Bukefalos 28 år!

Sylve Söderstrand lämnar sitt uppdrag

Relationen med Svenska Ridsportförbundet har varit stormigt.
Drygt tre månader innan OS lämnar nu förbundskaptenen Sylve Söderstrand hopplandslaget helt.
– Samarbetet kan inte fortsätta, säger förbundets ordförande Ulf Brömster. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article22701712.ab
 
Läste något på Hippson om ett brev till HNS som Sylve skrivit? Typ att han ville att det skulle satsas mindre på ridskolor och mer tävlingsinriktat.
 
Läste något på Hippson om ett brev till HNS som Sylve skrivit? Typ att han ville att det skulle satsas mindre på ridskolor och mer tävlingsinriktat.

Det har kommit kompletterande information nu, på Tidningen Ridsport t ex. Det verkar i grunden handla om att Söderstrand av för mig okänd anledning inte vill skriva på kontraktet. Och förbundets tålamod för hur länge han kunde jobba vidare utan kontrakt var slut. Vilket är rimligt, antar jag? Den stora frågan är väl varför Söderstrand inte ville skriva på kontraktet, om de var överens om villkoren och han ville vara kvar? Det är ju obegripligt, här saknas det information.

Att man inte kan jobba utan kontrakt någon längre tid är tycker jag fullt rimligt i sig, frågan är ju varför i all världen man inte skriver på ett kontrakt för ett jobb man vill ha med villkor man är ok med, utan hellre blir av med jobbet?

Vad var problemet med kontraktet som gjorde att han inte ville skriva på?
 

Det verkar ju som att grundproblemet är just att kontraktsskrivningen utvecklats till en oändlig långbänk, där SS inte vill skriva på något han inte är 100% nöjd med, och möjligen inte ens tagit sig tid att gå igenom kontraktet för att ta reda på om han är nöjd med det eller inte. Att ta sju veckor på sig för att skriva på ett anställningskontrakt är lång tid, det skulle jag nog tycka. Det verkar ju inte ens som att det strandade på att de inte kunde komma överens, utan egentligen på att de inte ens kom så långt som att inte bli överens, eftersom det varken kom bu ("jag gillar inte kontraktet, skriv ett nytt förslag!") eller bä ("Vi är överens, här är min påskrift!") från SS. Och till slut ledsnade förbundet på att vänta i limbo.

Källa: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article22706087.ab

Hoppas någon journalist frågar SS om varför han inte skrev på! Det vore väldigt relevant att få veta. Varför blev han hellre av med jobbet än skrev på kontraktet? Var det oskäligt? Förstod han inte att det var viktigt att skriva på?
 
Högst relevant fråga! Förhandlade han inte om det och blev befriad från vissa uppgifter eller minns jag fel?

Jodå, han ville inte jobba med breddfrågor alls, bara med spetsen. Fast helst med bibehållen lön (Källa: Aftonbladet, så ta det med en nypa salt). Lösningen blev att han fick behålla lönen och slapp bredduppgifterna, men istället för att jobba kvar hela 2016 så skulle han sluta sista september.

Och båda parter tycks ju överens om att de var överens om de stora dragen, det verkar ha stupat på detaljer. Eller vad det nu var. Jag är inte helt säker på att Ridsportförbundet riktigt vet varför han inte skrev under. Det verkar inte ha varit något ultimatum, utan båda var i princip överens om hur de skulle jobba, och att de skulle jobba tillsammans fram till OS, men sen har det på något sätt inte gått att få det riktigt i hamn så långt som till ett undertecknat kontrakt. Köra utan kontrakt februari-september verkar onekligen arbetsrättsligt vanskligt (det handlar ju ändå om en anställning med sexsiffrig lön, enligt uppgift i media), så det var väl inte riktigt ett alternativ kanske. Återstår att ge upp.
 
Detta skrev Pelle Nyström på sin fb och det är väl ungefär det jag oxå har hört


Vill skriva lite om vad som har varit på tapeten dom senaste dagarna ? Om sylve och allting !
Varför i hela världen kan någon bli upprörd över att sylve inte ska fullfölja sitt uppdrag över os??. Absolut kan alla vara överens om att det är olyckligt och att det skapar massa oroligheter för alla involverade. Det stör, drar energi och tar tid. Tid och energi som såväl skulle behöva användas till nått mer produktivt än att bråka.
Men innan man skriker så kanske man skulle fundera på hur detta har gått till.
Sylve säger att han är sur över händelseförloppet och på förbundet. Han vill inget hellre än att fortsätta över os. Han förstår inte varför han inte får fortsätta och att han vill hjälpa sina ryttare. Det är vad Sylve säger. Ryttarna fattar inget. Deras åsikt är att förbundet är inkompetenta och känner sig svikna av sin förbundet.
Väg detta mot fakta och värdera sedan trovärdigheten i dessa påståenden innan ni börjar skälla på förbundet.

I februari blir Sylve sur på att en kompis till honom inte får fortsatt förtroende att träna ett landslag. Då ger ha ett ultimatum, byt ledningen för ponny eller jag avgår.
Fråga?
- Hur viktigt tycker då Sylve det är att hjälpa sina ryttare till framgång i os.?? Uppenbarligen är det viktigare att "stötta" sin kompis att få träna ponnylaget. eller??

Förbundet löser detta problem genom att erbjuda Sylve ett nytt kontakt där han slipper stora delar i hans tidigare kontrakt och låter honom till en lägre lön bara jobba med os. Detta godtar han inte. Någonstans här lämnar han in sin avskedsansökan. Dvs pengarna är viktigare för Sylve än att hjälpa sina ryttare eller??

Förbundet inser att det är olyckligt att bli av med sin förbundskapten så snart innan mästerskapet och lämnar ett nytt förslag. Förslaget innebär I stort sett att han för halva jobbet får full lön, 100 000/månad, får göra os men istället för att kontraktet löper till 31 dec 2016 så avslutas samarbetet sista sep, dvs efter os och eventuell lag final i Barcelona. Detta kontrakt ligger i Sylves händer i flera flera veckor utan att bli påskrivet.

3 månader innan os känner förbundet att detta inte är hållbart. Att inte ha en kontrakterad förbundskapten är inte ett alternativ och väljer då att godta Sylves avskedsansökan. Vad skulle dom gjort annorlunda? Hur mycket brinner Sylve igentligen för sitt uppdrag. Om han så gärna ville fullfölja uppdraget, varför agerar han som han gjort?

Då tar jag inte ens upp " jäv" situationer med att träna andra landslags ryttare och dessutom att bli avlönad av dessa ?.

Skulle Hamrén få träna IFK Göteborg vid sidan om.fotbolls landslaget?? Eller vara spelaragent åt en massa svenska fotbolls spelare när det är han som tar ut en start 11.a ( och kan då få En spelare att bli dubbelt så mycket mer värd genom att vara uttagen ) nej såklart som fan INTE...

Allt är skött på bästa sätt ALLA FALL ifrån förbundets sida.Dom har inte kickat sylve!
 
Detta skrev Pelle Nyström på sin fb och det är väl ungefär det jag oxå har hört


Vill skriva lite om vad som har varit på tapeten dom senaste dagarna ? Om sylve och allting !
Varför i hela världen kan någon bli upprörd över att sylve inte ska fullfölja sitt uppdrag över os??. Absolut kan alla vara överens om att det är olyckligt och att det skapar massa oroligheter för alla involverade. Det stör, drar energi och tar tid. Tid och energi som såväl skulle behöva användas till nått mer produktivt än att bråka.
Men innan man skriker så kanske man skulle fundera på hur detta har gått till.
Sylve säger att han är sur över händelseförloppet och på förbundet. Han vill inget hellre än att fortsätta över os. Han förstår inte varför han inte får fortsätta och att han vill hjälpa sina ryttare. Det är vad Sylve säger. Ryttarna fattar inget. Deras åsikt är att förbundet är inkompetenta och känner sig svikna av sin förbundet.
Väg detta mot fakta och värdera sedan trovärdigheten i dessa påståenden innan ni börjar skälla på förbundet.

I februari blir Sylve sur på att en kompis till honom inte får fortsatt förtroende att träna ett landslag. Då ger ha ett ultimatum, byt ledningen för ponny eller jag avgår.
Fråga?
- Hur viktigt tycker då Sylve det är att hjälpa sina ryttare till framgång i os.?? Uppenbarligen är det viktigare att "stötta" sin kompis att få träna ponnylaget. eller??

Förbundet löser detta problem genom att erbjuda Sylve ett nytt kontakt där han slipper stora delar i hans tidigare kontrakt och låter honom till en lägre lön bara jobba med os. Detta godtar han inte. Någonstans här lämnar han in sin avskedsansökan. Dvs pengarna är viktigare för Sylve än att hjälpa sina ryttare eller??

Förbundet inser att det är olyckligt att bli av med sin förbundskapten så snart innan mästerskapet och lämnar ett nytt förslag. Förslaget innebär I stort sett att han för halva jobbet får full lön, 100 000/månad, får göra os men istället för att kontraktet löper till 31 dec 2016 så avslutas samarbetet sista sep, dvs efter os och eventuell lag final i Barcelona. Detta kontrakt ligger i Sylves händer i flera flera veckor utan att bli påskrivet.

3 månader innan os känner förbundet att detta inte är hållbart. Att inte ha en kontrakterad förbundskapten är inte ett alternativ och väljer då att godta Sylves avskedsansökan. Vad skulle dom gjort annorlunda? Hur mycket brinner Sylve igentligen för sitt uppdrag. Om han så gärna ville fullfölja uppdraget, varför agerar han som han gjort?

Då tar jag inte ens upp " jäv" situationer med att träna andra landslags ryttare och dessutom att bli avlönad av dessa ?.

Skulle Hamrén få träna IFK Göteborg vid sidan om.fotbolls landslaget?? Eller vara spelaragent åt en massa svenska fotbolls spelare när det är han som tar ut en start 11.a ( och kan då få En spelare att bli dubbelt så mycket mer värd genom att vara uttagen ) nej såklart som fan INTE...

Allt är skött på bästa sätt ALLA FALL ifrån förbundets sida.Dom har inte kickat sylve!
Det där är ju ungefär vad som stått i media.
 
Lik förbaskat framstår det ju som om förbundet offrar OS-deltagandet pga formalia.

Du menar att de vill ha ett kontrakt? Att man inte anlitar folk på lösa boliner utan kontrakt skulle jag nog se som en självklarhet. Hur ska man veta t ex lön, arbetsuppgifter och tidsramar utan kontrakt? Arbetsrättsligt sitter man som arbetsgivare riktigt i illa till om man inte har kontrakt.
 
Jag tycker nog snarare att det är Sylve som offrar sina ryttare genom att inte skriva på?
Fast det verkar ju ändå vara förbundet som tog det aktiva beslutet att avsluta samarbetet, uppenbarligen efter att ha värderat kontraktsbiten högre än ett konkurrenskraftigt OS-deltagande. Såvitt jag förstår. Det är nog mycket prestige på båda sidor tror jag.
 
Fast det verkar ju ändå vara förbundet som tog det aktiva beslutet att avsluta samarbetet, uppenbarligen efter att ha värderat kontraktsbiten högre än ett konkurrenskraftigt OS-deltagande. Såvitt jag förstår. Det är nog mycket prestige på båda sidor tror jag.

Men man kan väl inte på allvar tycka att det är alternativ att jobba utan kontrakt? Vilken seriös arbetsgivare ser det som ett alternativ?
 
Nej, visst håller jag med i sak. Men i det här specifika fallet tänker jag mer på proportionalitet. Många arbetar i svensk hästnäring utan kontrakt och under ibland bedrövliga villkor. Jag tror dock inte att SS hör till dem som främst behöver skyddet av ett anställningskontrakt.
Sedan undrar jag om det verkligen är anställning det handlar om, det känns mer sannolikt att han skulle fakturera vilket ju i så fall ställer saker i ett annat läge. Men det är förstås bara spekulation.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vuxenmobbning, kränkningar och otydliga avtal. Det hävdar Sylve Söderstrand att han blev utsatt för under sin sista tid som...
Svar
0
· Visningar
683
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sylve Söderstrand kallar det för vuxenmobbing. I en exklusiv intervju väljer hopplandslagets tidigare förbundskapten att ge sin bild av...
Svar
1
· Visningar
963
Senast: labb
·
  • Artikel
Hästnyheter Vem som ska leda hopplandslaget till OS blir klart denna vecka. – Vi måste lösa saken nu. Annars sitter vi illa till, säger...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter SOK har tillsammans med Ridsportförbundet tagit fram en lösning på kaoset i hopplandslaget: Sylve Söderstrand, 58, är tillbaka som...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Bilsätesskydd
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp