Sv: ta bettet

Varför gå så hårt på om att hon sågar sin häst i munnen, misstag gör oftast i okunskap och i ovetenskap. uppfatta mig rätt när jag säger så, antaligen vet hon hur en häst rids till rätt form och har mest troligt försökt med detta och inte fått någon respons.
-Hon startade nog tråden pga att hon ville ha hjälp och kanske inte har så många andra ställen att vända sig, inte för att bli påhoppad och idiotförklarad.

jag råder dig till att ta hjälp av en tränare, och om du kanske inte har stor tillgång av det, så skulle jag ändå försöka skaffa en lektion en gång i månaden. det kan förhoppningsvis hjälpa dig på rätt spår.
 
Sv: ta bettet

Jag tror det 'r lite självinsikt som krävs.
Alla hästar kan gå i form, även omusklade. Nu är det ingen samling jag pratar om men alla hästar jag sett har haft möjligheten att bära sig rätt om ryttaren gett den möjligheten.
Förmodligen är det din ridning som brister, och då hjälper inga bett eller hjälptyglar i världen utan blir bara elaka mot hästen.
Såga INTE. En nersågad hästa mår sämre än en häst som rids över tygeln. Leta reda på en bra tränare, berätta om dina problem och börja jobba därifrån!
Däremellan kan muskeluppbyggande vara bra, ut i skog och mark och sätt inte krav på hästen som du inte själv klarar av...
 
Sv: ta bettet

Varför gå så hårt på om att hon sågar sin häst i munnen, misstag gör oftast i okunskap och i ovetenskap. uppfatta mig rätt när jag säger så, antaligen vet hon hur en häst rids till rätt form och har mest troligt försökt med detta och inte fått någon respons.
-Hon startade nog tråden pga att hon ville ha hjälp och kanske inte har så många andra ställen att vända sig, inte för att bli påhoppad och idiotförklarad.

Du tycker jag att det är bra att vi säger till ordentligt så att hon förstår att såga hästen ordentligt i munnen som hon själv skrev är VÄLDIGT fel.
 
Sv: ta bettet

komentarer som
-Hjälp, Jag blir mörkrädd när jag läser ditt inlägg och Ibland skämms man över att vara människa.
Känns inte passande vid en tillsägning, oavsätt hur fel det nu än är.
Som jag sagt så antar jag redan att hon är medveten om hur fel det är, men är kanske i en desperat situation och bara söker efter ett tecken på den eftersträvande formen, vilket den nersågade formen kan ge intrycket på.

skulle kanske avsluta med att säga att Jag blir mörkrädd när jag ser komentarer som dessa,
en människa som inte tar hänsyn till andra människors oerfarenhet och väljer att sätta sig i en högre position, vilket du nu i detta fall gjorde.
 
Sv: ta bettet

Är man djurvän så är man. Jag reagerar så då.
 
Sv: ta bettet

Jag är rasist och ser en färgad man på stan, jag skriker något i stil med "ni smustar ner vårat sverige och ni luktar illa!"
är man rasist så är man, jag reagerar så!

självklart är jag inte rasist, och sluta sätta dig på en högre stol än vad andra andra.
hoppas min poäng har kommit fram!
 
Sv: ta bettet

Hmm. Okej.:crazy: Väldigt dåligt jämförande tycker jag men.:crazy:
 
Sv: ta bettet

Håller men om att man inte ska såga för att få hästen i form, men helt ärligt finns det inte tillfällen då ni har ridit en häst som är totalt omöjlig att få i form? Ni prövar med allt men ingenting fungerar?
Döm inte så hårt allihopa.... ingen är mer än en människa....

Vad vill du säga med detta? Hästen tar så otroligt mycket mer skada av att bli hårt dragen i munnen, än att gå utan korrekt form. Och det är väl ändå för hästens bästa man eftersträvar form och samling? Om det endast ska se fint ut, och man blir så desperat att man sitter och sågar/drar/rycker/tar hårda förhållningar eller vad man nu vill kalla det för så tycker jag att man har glömt vad man ville med ridningen från början..
Och för att komma till frågan.. hmm, jaa, visst har jag ridit sådana hästar, men då har jag alltid löst det på andra sätt än genom att fortsätta "dragkampen".

Men som sagt, ingen är mer än en människa. Många har bara kommenterat/påpekat detta, vissa mer trevligt, andra mindre.
:idea:
 
Sv: ta bettet

var på en föreläsning, och där sade man faktiskt,

Alla hästar kan inte gå i den formen ( nosen lodrätt ), det beror på hur hästen byggd.

Vissa hästar går i en jätte bra form men har nosen framför lod, den enda som ser fel i detta är människan som vill rida så att det ser snyggt ut!
Bråkar inte med din häst med att såga den!
Alla människor kan inte vara höjhoppare eller akrobater, samma med hästar.

Att tvinga en häst att göra ngt som är "omöjlig" för den är som att tvinga dig att gå i spagat.

En naturlig avslappnat form är mycket hälsosammare en den tvingade snygga "böja nacken" formen!

Ta hjälp av en bra tränare, och hittar formen för din häst!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ta bettet

Tycker alla har rätt att rida sina hästar som dom vill men om man e medveten om att man " sågar sin häst" i munnen så kan man ju inte påstå att det e speciellt snällt mot hästen.
Alla rider sina hästar på olika sätt vissa tycker form är viktigt vissa skiter i det är inte ett dug intresserade av det alls utan vill bara sitta på en häst och åka med .. Men alla människor oavsätt på vilken häst och i vilket sammanhang vi rider eller i huvudaget handskas med djur- tänka är detta ett bra sätt? hur mår hästen av detta? kan detta skada hästen? gör det här ont?.. Vi har alla ett ansvar att RESPEKTERA våra djur.. Och för mej är inte det respekt att slita i bettet så att hästen får ont i munnen eller att på något annat sätt orsaka lidande för dom..
Och om det nu är så att man har den iställningen att man skiter i hur hästen mår och vad den känner bara den går i form och ser fin ut så tycker jag att man kan hålla sig till att plåga en käpp häst eller nått annat kul..
För då anser jag inte att man rider för att man tycker om hästen utan man rider bara för sin egen vinings skull..
 
Sv: ta bettet

var på en föreläsning, och där sade man faktiskt,

Alla hästar kan inte gå i den formen ( nosen lodrätt ), det beror på hur hästen byggd.

Att tvinga en häst att göra ngt som är "omöjlig" för den är som att tvinga dig att gå i spagat.

men alla hästar kan ju arbeta i rätt form på de sättet att dom höjer ryggen o trampar under sej..sen kan inte alla hästar kan gå samlat eller i en högre form så men arbeta rätt kan alla hästar göra väl?
för annars så borde man ju inte rida dom heller med tanke på skada/förslitningsrisken de blir med att inte rida dom rätt..så länge de inte bara e att skritta runt i skogen då o då kanske.

till TS:
hur kan du förvänta dej att hästen ska slappna av och arbeta rätt när du regelbundet sågar den ordentligt i munnen?
ta ut en tränare som kan hjälpa till istället.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ta bettet

men du läste inte mitt inlägg riktig eller?
Jag skrev inte att de inte kan gå i rätt form, jag skrev att alla hästar kan inte ha skallen på ett så snyggt sätt, men formen handlar ju inte om var huvudet är.
Och alla hästar kan inte höja ryggen lika mycket som andra det är just därför man ska hitta den rätta formen för sin häst!

Alla tror jämt att hästar måste ridas som dressyrhästar för att hålla ( altså att det ska precis se ut så) men hästar som rids i distans går i en betydligare friare form och skadas inte av det! Många av de blir väldigt gamla och rids regelbundet.
Det jag sade är man ska inte lägga så mycket vikt på huvudet!

( Det har jag gjort själv förut, trodde jämt att skallen måste vara där, men jag hade fel! Min häst går ngt framför lod och i perfekt form!)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ta bettet

eftersom ingen direkt påstått i tråden att hästen går/ska gå i en högre grandprix form eller liknande så fatta jag ditt inlägg som att inte alla hästar kan gå i lägre form och arbeta rätt på de sättet.
för jag tror alla hästar kan söka sej neråt frammåt och få med och höja ryggen..sen hur mycket den höjer ryggen är en annan sak.

min häst går i en låg form med nosen lite framför lod för de mesta när jag rider, de är då han höjer och sträcker ut ryggen som mest, och de är de jag menar med att alla hästar kan gå i den formen.

och jag tror att även distanshästar tränar en del dressyr och arbetar hästen i rätt form, mellan tävlingarna för att dom ska hålla och klara distansen sen..sen när dom väl tävlar sånna långa sträckor förstår jag att dom inte kan arbeta i den formen på de sättet hela vägen.

öppen form och inte arbeta med ryggen tycker inte jag är samma sak, hästen kan gå i en relativt öppen form och få med ryggen endå, som dom flesta hästar gör som inte klarar att böja nacken på de sättet.
 
Sv: ta bettet

De flesta försöker såga hästen i denna " snyggare" formen, för lång låg form ja det kan alla hästar. Jag pratar fortfarande om att vissa försöker lägger för mycket vikt på var huvudet är.
Och så låter det på TS, att försöka får en form våldsam som hästen inte har muskler för eller tycker är för obekväm.

Ja, distanshästar tränas i dressyr också men inte så mycket eftersom muskler som en dressyrhäst har är inte önskvärd på distanshästar, dressyren handlar då mest om lydnad!

En Bodybuildare springer inte maratonlopp heller!

Så du förstår mitt inlägg helt enkelt inte. eller i alla fall inte så som jag menar det!
 
Sv: ta bettet

Jag skrev inte att de inte kan gå i rätt form, jag skrev att alla hästar kan inte ha skallen på ett så snyggt sätt, men formen handlar ju inte om var huvudet är.
Jo, det spelar roll var huvudet är. En häst kan ju inte gå som en stjärnkikare och samtidigt gå i en ändamålsenlig form. Så visst har huvudets placering betydelse. Men om du med ett "snyggt sätt" menar i en form som krävs från L:A-Msv och uppåt så förstår jag bättre vad du menar.

Men precis som du säger, vägen till en bra form börjar ju inte med att såga ner huvudet utan kommer bakifrån och genom avspändhet och balans. Och en friare form kan var det som passar just den hästen och dens utbildningsståndpunkt.

Till TS: Genom att såga förstör du hästens förtroende för handen och har helt tagit av från vägen till en trevlig och ärlig form. Börja om från början med en bra tränare som inte uppmuntrar överdrivet handmeckande och sågande. Och se över betslingen.
 
Sv: ta bettet

De flesta försöker såga hästen i denna " snyggare" formen, för lång låg form ja det kan alla hästar. Jag pratar fortfarande om att vissa försöker lägger för mycket vikt på var huvudet är.
Och så låter det på TS, att försöka får en form våldsam som hästen inte har muskler för eller tycker är för obekväm.

Ja, distanshästar tränas i dressyr också men inte så mycket eftersom muskler som en dressyrhäst har är inte önskvärd på distanshästar, dressyren handlar då mest om lydnad!


huvet har viss betydelse på formen eftersom när hästen höjer ryggen sänks automatiskt hals/huvud också.

jag tycker de låter som om TS försöker få ner huvet helt enkelt på hästen, verkar som att den går i stjärnkikarform och den försöker få ner huvet, jag uppfatta de inte som att TS vill få den i hög form.

sen tycker jag att ryggmuskler behöver alla hästar oavsett gren man rider, de handlar inte om att få hästen i grandprix form med hög nacke osv, utan en trevlig rund rygg med bra muskler som orkar bära upp ryttaren och då behövs de att man rider hästen så också.
sen om de är på banan eller skogen spelar ingen roll.
 
Sv: ta bettet

Okej får ner huvudet, men det går ju inte genom att såga.
Plus det skrev TS inte heller, att hon försöker att hästen ska slåppna av ( div, får ner huvudet)
Och som jag redan har skrivit flera gånger, självklart ska de bära upp ryttaren men, för många klamra sig fast på huvudetets position i stället för att kolla om hästen har bra rygg aktivitet/ trampar under sig o.s.v.

Går den ärlig i form då kommer den till slut även slappnar av i halsen.
( min häst har varit stjärnkikare förut, min tränare hjälpte mig plus även många här hade nämligen rätt! att jag klamrade oxå fast vid huvudets position!)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ta bettet

Jag har inte idiotförklarad någon men jag blir faktiskt mörkrädd när man sitter och säger att man sågar ner hästen.
Om man sågar ner hästen så vet man INTE hur man får en häst i form.

Jag kan hemskt gärna ge konkreta tips om hur TS ska få sin häst att hitta formen.
 
Sv: ta bettet

ne ja har ju inte heller menat att man bara ska få ner hästens huvud, utan de kommer automatiskt när hästen arbetar som den ska och självklart ska man inte börja med vart huvet är någonstans.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 991
Senast: mily
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 552
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 374
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 645
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp