Bukefalos 28 år!

Ta jobbet på allvar

Och jag har inte alls speciellt många hårda inbromsningar fast jag kör rusningstrafik?
Det är ju svårt att veta var man ska sätta gränsen och hur man ska få folk att sträva efter att hamna under den. Tips?

Vårt system straffar hårt, en hård inbromsning tar resten av körpasset att kompensera för. Nu kör jag grönt utan att anstränga mig och typ 95% av mina kollegor ligger på grönt, det är alltså en ganska snäll gräns hos oss. Vi får också mer bonus på sommaren när passen är lättare men längre.

Det måste ju löna sig även för förarna att anstränga sig.

Minskar skadekostnaderna med säg fem miljoner så bör det synas i lönekuvertet t ex till jul och sommar.
 
Vårt system straffar hårt, en hård inbromsning tar resten av körpasset att kompensera för. Nu kör jag grönt utan att anstränga mig och typ 95% av mina kollegor ligger på grönt, det är alltså en ganska snäll gräns hos oss. Vi får också mer bonus på sommaren när passen är lättare men längre.

Det måste ju löna sig även för förarna att anstränga sig.

Minskar skadekostnaderna med säg fem miljoner så bör det synas i lönekuvertet t ex till jul och sommar.

Ja, kan man minska skadorna så är det klart att det är bra om det syns! Men likväl blir det ju viss orättvisa om dom 10% som skadar får lika hög bonus som dom som inte skadar?

Vårt system syns inte mer än så här
TN_Arriva_2_413471v530x800.jpg
 
Jag vet att det är få, men hos oss är det garanterat mer än 10% som gör skador. Självklart ökar risken för hård inbromsning, men med en planerad körning ska det inte behöva hända speciellt ofta.
Utbildning skulle vi behöva, ska kolla upp det.

Låter farligt att åka buss....
 
Ja, kan man minska skadorna så är det klart att det är bra om det syns! Men likväl blir det ju viss orättvisa om dom 10% som skadar får lika hög bonus som dom som inte skadar?

Vårt system syns inte mer än så här
TN_Arriva_2_413471v530x800.jpg

Jamen så är det ju med allt. Några åker snålskjuts på massan, som med facket.

Det viktiga är väl att i så stor utsträckning som möjligt komma tillrätta med skadorna?

Och lyckas man identifiera de som gör mest skador ska de utbildas i första hand, hjälper inte det så kanske man ska prata om andra jobb.
 
Jamen så är det ju med allt. Några åker snålskjuts på massan, som med facket.

Det viktiga är väl att i så stor utsträckning som möjligt komma tillrätta med skadorna?

Och lyckas man identifiera de som gör mest skador ska de utbildas i första hand, hjälper inte det så kanske man ska prata om andra jobb.

Jo, men jag vet att i alla fall hos oss kommer det komma flera som anser att varför ska dom anstränga sig för att få en bonus när andra inte anstränger sig men får bonus ändå?
Identifiera dom som skadar mest är ju inte så svårt och jag hoppas det är ett första steg.
 
Frågan är hur man får dom att känna sig så? Det är jättesvårt att få bussförare delaktiga när allt styrs så otroligt hårt ekonomiskt.
Har ni inga arbetsplatsträffar och medarbetarsamtal?

Sen är det ju så att vissa människor är mer benägna att råka ut för olyckor än andra. Man kan sortera ut en hel del redan när man anställer folk.

Som andra redan har skrivit här så är det viktigt att de ekonomiska vinsterna av färre skador märks av förarna. Man blir ju mycket mer motiverad om man själv märker av fördelarna än om bara företaget sparar pengar dvs får större vinst utan att ge något tillbaka.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 384
Senast: mars
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 621
Senast: Bortglömd
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
747
Senast: MissFideli
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 268
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp