Bukefalos 28 år!

Ta jobbet på allvar

MissFideli

Trådstartare
Hur får man arbetstagare att ta sitt jobb på allvar? Att följa arbetsgivarens regler och förstå vikten av att göra ett bra jobb?

Tar mitt eget yrke som exempel nu efter att ha sett på SVT att man filmat en bussförare som sitter och tittar på film under körning. De flesta bussarbetsgivarna har idag en mobilpolicy som säger att man inte får prata alls alt ta väldigt korta samtal. Ändå sitter var och varannan och pratar långa samtal under körning. Dessa VET att man inte får, men skiter alltså i det. Likaså krockar. Våra bussar krockas dagligen, det handlar om enorma pengar på skador. Hur får man förare att försöka undvika sånt ännu mer? Första halvåret 2013 hade vi en skadekostnad på över 10 milj! Och det handlar bara om norrort i Stockholm. Ändå fortsätter det krockas och kosta pengar.

Jag jobbar med utbildning och utveckling av förare nu och jag skulle så gärna vilja göra nått åt detta. Men jag vet absolut inte hur!?
 
Jag har sett liknande problem i mitt yrke. Nu har väl inte ni bonusar men försök dunka in i dem att förstör man saker finns det mindre utrymme för löneökningar (det brukar man nämligen inte tänka på när man använder något man inte äger själv).

Sedan borde det argumentet inte behövas, man ska köra säkert och följa reglerna men det argumentet har aldrig fungerat för mig :meh: eller ja, mina regler och önskemål har alltid efterföljts, iaf efter ett tag... :sneaky:

/Mvh kärnhäxan
 
Jag har sett liknande problem i mitt yrke. Nu har väl inte ni bonusar men försök dunka in i dem att förstör man saker finns det mindre utrymme för löneökningar (det brukar man nämligen inte tänka på när man använder något man inte äger själv).

Sedan borde det argumentet inte behövas, man ska köra säkert och följa reglerna men det argumentet har aldrig fungerat för mig :meh: eller ja, mina regler och önskemål har alltid efterföljts, iaf efter ett tag... :sneaky:

/Mvh kärnhäxan

Det kanske är den enda nackdelen med att lönen är helt avtalsbaserad, annars hade man kunnat styra bättre den vägen kanske. Men alltså, vi sitter och rattar fordon värda upp till 3-4 miljoner! Hur 17 kommer det sig att man inte är rädd om dessa liksom? Visst, olyckor sker, det har ju arbetsgivarna med i beräkningarna. Men antalet påkörningar av fasta föremål är nog högre än påkörningar av andra fordon.
Sen har väl just bussbranschen nackdel av att man har så himla många timanställda. Men oavsett vad man tycker och tänker om arbetsgivare eller bransch borde man väl försöka göra ett bra jobb? Och leta nytt?
 
Det kanske är den enda nackdelen med att lönen är helt avtalsbaserad, annars hade man kunnat styra bättre den vägen kanske. Men alltså, vi sitter och rattar fordon värda upp till 3-4 miljoner! Hur 17 kommer det sig att man inte är rädd om dessa liksom? Visst, olyckor sker, det har ju arbetsgivarna med i beräkningarna. Men antalet påkörningar av fasta föremål är nog högre än påkörningar av andra fordon.
Sen har väl just bussbranschen nackdel av att man har så himla många timanställda. Men oavsett vad man tycker och tänker om arbetsgivare eller bransch borde man väl försöka göra ett bra jobb? Och leta nytt?

I en idealisk värld ja. Tyvärr rimmar det illa med hur verkligenheten ser ut (är cynisk kärring sedan länge). Tyvärr tror jag det enda sättet är att trycka på att förstör man en massa finns det inte utrymme för löneökningar eller arbetsplatsförbättringar.
 
I en idealisk värld ja. Tyvärr rimmar det illa med hur verkligenheten ser ut (är cynisk kärring sedan länge). Tyvärr tror jag det enda sättet är att trycka på att förstör man en massa finns det inte utrymme för löneökningar eller arbetsplatsförbättringar.

Löneökningarna vet dom nog att vi får ändå. Men arbetsplatsförändringar kanske man kan trycka på. Ska ta upp det till diskussion. Vi har redan idag att den som har bäst körresultat i datorn (bussen noterar g-krafter och spar dom i ett program) får biobiljetter och det är ju bra! Men vi skulle kanske behöva nått större och mer täckande.
 
Det måste löna sig att anstränga sig. Man behöver "bra jobbat" lite nu och då även om man "bara sköter sitt jobb". Och så måste man skapa en form av vi-känsla och yrkesstolthet.

Hos oss har de kört med straff förr. Och råkar man då köra av en backspegel på morgonen för att vagnhallen parkerat för tätt så var man körd för resten av det året, varför då anstränga sig?

Och belöna över en viss nivå istället för den bästa, även ni kör väl olika tider på dygnet som ger helt olika resultat när man jobbar mot eco driving-mål?
 
Det måste löna sig att anstränga sig. Man behöver "bra jobbat" lite nu och då även om man "bara sköter sitt jobb". Och så måste man skapa en form av vi-känsla och yrkesstolthet.

Hos oss har de kört med straff förr. Och råkar man då köra av en backspegel på morgonen för att vagnhallen parkerat för tätt så var man körd för resten av det året, varför då anstränga sig?

Och belöna över en viss nivå istället för den bästa, även ni kör väl olika tider på dygnet som ger helt olika resultat när man jobbar mot eco driving-mål?

Nej, jag tycker alla har samma chans. Vi tar inte med bränsleförbrukningen eftersom det är den som skiljer, men g-krafterna ska inte skilja kan jag tycka.
Belöna hur? Vi är ju inget litet garage direkt.
 
Nej, jag tycker alla har samma chans. Vi tar inte med bränsleförbrukningen eftersom det är den som skiljer, men g-krafterna ska inte skilja kan jag tycka.
Belöna hur? Vi är ju inget litet garage direkt.

Vi får bonus per körd timme om vi uppnår målen som är kopplade till hur mycket vi bromsar och inte totalförbrukning. Mina värden är helt olika på tidig morgon när Uppsala är tomt och under rusning...
 
Vi får bonus per körd timme om vi uppnår målen som är kopplade till hur mycket vi bromsar och inte totalförbrukning. Mina värden är helt olika på tidig morgon när Uppsala är tomt och under rusning...

Vi har inte så, vår går som sagt bara på g-krafter och registrerar allt över en viss g-kraft. Alltså registreras skarpa svängar i för hög hastighet, kraftigare inbromsningar samt överhastighet och tomgångskörning. Och även bränsleförbrukning förstås, men eftersom vi har ett antal etanolbussar är det inget vi har koll på. Så Arriva använder sig av en annan sorts registrering.
 
Vi har inte så, vår går som sagt bara på g-krafter och registrerar allt över en viss g-kraft. Alltså registreras skarpa svängar i för hög hastighet, kraftigare inbromsningar samt överhastighet och tomgångskörning. Och även bränsleförbrukning förstås, men eftersom vi har ett antal etanolbussar är det inget vi har koll på. Så Arriva använder sig av en annan sorts registrering.

Ja och risken för en hård inbromsning ökar ju när trafiken blir tätare och hetsigare.

Vi har både diesel och gas men räknar inte totalförbrukning som en del av bonusen även om den förstås loggas.

Det är också jätteviktigt att förklara upprepade gånger så att alla förstår varför man loggar körningen och dessutom utbilda regelbundet i HUR man ska köra och då gärna demonstrera skillnaden för de som betalar för att åka med.

Normalt sett är det 10% av förarna som står för 90% av skadorna, så ett sätt är ju att försöka kartlägga vilka de är.
 
Ja och risken för en hård inbromsning ökar ju när trafiken blir tätare och hetsigare.

Vi har både diesel och gas men räknar inte totalförbrukning som en del av bonusen även om den förstås loggas.

Det är också jätteviktigt att förklara upprepade gånger så att alla förstår varför man loggar körningen och dessutom utbilda regelbundet i HUR man ska köra och då gärna demonstrera skillnaden för de som betalar för att åka med.

Normalt sett är det 10% av förarna som står för 90% av skadorna, så ett sätt är ju att försöka kartlägga vilka de är.

Jag vet att det är få, men hos oss är det garanterat mer än 10% som gör skador. Självklart ökar risken för hård inbromsning, men med en planerad körning ska det inte behöva hända speciellt ofta.
Utbildning skulle vi behöva, ska kolla upp det.
 
Min egen erfarenhet har sagt mig att folk tar sina jobb på allvar när de känner sig delaktiga och som att deras arbete/ansvarsområde är av vikt och bidrar till något.

Frågan är hur man får dom att känna sig så? Det är jättesvårt att få bussförare delaktiga när allt styrs så otroligt hårt ekonomiskt.
 
Jag vet att det är få, men hos oss är det garanterat mer än 10% som gör skador. Självklart ökar risken för hård inbromsning, men med en planerad körning ska det inte behöva hända speciellt ofta.
Utbildning skulle vi behöva, ska kolla upp det.

Jag är grym på att planera och får ofta beröm för mjuk körning men det hjälper inte när folk tränger sig före och sen ställer sig på bromsen osv. Det måste kännas görbart för alla för att få de flesta att anstränga sig och ev ojämn schemaläggning måste kompenseras.

Man kan skärpa målen efterhand men det får inte bli för svårt. Och folk måste förstå hur och varför. Och det måste trippelkollas att alla förstår hur och varför.
 
Hej!

Ett sätt att öka delaktigheten är ju att faktiskt prata med alla och lyssna på deras åsikter. Kanske sitter flera av dem inne på jättebra ideér till förbättringar eller annat som skulle få dom att trivas bättre/vilja anstränga sig mer. Öppna frågor i stil med "vad skulle få sig att trivas bättre", "vad skulle få dig att känna dig mer delaktig","vad är dina mpl". Ibland funkar det super med ett "nöjd medarbetare mål", kanske kan man skapa lagtävlingar så folk känner mer gemenskap med varandra?

Det svåra är ju att när det mest tydliga målet för företaget är att tjäna pengar/inte slösa pengar, blir det ju ofta mer stress för fotfolket och därmed blir de mindre motiverade och bryr sig mindre, och så är den nedåtgående spiralen i gång.

/Lavinia, som åker norrortsbuss
 
Jag är grym på att planera och får ofta beröm för mjuk körning men det hjälper inte när folk tränger sig före och sen ställer sig på bromsen osv. Det måste kännas görbart för alla för att få de flesta att anstränga sig och ev ojämn schemaläggning måste kompenseras.

Man kan skärpa målen efterhand men det får inte bli för svårt. Och folk måste förstå hur och varför. Och det måste trippelkollas att alla förstår hur och varför.

Och jag har inte alls speciellt många hårda inbromsningar fast jag kör rusningstrafik?
Det är ju svårt att veta var man ska sätta gränsen och hur man ska få folk att sträva efter att hamna under den. Tips?
 
Hej!

Ett sätt att öka delaktigheten är ju att faktiskt prata med alla och lyssna på deras åsikter. Kanske sitter flera av dem inne på jättebra ideér till förbättringar eller annat som skulle få dom att trivas bättre/vilja anstränga sig mer. Öppna frågor i stil med "vad skulle få sig att trivas bättre", "vad skulle få dig att känna dig mer delaktig","vad är dina mpl". Ibland funkar det super med ett "nöjd medarbetare mål", kanske kan man skapa lagtävlingar så folk känner mer gemenskap med varandra?

Det svåra är ju att när det mest tydliga målet för företaget är att tjäna pengar/inte slösa pengar, blir det ju ofta mer stress för fotfolket och därmed blir de mindre motiverade och bryr sig mindre, och så är den nedåtgående spiralen i gång.

/Lavinia, som åker norrortsbuss

Tyvärr är det så att vi förare inte kan påverka speciellt mycket, allt sköts ju via avtal. Men det får ju också vara nått att ta upp med vår nya driftchef, han har kanske idéer. Som du säkert märkt är den nedåtgående spiralen nu ungefär i höjd med Australien.
 
Ja jo... åker ju mest ersättningsbuss... Alltid spännande.

Och jag förstår verkligen problemet med brist på påverkan, tyvärr är det ju ofta ett av problemen, kan man inte påverka bryr man sig inte heller "om ingen bryr sig om mig och mina åsikter, varför ska jag bry mig om dom..."

/Lavinia, önskar att en stor del av världen såg annorlunda ut.
 
Ja jo... åker ju mest ersättningsbuss... Alltid spännande.

Och jag förstår verkligen problemet med brist på påverkan, tyvärr är det ju ofta ett av problemen, kan man inte påverka bryr man sig inte heller "om ingen bryr sig om mig och mina åsikter, varför ska jag bry mig om dom..."

/Lavinia, önskar att en stor del av världen såg annorlunda ut.

Mmm, kan tänka mig det. Hoppas dom får igång tågen i tid. Eller ja, i tid till att förseningen är klar :p
 
Hahaha!

Ja jo det vore ju super. Erkännas ska att jag är inte det minsta avundsjuk på stackarna som får köra bussarna härute i vinter. En varm och torr vinter vore super!

/Lavinia
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 282
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 878
Senast: sjoberga
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 385
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 275
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp