Ta med två åring eller inte.

D

Dannyboy

Jag har idag två hästar. Den ena är ett 4årigt fullblod & den andra är ett 2 årigt halvblod.

Jag har inte haft dem så sålänge men dom har verkligen blivigt super kompisar på den korta tid det har stått i samma stall (inackorderingsstall med 5 andra vallackar 10-20år.). Stallet är jättbra, trevliga människor, lungt & behagligt. Hästarna trivs, mycket fina ridvägar + volt. Men det finns inte några utvecklingsmöjligheter, då alla andra i stallet är tanter på 45+ som enbart skuttar runt i skogen 20-30 min varje kväll.

Jag har lite ambitioner med min riding, då jag vill tävla lite smått med båda hästarna när tiden är mogen för det.

Nu har jag hittat ett stall lite utanför stan med ridhus, ridbana, tränare, varmstall, 8boxar, + att jag har en kompis som står där med sin unghäst.

Men det kostar 2800 kr i månaden, fullblodet kan jag ställa där då han är inriden & det är han som behöver utvecklas i förstahand.
Men jag är osäker på att ställa 2åringen där, men samtidigt är det så hjärtskärande att splitta på dem. *Jag vet det är djur*

Ännu ett problem är att i det nya stallet kostar det 2800kr året om, men i andra stallet ligger betes hyran på 850kr juni-aug.

Jag vet inte riktigt vad jag vil få ut av den här tråden,

Men hur hade ni gjort, hade ni tagit med båda hästarna, eller hade ni låtit 2åringen stanna kvar över sommaren i "gammelstallet med enbart äldre hästar & betalt mindre" eller hade ni tagit med båda två till andra stallet på engång?

(Övrig infor) Jag betalar 2100kr per häst i det stallet jag står i idag.
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

Vis av erfarenhet av att ha hästar på olika ställen. Så kan jag bara säga att det blir inte bra om man inte antingen har de här ställena väldigt nära varandra eller har någon som hjälper en. Restiden man får gör att det blir ganska mycket mindre tid till hästarna om man inte ska minska på annat som eget arbete eller sömn.
Sedan finns också risken att om du börjar träna mer intensivt med fyraåringen och tränare och ridhus. Så kommer tvååringen att bli till mer besvär eller få mycket mindre tid.

Så har du inte hjälp eller nära så flytta alla eller ingen.
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

Jag skulle nog antingen flytta båda - eller ingen. Inte bara för hästarnas skull, utan för din egen. Även om stallen ligger nära varandra så blir det rörigt med olika rutiner, olika "arbetsplikter" etc.
Har en kompis som ruttnade fast hon bara hade 25 m mellan stallen...
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

Problemet är att jag känner skuld till nuvarande stallägaren då hon har ställt upp så mycket, och så är hon så glad öer att stallet äntligen är fullt efter en lång tid med lediga boxar.

jajaj jag vet man ska utgå från sig själv & sätta sig själv i första rummet.

det är väl ca 10 min resväg mellan stallen. Jo det är klart att det bli jobbigt att åka mellan två ställen, & mockning utav två boxar.

Men ni har nog rätt, det blir f-n bara jobbigt att åka mellan olika stall.
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

Det var inte alltför långt avstånd mellan stallen. Dock blir det givetvis så, att det tar extra tid och energi att ha dem på två olika ställen oavsett. Du får räkna på det rent ekonomiskt och tidsmässigt och fundera ut vad som betyder mest för dig. Har du råd utan problem, så är det ju praktiskt bäst att ha dem i detsamma stallet.

Att hästarna har blivit kompisar är knappast något som ska överväga om du flyttar dem eller inte, enligt min personliga utsago.
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

Det var inte alltför långt avstånd mellan stallen. Dock blir det givetvis så, att det tar extra tid och energi att ha dem på två olika ställen oavsett. Du får räkna på det rent ekonomiskt och tidsmässigt och fundera ut vad som betyder mest för dig. Har du råd utan problem, så är det ju praktiskt bäst att ha dem i detsamma stallet.

Att hästarna har blivit kompisar är knappast något som ska överväga om du flyttar dem eller inte, enligt min personliga utsago.

Jag har bestämt mig för attt flytta på 4åringen & låta 2 åriingen stå kvar över sommaren. Det är 3 min bilväg till stallet där 2åringen står & 7 min till 4åringen. Men det skiljer väldigt mycket prismässigt sommartid. + att två ringen åker ut på bete i mitten av maj tills slutet av sep.

Skulle komma in en 07 vallack i mars så då har tvåringen ngn att "leka" med.
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

En tredje lösning är ju att hitta ett stall där båda hästarna kan stå där du samtidigt kan träna mer. Men som inte kostar så mycket mer. Sen förstår inte jag varför du inte kan träna i nuvarande stall...
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

varför kan du inte träna där du står nu? ni har ju upplyst ridbana och många tränare i n-je som erbjuder sig att komma hem till folk om man inte har tillgång till bil och släp :)

du har ju även andra stallet med två stycken med ambitioner att träna som kan vara med och inspirera :)
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

En tredje lösning är ju att hitta ett stall där båda hästarna kan stå där du samtidigt kan träna mer. Men som inte kostar så mycket mer. Sen förstår inte jag varför du inte kan träna i nuvarande stall...

Självfallet kan jag träna i nuvarande stallet. Men då jag känner personer som är tränare som står i det stallet med ridhus så har jag bestämt mig för att flytta ist för att ta dit "henne" till stallet där jag står idag.

Jag vill inte flytta länge än 10 min utanför stan. + att 2åringen får ju bara stå kvar i ca 4månader i andra stallet sen flyttas ju han oxå.
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

varför kan du inte träna där du står nu? ni har ju upplyst ridbana och många tränare i n-je som erbjuder sig att komma hem till folk om man inte har tillgång till bil och släp :)

du har ju även andra stallet med två stycken med ambitioner att träna som kan vara med och inspirera :)

Hej Mia! Jag vet, men jag har tappat motivationen totalt. Nu ska jag dock inte klaga ngt på kyla då du hade en smula värre. Men det är förjävla kallt i räfsjastallet vintertid. Jag har ett svagt minne av att vi hade ngn slags värme där nere när Alex Annika & co stog där. Jag har dock inte bestämt mig 100%ännu, men har vart ut till kviluna & kollat. Har en tjejkompis som precis flyttat dit med sin 5 åring & det verkar vara bra + Jenny H står där + ridhuset. Så det lockar!
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

Det låter som du redan bestämt dig. Tycker du att det lockar mer än nuvarande situation så absolut men tänk på att allt kommer ta dubbelt så lång tid eftersom du inte kommer kunna effektivisera med tex mockning osv. Sen tror jag dessutom att unghästen kommer komma lite i skymundan eftersom den stora får det "bättre" nu och du kommer vilja lägga mer tid på den.
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

Det låter som du redan bestämt dig. Tycker du att det lockar mer än nuvarande situation så absolut men tänk på att allt kommer ta dubbelt så lång tid eftersom du inte kommer kunna effektivisera med tex mockning osv. Sen tror jag dessutom att unghästen kommer komma lite i skymundan eftersom den stora får det "bättre" nu och du kommer vilja lägga mer tid på den.


Jag har inte alls bestämt mig, jag har inte till 100% bestämt mig för att flytta heller. Jag dillar lite fram & tillbax. Jag trivs bra i det stall jag står idag, men det hade vart kul med en förnyelse då jag alltid har stått i det stallet jag står idag när jag har haft hästar. Men sen så flyttade en nära vän till mig sin unghäst till det stallet som nu är tänkt och då kändes det väldigt lockande att haka då hon har samma ambitioner som mig med sin ridning. Självfallet är det smidigast & enklast att ha båda hästarna på samma ställe & så kommer det att bli efter sommarn i vilket fall som helst. Har även pratat med henne jag tänkte träna för & h*n som har stallet och även de tyckte att det var lite väl lyxigt att låta en 2åring stå i ett stall med den kostnaden. Då jag bor 3min från stallet vi står idag så kommer unghästen inte heller i skymundan i skymundan

Men jag tror att det flesta håller med om att det är smidigast att stå i ett stall med ridhusmöjligheter och tillgång till tränare när man har unghästar.

Det hade vart kul med en ny miljö, nya möjligheter, och nya ridkompisar, + bättre möjligheter att kunna hålla igång hästarna ordentligt året om.

Jag dillar som sakt lite fram & tillbax & inget är bestämt.. :)
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

Ahh okej!

Jo motivationsdippar har vi nog alla då och då. Jag brukar få någon då och då, oftast på vintern och då gör det ju inget om hästen står...
Dock är ju min häst gammal i graven jämfört med dina och dom behöver ju aktiveras mer än min ponny...

Skönt med ridhus i K-lunda.
Jenny H har varit ut till S-backastallet flera gånger tidigare men det förstås, inte på vintern är inte ridbanan något att hurra för. Inte heller sedan något smartskaft slängde på massa grus rätt på gummifleecen så nu är väl ridbanan frusen också kan jag tänka mig?

Jag tror inte det varit någon värme i stallet tidigare, inte när jag stod där när Mulle hade stallet (det var nog efter du var där precis för massa år sedan). Däremot stod väl hästarna inne mer och värmde upp det än dom gör idag...



Här uppe vänjer man sig, man går inte ut utan ullunderställ och thermobyxor, halsduk och tjock mössa. Kyla skrämmer mig inte längre. Att det är 25 minus ute och 12 minus inne är väl skönt? haha :angel: ;)

Aja, det blir nog bra hur du än gör, jag hade ändå flyttat båda. Sjukt jobbigt att åka mellan två stall och lätt att en häst blir försummad.

Jag har med en kompis som står i k-lunda med sitt sto :)
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

Ahh okej!

Jo motivationsdippar har vi nog alla då och då. Jag brukar få någon då och då, oftast på vintern och då gör det ju inget om hästen står...
Dock är ju min häst gammal i graven jämfört med dina och dom behöver ju aktiveras mer än min ponny...

Skönt med ridhus i K-lunda.
Jenny H har varit ut till S-backastallet flera gånger tidigare men det förstås, inte på vintern är inte ridbanan något att hurra för. Inte heller sedan något smartskaft slängde på massa grus rätt på gummifleecen så nu är väl ridbanan frusen också kan jag tänka mig?

Jag tror inte det varit någon värme i stallet tidigare, inte när jag stod där när Mulle hade stallet (det var nog efter du var där precis för massa år sedan). Däremot stod väl hästarna inne mer och värmde upp det än dom gör idag...



Här uppe vänjer man sig, man går inte ut utan ullunderställ och thermobyxor, halsduk och tjock mössa. Kyla skrämmer mig inte längre. Att det är 25 minus ute och 12 minus inne är väl skönt? haha :angel: ;)

Aja, det blir nog bra hur du än gör, jag hade ändå flyttat båda. Sjukt jobbigt att åka mellan två stall och lätt att en häst blir försummad.

Jag har med en kompis som står i k-lunda med sitt sto :)


Självfallet så vill jag ta med båda men det skiljer x antal tusen över sommarn. Så jag får se hur jag gör. Har dock inte pratat med T om det ännu, ska ligga lågt ngn vecka till.

Under all snö är ridbanan garanterat frusen, och hagarna är det knappt att tänka på att rida i. Då det är 50cm snö & skare typ. Inte så där super trevligt..

Det var nog var vare i Räfsja förut då hästarna stog mer ihop, är rätt öppet idag + att vi hade ngn form utav element i sadelkammaren när Siwan hade det hmm typ 96.....

Ja jag tror att det blir bra hur det än blir.

Hade så bra.
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

Slutgiltiga beslutet ang ta med två åring eller inte.

Svar: Ja. Jag tar med mig båda två till det nya stallet.
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

gör du rätt i :) jag har med haft mina på olika ställen och det var superstressande
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

Jag tror (som du redan vet :p) att det blir en bra lösning för er båda :) Då har du ju dessutom redan 2-åringen på plats när det är dags för ridning i höst/vinter/vår.
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

Jag tror (som du redan vet :p) att det blir en bra lösning för er båda :) Då har du ju dessutom redan 2-åringen på plats när det är dags för ridning i höst/vinter/vår.

Vi kom på det oxå. :) + att jag får hjälp med inridningen i det nya stallet.
 
Sv: Ta med två åring eller inte.

Det låter bra! Då skickar jag min lillhingst till er när det är dags för honom att ridas in, då har ni det jobbet i ryggmärgen ;)

lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 412
Senast: Spike
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 569
Senast: super
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 724
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 781
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp