S

spanglish

min häst går ordentligt framför bettet och det enda sättet att få honom ta bettet är att "såga" ordentligt, men när jag slutar så drar han fram huvudet. Han verkar tycka om bettet- han hade ett annat bett förut men bytte för han slog med huvudet hela tiden- men inte med det här.

vill han inte ta bettet för att han inte tycker om bettet eller vill han bara inte gå i form?

Om han bara inte vill gå i form, är det en bra ide att använda hjälptyglar, i så fall vilka? ska longera eller rida?
 
Sv: ta bettet

Få honom att jobba ordentligt med baken så han får med sig bakbenen som han ska, så kommer huvudets placering av sig själv. Du kan aldrig "såga" ner en häst i form, bara få honom att böja nacken. Rätt form kommer bakifrån. Ta hjälp av en tränare som kan förklara och visa dig, det är svårt att ge några konkreta tips på ett internetforum.
 
Sv: ta bettet

Alltså ärligt talat, sågar du din häst i munnen?:confused:

Om han inte kan gå i form beror det förmodligen på att han inte har ordentligt med muskler till det så han orkar inte.

Om han har dåligt med muskler så förslår jag att du tömkör honom och rider i skog o mark där han får lyfta ordentligt på benen, det kommer nog göra susen.

Ett tips är att även låta en tandläkare kolla honom i munnen om inte det är gjort redan, han kanske är irriterad i munnen på nåt sätt.
 
Sv: ta bettet

Släpp fram honom ett tag och strunta i hals&nacke. Lätt hand. Prova rent av att rida bettlöst under en tid.
 
Sv: ta bettet

min häst går ordentligt framför bettet och det enda sättet att få honom ta bettet är att "såga" ordentligt, men när jag slutar så drar han fram huvudet. Han verkar tycka om bettet- han hade ett annat bett förut men bytte för han slog med huvudet hela tiden- men inte med det här.

vill han inte ta bettet för att han inte tycker om bettet eller vill han bara inte gå i form?

Om han bara inte vill gå i form, är det en bra ide att använda hjälptyglar, i så fall vilka? ska longera eller rida?

vill och vill, han kanske inte kan? :idea:
Såga aldrig din häst i munnen.

Passar sadeln? Vilket bett rider du på nu? Har han ont någonstans? Tillräckligt med muskler? Kollat tänderna?

Annars tycker jag att du har fått mycket bra tips på hur du kan rida honom så länge, tills du vet om något är fel, eller tills han har tillräckligt med muskler för att kunna bära i sig i en korrekt form under ryttare :idea:
 
Sv: ta bettet

min häst går ordentligt framför bettet och det enda sättet att få honom ta bettet är att "såga" ordentligt, men när jag slutar så drar han fram huvudet. Han verkar tycka om bettet- han hade ett annat bett förut men bytte för han slog med huvudet hela tiden- men inte med det här.

vill han inte ta bettet för att han inte tycker om bettet eller vill han bara inte gå i form?

Om han bara inte vill gå i form, är det en bra ide att använda hjälptyglar, i så fall vilka? ska longera eller rida?
Använd mycket mera ben. Hästen ska inte böja nacken i första hand, den ska trampa under sig. Att såga hästen i munnen ger ingen eftergift, det blir bara att hästen "fuskar" Träna korta pass så inte hästen blir trött. Finns en annan tråd som handlar om hästen som ska gå i form. En del bra tips där!
 
Sv: ta bettet

jag betvivlar att din häst blir sugen på att dra ner huvudet när du sågar honom i munnen:confused:

Varför är det så viktigt för dig att han går i form? för att det ser snyggare ut? Och ärligt, skulle det inte kännas bättre att han går i form naturligt, än genom att du "tvingar" honom till det med sågning i mun etc??
 
Sv: ta bettet

och det enda sättet att få honom ta bettet är att "såga" ordentligt, men när jag slutar så drar han fram huvudet.

Herregud människa. Man sågar ALDRIG en häst i munnen!:mad:

Om han bara inte vill gå i form, är det en bra ide att använda hjälptyglar, i så fall vilka? ska longera eller rida?

Nej du ska absolut inte använda några hjälptyglar överhuvudtaget. Tycker du ska rida för en instruktör inget annat.

Ibland skämms man över att vara människa.:( Det luktar nästan troll här.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ta bettet

man får absolut inte såga en häst i munnen! jag tycker att det låter som att hästen är känslig för bettet.. pröva att rida med ett gummibett eller hackamore.. alltså bettlöst. och tänk inte på formen så mkt.. rid mkt i skog och mark så kommer formen av sig själv tillslt! ;)
 
Sv: ta bettet

jag har läst dina nadra trådar, och för att ha en hopphäst och ha tävlat i 130 klasserna så måste du väl ändå kunna få din häst att gå iform? hur ni annars klarar av att ta er runt en sån bana förstår jag inte??:smirk:
troll?
 
Sv: ta bettet

jag har läst dina nadra trådar, och för att ha en hopphäst och ha tävlat i 130 klasserna så måste du väl ändå kunna få din häst att gå iform? hur ni annars klarar av att ta er runt en sån bana förstår jag inte??:smirk:
troll?

Min häst tävlade 130 banor med sin förra ägare, men med mig så tävlar vi nu mest på små tävlingar på 1 meter höjd. Jag har nu lagt av lite och tränar mest derssyr, och ville bara ha några små tips på hur man får honom gå bättre. han är en stor häst och jag kommer förmodligen ha hon länge, så jag ville att jag ska kunna ha honom även när jag hoppar de högre klasserna...
 
Sv: ta bettet

jag betvivlar att din häst blir sugen på att dra ner huvudet när du sågar honom i munnen:confused:

Varför är det så viktigt för dig att han går i form? för att det ser snyggare ut? Och ärligt, skulle det inte kännas bättre att han går i form naturligt, än genom att du "tvingar" honom till det med sågning i mun etc??

Han har börjat få "underhals"(om det e nu det heter) och jag vill förska förhindra att han får fel muskler.
 
Sv: ta bettet

Min häst tävlade 130 banor med sin förra ägare, men med mig så tävlar vi nu mest på små tävlingar på 1 meter höjd. Jag har nu lagt av lite och tränar mest derssyr, och ville bara ha några små tips på hur man får honom gå bättre. han är en stor häst och jag kommer förmodligen ha hon länge, så jag ville att jag ska kunna ha honom även när jag hoppar de högre klasserna...

är det ett sto/valack elelr hingst? du verkar inte ha så bra koll. Får du inte honom att gå i form tyckerj ag inte ens ni var redo för 1 metersklasserna men enligt dina andra trådar bor du inte i sverige kanske är andra regler där i det landet du bor??
 
Sv: ta bettet

min häst går ordentligt framför bettet och det enda sättet att få honom ta bettet är att "såga" ordentligt, men när jag slutar så drar han fram huvudet. Han verkar tycka om bettet- han hade ett annat bett förut men bytte för han slog med huvudet hela tiden- men inte med det här.

vill han inte ta bettet för att han inte tycker om bettet eller vill han bara inte gå i form?

Om han bara inte vill gå i form, är det en bra ide att använda hjälptyglar, i så fall vilka? ska longera eller rida?

Ursäkta men hästen ska gå i form med hjälp av sits och skänkel och inte genom at bli " ner dragen " md hjälp av tygeln..
Hästen ska gå i form för att den litar och tycker att det är bekvämt inte för att ryttaren tvingar ner huvet
Sen ska man ju ha stöd på tygeln och hjälpa hästen att fina vägen framåt neråt men med helt fel atityd och för hård hand kommer din häst aldrig känna bettet som sin vän eller lita på den mjuka följsamma trygga handen
En häst som blir ner " sågad" i form blir stel och spänd i kroppen för att den spjärnar i mot och på lång sikt kan hästen blir skadad av att gå spänd på de visset..
 
Sv: ta bettet

Håller men om att man inte ska såga för att få hästen i form, men helt ärligt finns det inte tillfällen då ni har ridit en häst som är totalt omöjlig att få i form? Ni prövar med allt men ingenting fungerar?
Döm inte så hårt allihopa.... ingen är mer än en människa....
 
Sv: ta bettet

....men helt ärligt finns det inte tillfällen då ni har ridit en häst som är totalt omöjlig att få i form? Ni prövar med allt men ingenting fungerar?
Döm inte så hårt allihopa.... ingen är mer än en människa....

Nej faktiskt inte på senare år, utom möjligtvis treåringar, men dom har jag knappast förväntat mig det av heller, dessutom har dom gått i form förr elelr senare beroende på hur dom är... Sen visst har man ju fått "kämpat" för det ibland, det kommer ju inte gratis utan jag har fått plocka fram precis alla mina problem (och hästens) och jobbat med dom för att det ska fungera. Ingen är mer än människa, men originalinlägget var skrämmande...
 
Sv: ta bettet

Vad får dig tro att hästen ska vilja arbeta i form när du sågar honom i munnen? :crazy:

Ta hjälp av en tränare!
 
Sv: ta bettet

min häst går ordentligt framför bettet och det enda sättet att få honom ta bettet är att "såga" ordentligt, men när jag slutar så drar han fram huvudet. Han verkar tycka om bettet- han hade ett annat bett förut men bytte för han slog med huvudet hela tiden- men inte med det här.

vill han inte ta bettet för att han inte tycker om bettet eller vill han bara inte gå i form?

Om han bara inte vill gå i form, är det en bra ide att använda hjälptyglar, i så fall vilka? ska longera eller rida?

Hjälp :eek:
Jag blir mörkrädd när jag läser ditt inlägg.

För det första....SLUTA SÅGA!!!
För det andra....ta hjälp av tränare. Du behöver få hjälp med hur man får en häst att hitta sin form.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 991
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 215
Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 161
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp