Bukefalos 28 år!

Täckdika blöt mark

torpa

Trådstartare
Hej jag hoppas att jag postat denna tråden i rätt forum.
Vi har 1 1/2 ha mark som är väldigt blöt. Det rinner en bäck igenom och vi undrar om det går att täckdika (eller annan lösning?) för att få marken torrare. Tanken är att vi skall bygga en paddock där och kunna ha hästarna på resterande mark.
Som det ser ut nu så är det alldeles för blött för att ha hästarna där. Är detta omöjligt eller vet någon om det går?
Vad kan det kosta med täckdikning på ca 1 1/2 ha mark? Är det ens möjligt att anlägga en paddock på blöt mark?
Tack på förhand!
 
Vet du vad det marken består av? Som geolog så tänker jag först på vilka jordarter som marken består av, för att sedan kunna göra en bedömning vad som är lämpligt.
Är det naturligt blött och har varit så länge finns det ju risk att det är torv i backen och då vet i sjutton om jag skulle vilja ha en ridbana där. Torven gör att marken blir väldigt mjuk eftersom torv är gamla växtdelar.
Men marken där kan ju också bestå av annat som gör att vattnet inte rinner undan.

Kolla på sgus kartvisare för jordarter, så kan du se grovt hur det ser ut.

http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jordarter-25-100-tusen-sv.html
 
Vet du vad det marken består av? Som geolog så tänker jag först på vilka jordarter som marken består av, för att sedan kunna göra en bedömning vad som är lämpligt.
Är det naturligt blött och har varit så länge finns det ju risk att det är torv i backen och då vet i sjutton om jag skulle vilja ha en ridbana där. Torven gör att marken blir väldigt mjuk eftersom torv är gamla växtdelar.
Men marken där kan ju också bestå av annat som gör att vattnet inte rinner undan.

Kolla på sgus kartvisare för jordarter, så kan du se grovt hur det ser ut.

http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jordarter-25-100-tusen-sv.html


Tack! Det står att det är Bleke och Kallgyttja? Jag tror det har varit gammal åkermark för länge länge sedan. Markerna bredvid tar bonden ensilage på och enligt kartan skall det vara samma mark.
Jag är helt ny i det här, men bleke och kallgyttja låter inte speciellt lovande?:(
 
Tack! Det står att det är Bleke och Kallgyttja? Jag tror det har varit gammal åkermark för länge länge sedan. Markerna bredvid tar bonden ensilage på och enligt kartan skall det vara samma mark.
Jag är helt ny i det här, men bleke och kallgyttja låter inte speciellt lovande?:(

Kalkgyttja skall det stå.
 
Vet du vad det marken består av? Som geolog så tänker jag först på vilka jordarter som marken består av, för att sedan kunna göra en bedömning vad som är lämpligt.
Är det naturligt blött och har varit så länge finns det ju risk att det är torv i backen och då vet i sjutton om jag skulle vilja ha en ridbana där. Torven gör att marken blir väldigt mjuk eftersom torv är gamla växtdelar.
Men marken där kan ju också bestå av annat som gör att vattnet inte rinner undan.

Kolla på sgus kartvisare för jordarter, så kan du se grovt hur det ser ut.

http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jordarter-25-100-tusen-sv.html


Såg nu att hälften av marken är grusig eller sandig morän?
 
Såg nu att hälften av marken är grusig eller sandig morän?

Bleke och kalkgyttjan vill du inte ha ridbanan på, för hagar borde det inte vara några problem.
Däremot är ju moränen lämplig för ridbanan. Så med lite planering och rätt dikning av kalkgyttjeområdena ut till bäcken borde det funka utmärkt för det du har tänkt dig.
Grattis till kalkrika marker förresten!

Dikning är ju inte min grej däremot, men där kanske det finns någon annan som har bättre koll :)
 
Bleke och kalkgyttjan vill du inte ha ridbanan på, för hagar borde det inte vara några problem.
Däremot är ju moränen lämplig för ridbanan. Så med lite planering och rätt dikning av kalkgyttjeområdena ut till bäcken borde det funka utmärkt för det du har tänkt dig.
Grattis till kalkrika marker förresten!

Dikning är ju inte min grej däremot, men där kanske det finns någon annan som har bättre koll :)

Tack vad bra! Då är inget omöjligt iallafall! :)
 
Hej jag hoppas att jag postat denna tråden i rätt forum.
Vi har 1 1/2 ha mark som är väldigt blöt. Det rinner en bäck igenom och vi undrar om det går att täckdika (eller annan lösning?) för att få marken torrare. Tanken är att vi skall bygga en paddock där och kunna ha hästarna på resterande mark.
Som det ser ut nu så är det alldeles för blött för att ha hästarna där. Är detta omöjligt eller vet någon om det går?
Vad kan det kosta med täckdikning på ca 1 1/2 ha mark? Är det ens möjligt att anlägga en paddock på blöt mark?
Tack på förhand!


Jag hade tagit kontakt med länsstyrelsen i länet där du bor eftersom det kan krävas tillstånd för att ändra på en utformningen av en bäck. Det kan till och med vara så att det inte är tillåtet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 263
Senast: Ainon
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 099
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 089
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp