gick att ta bort så min pannlampa satt bättre. Utseendemässigt bryr jag mig inte ett smack...finns väl ingen hjälm som gör att man ser "snygg" ut...? O_o
 
Köpte en Lamicell Transformer och den skärmen hjälper inte ett smack så den tog jag bort. Den är lös, nämligen! Sitter med ett par piggar bara så att den skulle skydda mot något alls tvivlar jag starkt på. Nu kan jag tycka att det var bra att den gick att ta bort så min pannlampa satt bättre. Utseendemässigt bryr jag mig inte ett smack...finns väl ingen hjälm som gör att man ser "snygg" ut...? O_o

Den är lös för det är säkrare så.
 
Tack för många svar! Men då är det lite olika tankar kring vad den är till för egentligen :)
 
Jag har även hört någon stans att skärmen är till för att skydda ansiktet om man landar med det nedåt om man ramlar av... Alltså att skärmen ska nudda marken innan ansiktet och på så vis dämpa smällen:D Vet inte hur det funkar i praktiken och om det stämmer dock:o
Stämmer bra det, annars hade jag nog krossat näsan eller benet under ögat. Flata stenar är också hårda.
 
Jag trillade av en gång med ansiktet/huvudet före rakt ner i en hård grusväg. Slog sönder nedre delen av ansiktet en del men inte vid ögonen eller näsan tack vare skärmen på hjälmen tror jag. Skärmen gick sönder.
 
Är ju meningen att skärmen ska gå isönder vid i slag, men då den går i marken först så skyddar man ju en stor del av ansiktet :).
Hade inte varit att komma med näsan först och inte ha skärmen som litet skydd.
 

Liknande trådar

Utrustning Som frågan lyder så tycker jag det är svårt att hitta en solskärms hjälm till just ett smalt och avlångt ansikte, jag syftar inte på...
Svar
8
· Visningar
1 087
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
330
Senast: Celinehenn
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Senast: MimmiNO
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Vad har ni för upplevelse med den? Den är ju relativt ny. Jag har den till min pojke nu och testar eftersom han...
2
Svar
26
· Visningar
2 625
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp