Bukefalos 28 år!

"Syrad grädde"

Cha9

Trådstartare
Ibland är man lite väl trött i mataffären... Där stod en herre och lagade mat med den nya produkten från Arla; Syrad grädde.
Mina hjärnceller var inte helt påkopplade, utan tänkte "jisses, har man gjort sur grädde till en PR-grej" och gjorde kopplingen till grädde som surnat i kylskåpet. Det var så konstigt att jag plockade på mig en flaska... (Ibland har man ju nytta av sur grädde - i bakning t e x )

Jag skäms rejält när jag mycket häpen öppnar förpackningen och det är créme fraiche!! Inte riktigt det jag trodde...

Produktnamnet är ju i och för sig betydligt bättre (svenskt) men varför i hela fridens namn göra en "gammal" produkt till en ny hittepå? När jag kontrollerade skillnaderna (lustigt nog hade jag ju köpt crémefraiche också!) så bestod den syrade grädden av "högpastöriserad" grädde och fraichen äv "pastöriserad" grädde..

En liten lördagsreflektion av hur korkad man är när man inte tänker....
 
Nu vet jag inget om nämnda artikel, men det torde vara ganska stor smakskillnad (syra) på syrad grädde och creme fraiche, även att konsistens på syrad grädde borde vara mer rinnig än creme fraichen. Syrad grädde ger bättre resultat när man gör sås, använder man creme fraiche blir såsen gärna stabbig om man inte vätskar upp den med vatten eller grädde.
 
Nu vet jag inget om nämnda artikel, men det torde vara ganska stor smakskillnad (syra) på syrad grädde och creme fraiche, även att konsistens på syrad grädde borde vara mer rinnig än creme fraichen. Syrad grädde ger bättre resultat när man gör sås, använder man creme fraiche blir såsen gärna stabbig om man inte vätskar upp den med vatten eller grädde.

Det var ju just så jag tänkte - att det skulle vara skillnad! Men i flaskan (som dessutom inte gick att tömma helt) innehöll exakt samma smak och konsistens (tänk crémefraiche som man rört upp med en sked).. Man kunde vända flaskan upp och ner utan att något rann ut! Helt vansinnigt och onödigt. Köp inte!

Arla har bara gjort en befintlig produkt dyrare!
 
Senast ändrad:
Cremefraiche på engelska är ju dessutom sour cream-syrad grädde.
Billigare än att köpa denna nya produkt är ju att vispa ut en vanlig cremefraiche med lite vanligt vatten:angel: drygare också för den delen. Om meningen är en rinnigare produkt.

Blir lika förundrad över att folk köper
Flytande margarin+rapsolja alltiett
Minut-filé kyckling
Gräddmjölk
Tex ,
men man är kanske arbetsskadad som kock som redan jobbar med produkterna var för sej och inte direkt ser fördelen.
 
Cremefraiche på engelska är ju dessutom sour cream-syrad grädde.
Billigare än att köpa denna nya produkt är ju att vispa ut en vanlig cremefraiche med lite vanligt vatten:angel: drygare också för den delen. Om meningen är en rinnigare produkt.

Blir lika förundrad över att folk köper
Flytande margarin+rapsolja alltiett
Minut-filé kyckling
Gräddmjölk
Tex ,
men man är kanske arbetsskadad som kock som redan jobbar med produkterna var för sej och inte direkt ser fördelen.
Jag köpte minutstrimlor kyckling idag, det är ju supersmidigt :)
 
Fast vad är då gräddfil? För mig är det sour creme, känns mer "syrad" dessutom.
 
Senast ändrad:
Det är bara jag personligen som tycker det där med smörallriett är lite onödigt. Jag har alltid både och hemma och tycker det är mycket behändigare, och billigare, att ha det så :)

Färdigstrimlad kyckling ÄR jättesmidigt, bara jag som tycker det går rätt fort att strimla själv :o
Och de tunna minutfileerna, bara att skiva en vanlig tjock filé längs med på mitten så har man just en sån.

Jag kanske tänker för ekonomiskt bara :o:p
 
Det var ju just så jag tänkte - att det skulle vara skillnad! Men i flaskan (som dessutom inte gick att tömma helt) innehöll exakt samma smak och konsistens (tänk crémefraiche som man rört upp med en sked).. Man kunde vända flaskan upp och ner utan att något rann ut! Helt vansinnigt och onödigt. Köp inte!

Arla har bara gjort en befintlig produkt dyrare!
Ett solklart fall för tråden Hiss & Diss - som en klar Diss då ;)
 
Det var ju just så jag tänkte - att det skulle vara skillnad! Men i flaskan (som dessutom inte gick att tömma helt) innehöll exakt samma smak och konsistens (tänk crémefraiche som man rört upp med en sked).. Man kunde vända flaskan upp och ner utan att något rann ut! Helt vansinnigt och onödigt. Köp inte!

Arla har bara gjort en befintlig produkt dyrare!
Ungefär lika onödigt som att ha både lime och citron i fruktdisken då om jag ska göra en väldigt förenklad metaforisk beskrivning av skillnaden på smak.. Eller denna uppsjö av olika sorters rödvin av samma druva på bolaget..förstår du?
 
Creme fraiche och gräddfil smakar ju jätteolika! Kan tänka mig att den vispbara är jättegod till söta efterrätter.

Edit; De marknadsför den som "Friskare än grädde, fluffigare än crème fraiche." :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp