Ta hjälp efter otäck händelse

Charlotte1975

Trådstartare
Familjen skulle för ett par dagar sen ta tåget till Köpenhamn. Min dotter är 6 år och första gången på tåg gör henne. Hon kliver på tåget och min man är halvvägs inne med armarna då dörrarna stängs. Hon är alltså själv inne på tåget och båda vi på utsidan. Dörrarna går inte att öppna och hon skricker i panik på insidan. Som tur är så är de första vagnen så min man springer till lokförare och slår på fönstret som nonchalant stannar och öppnar. Hela familjen blev väldigt tagna av detta och vi har pratat om de flera gånger(utan att försöka förstora upp) Mera förklarat att de skulle gått bra även om tåget åkt i väg. Men efter detta fick dotterns panik när jag stängde toadörren om oss på flygplatsen. Är vi ute och hon behöver gå på toa vill hon gå hem eller så måste vi vänta tills alla toaletter är lediga så dörrarna kan vara helt öppna. Aldrig varit något problem innan utan detta har kommit efter tåghänselsen. Jag är rädd att detta ska sätta ordentliga spår som att hon kommer undvika toabesök i skolan osv. Ska jag ge de mera tid/prata mer alt. Mindre om de eller gå och låta henne prata med någon?
 
I min förra åk 1 blev min elev inlåst på toaletten på fritids när låset gick i baklås. Efter det blev eleven som din dotter. Problemet som blev var att eleven i fråga höll tyst om sin rädsla vilket gjorde att den snabbt eskalerade till andra saker. När det var som värst vågade eleven inte gå ensam över skolgården, knappt ens med kompisar utan ville ha en vuxen med. Det som fick allt att släppa var när rädslan pratades om utan att vi vuxna gjorde en alltför stor sak av det samtidigt som vi gjorde allt för att eleven skulle känna sig trygg. Som att en kompis följde med och vaktade med toadörren på glänt som så småningom stängdes allt mer. När eleven kände sig trygg med att vi förstod och och störtades i de situationer rädslan uppstod minskades den snabbt och försvann helt inom 1-2 månader.
 
Usch. När jag var på ridläger som 11-12 åring
blev jag utelåst mitt i natten när jag behövde gå och kissa mitt i natten. Jag var sängvätare då och det hela var tyvärr väldigt känsligt för mig. Jag satt en hel natt inne på ett utedass eftersom ingen hörde mig när jag knackade på dörren.
 
Jag har haft några vuxna som inte vågat gå på offentlig toa utan nån som vaktar olåst dörr. Så att ett barn blir orolig är ju förståeligt.
 
Min dotter var med om att ljuset släcktes på en restaurang toalett när hon var 5. Hon blir 13 nu i sommar, och nu sedan ca 6 mån kan hon gå på toa själv utan att jag vaktar utanför.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 590
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 127
Senast: Amk
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 856
Senast: LelleLilla
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 294
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp