Bukefalos 28 år!

Täcke på häst som fäller?

loobah

Trådstartare
Min häst har haft en jättetjock vinterpäls nu i vinter, som han började fälla i februari och håller på fortfarande. Dock så har han en del kvar, och det har blivit sol och varmt ute vissa dagar. 7 plusgrader ungefär. Därför står han nu utan täcke inne på natten, samt utan täcke ute på dagarna.

Nu sa en tjej i stallet att om man täckar av nu, så kommer han hinna sätta ny vinterpäls då det fortfarande är kallt ute. Eftersom att jag trodde att fällningen hade med ljuset att göra så täckade jag helt enkelt av då det är onödigt att han honom täckad med päls.

Tänker jag fel? kan han sätta päls igen nu bara för att han står naken? :o
 
Sv: Täcke på häst som fäller?

äh, det har mkt med ljuset att göra som du säger och jag tror knappast han sätter vinterpäls nu, de e ju sket varmt ute ju! =) ta av han täcket hade jag gjort..
 
Sv: Täcke på häst som fäller?

Mina får gå utan täcke nu:) Den ena klipptes i slutet av okt, men det har växt ut till lite mer än "sommarpälslängd". Blir det kallt igen åker givetvis täcket på.
Ponnyn oklippt och fäller som en gris och är irriterad av att ha täcket när hon fäller.
Kan säga att det var två lyckliga dyngbaggar som struttade runt i solvärmen igår:D
 
Sv: Täcke på häst som fäller?

Jag har täckat av mina för flera veckor sedan, araben har inte mkt till vinterpäls, men hon fäller för fullt o då är det täcke av som gäller. De ska ju kunna skrubba av sig lite hår själva oxå.
 
Sv: Täcke på häst som fäller?

Täcka av du...Min har gått täckad hela hösten och vinter p.g.a. sjukdom. Så fort hon blev frisk och det torkade upp (kyla och ingen nederbörd) fick hon gå otäckad. Hon fäller nu och jag täckar icke. Möjligen om det skulle bli storm och regn med en temperatur kring 0-5 grader.
 
Sv: Täcke på häst som fäller?

Ta av täcket du. Min håller också på att fälla sin tjocka och långa päls, och han tycker att det är såååå skönt att få vara naken och rulla av sig päls i snön. Vid dåligt väder får han dock ha fleecefodrat regntäcke.
 
Sv: Täcke på häst som fäller?

Ah, verkar alltså som om att det är fler som täckar av. Ja, det känns ju helt klart bättre att hästen slipper fälla allt i täcket. Även om det inte fastnar. Har ett ofodrat regntäcke som han får ha på sig vid dåligt väder. Men de flesta i stallet verkar tycka att vädret är dåligt jämt typ.
 
Sv: Täcke på häst som fäller?

Hos oss går hästarna också nakna nu när det är bra väder, vid dåligt åker regntäckena på.
Bara skönt för hästarna att få lufta pälsen lite.
 
Sv: Täcke på häst som fäller?

Jag gör exakt samma :) Vi fick snö nu, i lördags tog jag en vårtur men sen blev det vinter igen haha. Pålle var iaf mkt lycklig de få dagar han fick gå utan täcke, var väl lerbadad när matte kom ;)
 
Sv: Täcke på häst som fäller?

Min har gått utan täcke nu ett par veckor och han tycker det är skööönt, kommer in och är täckt med lera från topp till tå i stort sett varje dag :D Jag brukar vara först med att täcka av och sist med att täcka på i mitt stall vår och höst :angel:
 
Sv: Täcke på häst som fäller?

Din häst lär knappast sätta ny vinterpäls för att du tar av täcket, däremot kan den upplevas som lite "fluffigare" iom att inget täcke trycker ner pälsen längre.

Jag tror för övrigt att det är det fenomenet som gör att vissa tror att hästen (oklippt) får mindre vinterpäls på kroppen om den har täcke på sig hela vintern, medan den sätter full päls på halsen... ;)

(Även min häst, som går naken hela vintern utom vid nederbörd, fäller av all björnpäls och blir väldigt slät och blank de dagar hon gått med täcke, men sedan växer all päls ut igen till nästa dag. :angel:)

Låt du din häst gå utan täcke, det kan dessutom vara skönt för den att fritt kunna klia av sig den lösa pälsen själv, och inte ha den instängd under täcket.
 
Sv: Täcke på häst som fäller?

kl

Hur gör ni som inte har täckesbyte/påtagning i era stall?

Jag står i ett stall där vi sköter det själv.

Min går i ett ofodrat regntäcke nu men skulle vilja täcka av, men vill ha täcke vid mycket regn.
 
Sv: Täcke på häst som fäller?

Jag brukar täcka av min häst tidigt och hon har aldrig satt ny vinterpäls.
 
Sv: Täcke på häst som fäller?

Min går i ett ofodrat regntäcke nu men skulle vilja täcka av, men vill ha täcke vid mycket regn.

*dkl*
Kanske går att betala en liten extra peng så den kan få på sej täcket om det regnar..betalar man lite extra brukar ju det mesta funka.

Min häst fäller och just nu och har den senaste tiden gått utan täcke både inne och ute, har däremot på täcket när det regnar för jag tycker det fortfarande är lite kallt när det är regn och bara några plus ute, då får han ha sitt fodrade regntäcke på sej. Har väldigt svårt att tänka mej att dom skulle sätta ny vinterpäls pga att man tar av täcket.

Man måste tänka lite också att det blir väldigt varmt under ett täcke när det är sol ute nu även om det bara är kanske 5-7 grader.
 
Sv: Täcke på häst som fäller?

Jag står på en anläggning i stockholm så alla blev väl smått förfärade när jag täckade av redan. Kanske var därför de sa att hästen kunde sätta ny vinterpäls. Om han inte fryser så lär han ju inte sätta ny päls bara för att det är kallt heller. Och eftersom att han har mycket päls bör han inte frysa. Även om han står mycket still i hagen. Han står i en mindre sjukhage just nu.
 
Sv: Täcke på häst som fäller?

Jag står på en anläggning i stockholm så alla blev väl smått förfärade när jag täckade av redan. Kanske var därför de sa att hästen kunde sätta ny vinterpäls. Om han inte fryser så lär han ju inte sätta ny päls bara för att det är kallt heller. Och eftersom att han har mycket päls bör han inte frysa. Även om han står mycket still i hagen. Han står i en mindre sjukhage just nu.

Haha jo men de flesta sthlm:are tror ju inte att hästen kan tävla om den inte konstant är för varm.

Det enda jag tycker du ska tänka på är att om hästen står i sjukhage och det är blåsigt där du bor kan hästen ha svårt att hålla värmen även om den har mycket päls. Även ett regntäcke skyddar mot blåst.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 448
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 787
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 580
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp