Täcken, passform och kvalité

quigley

Trådstartare
Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och blir bara mer och mer missnöjd. Är det fel på täcken eller mina hästar undrar jag.

Lite historik: Jag har mest Horseware Amigo och Rambo till mina. Det har funkat toppen i flera år men nu verkar inte det funka längre. Köpte ett Rambo Stalltäcke förra året som är av de nytillverkade, Made in China. Men kostade 1400kr ändå. Då blev jag lite bitter. Missförstå mig rätt, jag köper mycket som är gjort i Kina men jag gillar inte när man låtsas att det är högsta kvalité och tar betalt som om det var tillverkat i västeuropa när det inte är så.

Dessutom köpte jag för en månad sen ett Amigo utetäcke (1200d) som skulle varit 400g men känns som max 200g plus att hästen skakade som ett asplöv i hagen med det på. :( Vad har hänt med tjockleken på Amigo? Både nu utetäcket och de nya Insulator är ju så tunna så det känns meningslöst att överhuvudtaget ha det på? Någon annan som upplevt samma, att täcken blivit tunnare och inte håller utlovad tjocklek?

Överlag tycker jag alla de nya HW täckena känns sämre, både tjocklek, kvalité och funktion, dessutom till ett hutlöst överpris. Bara jag som känner så?:confused:

Har dessutom fått rejäla problem med bogskav detta året. De täcken som gett skav är:
Shires utetäcke med glatt insida
Shires stalltäcke med glatt insida
HW Amigo Insulator med glatt insida
HW Rambo Stable med bomullsinsida
Hansbo utetäcke
Eskadron stalltäcke

Det som INTE gett skav är Bucas shamrock med stay-dry-insida (fleece även i bogen). Jag har alltid tidigare undvikit Bucas just för insidan, men nu sen de ändrat skärningen i bogen kanske de är det bästa? Har även en kompis som köpt stalltäcket med stay-dry foder som inte heller får skav.

Har även ett gammalt Hansbo Event stalltäcke glatt insida som sitter toppen men det andas för dåligt så tar man av täcket och väntar någon timme och känner på insidan av täcket så är det blött. :( Inte så mysigt... Någon som vet om de har blivit bättre på andasfunktion?

Shires lite samma som HW, aldrig haft problem med dem innan, plus att jag tycker de är prisvärda och utetäcken slår t.o.m Rambo i vattentäthet. Kanske bara ena pollen som är felbyggd?

Har även ett Eskadron som ger skav men det har något slags mjuk insida som inte är fleece men absolut inte glansig. Men spännet sitter mitt över bogspetsen.

Wetherbeta tycker jag är sådär, känns klena men kanske skulle testa dem?

Långt och rörigt men kände att jag behövde bolla min tankar. Så vad har du för erfarenheter och tankar kring täcken?
 
Sv: Täcken, passform och kvalité

Jag har ingen erfarenhet av gamla vs nya HW direkt men köpte ett Amigo Mio stalltäcke till denna vintern. Det är sjukt tunt yttertyg/kantband på dem! Och de är ändå rätt dyra i jämförelse väl? Tyckte Amigo Insulator var tunna men det är inget mot Mio. Tjockleken, passformen, bogspännet (!) och gjordarna är jag mycket nöjd med.

HWs halsar verkar ju allmänt trånga, Rambohalsen jag har är väldigt trång. Så jag köpte Shires /Typhoon Combo) för att få täcke med hel, fast hals som var rymlig. Det gav skav direkt! Lämnade in och fick bytt till HWs v-front och genast blev det mycket bättre, sånär som att jag funderar på om det inte blev helt centrerat då det lätt lägger sig lite snett och då ger skav på ena sidan. Men själva täcket är jättetrevligt och bättre passform än HW till min häst (lite längre i ryggen men ändå högt och litet i halsskärningen och så då en rejält rymlig och lång hals som sitter skitbra!), förutom bogspännena då som inte funkar alls, översta spänner hamnar under bogspetsen. Däremot saknar jag skärningen för benen i nederkanten på täcket, det sitter mycket mer slimmat, nu blåser det ju om magen och högt upp runt bakbenen liksom.

Ang fyllning så var hästen varmare i sitt HW Rhino Wug 200 g (som dessutom var urvuxet) än i Shirestäcket med 300 g o fodrad helhals. Kanske för att Shirestäcket är tyngre (rejälare)? Miotäcket är 300 g och det är rejält varmt till min. 150 g Amigo funkar runt nollan o strax under utan problem.
 
Sv: Täcken, passform och kvalité

Jag har två bucas täcken till min KWPN och de sitter toppen! Bra passform, inget skav, glider inte, vadderade vid bogspännena o.s.v. Hade ett horseware amigo till min förrförra ponny, det gav inget skav men tycker inte att det var något speciellt i övrigt. Min förra medryttarponny har ett eskadron stalltäcke och det fick han mycket skav av, dock så är han rätt känslig (fick skav t.ex. om man red 1 gång med gummityglar ).
 
Sv: Täcken, passform och kvalité

Har bara ett amigo regntäcke som jag köpte i höstas på rea så där är inte min erfarenhet så stor, dock inget favorittäcke, vill ha bensnören för att jag endast ser uppflugna täcken i stallet på de som har täcken från HW. Annars har jag bara täcken från shires, älskar dem, de går att reglera mkt och ligger finemang på min häst, stor svanslapp och bra yttermaterial i de dyrare modellerna. Dock är de tunga när man kommer upp i gram.

Hansbo/event täckena har jag något gammalt av, ligger också bra och helt ok kvalité, stalltäckena väldigt rymliga/stora.

Nä jag anser att man får mest för pengarna när man köper shires täcken
 
Sv: Täcken, passform och kvalité

Jag köpte i vintras ett Bucas Smartex Extra till min travare, de flesta av mina passhästar hade sådana täcken i stallet jag jobbade tidigare i och var mäkta nöjd med dom. Men nu den här vintern är jag missnöjd med täcket, trots att det inte har snöat nu på några dagar är täcket tungt som fan att lägga på hästen, det glider dåligt över rygg och det känns helt enkelt som ett blött duntäcke som ska dras över ryggen och att stoppningen hamnat längst ner .. täcket är aldrig tvättat och använt i max 3-4 månader totalt. Köpte täcket för drygt 2100 :- och jag ångrar bittert att jag inte la på en femhunka för att köpa ett HW Rambo Wug istället, en kuse i stallet har ett sådant täcke och det är outstanding, mer fodrat och trots att det är stort och tungt så glider de lätt och är lätt att kasta över hästen.

Dock något jag gillar på både Bucas och Rambo är deras spänne i bogarna, ingen av hästarna får skav och det är bra rörelsefrihet. Gillar dock yttertyget mer på Rambos täcke, när det blir blött blir det inte lika tungt som Bucas täcket. Jobbar febrilt på att få Bucas täcket sålt och istället köpa ett Rambo Wug ..
 
Sv: Täcken, passform och kvalité

Jag har bara Bucastäcken till min häst och jag är supernöjd. Älskar dom!! De nya modellerna sitter mycket bra runt halsen och i bogen. Inga skav då det är annat foder i bogen. Bra passform i övrigt och täcket ligger stilla på hästen. Har sett att grannens Rambo glider ibland. Bucas har kanonmaterial med ballistic nylon i Smartextäckena som håller för det mesta. Visst är den tjockaste modellen ganska tung, men det är ju för att det är tjockt rivstarkt tyg och FYLLNING i fodret, och det väger ju såklart en del.

Stay dry-fodret är suveränt då man kan lägga det direkt på svettig häst och släppa ut i hagen.

Har bara en erfarenhet av HW-täcken. Ett Amigo regntäcke som höll en halv dag i hagen, jättereva efter lite provsmakning av hagkompisen. Efter det köper jag inget annat än ballistic nylon i mina utetäcken. Mitt äldsta Bucastäcke har jag haft sedan 1998, fortfarande helt...
 
Sv: Täcken, passform och kvalité

Jag tycker att alla Horsewares täcken är bäst (amigo, rhino osv.) ! Även Bucas ! Jag köper bara dessa täcken till min häst då jag tycker de allra flesta täcken kasar eller ibland läcker. Men det gör inte Horsewares! :D Jag säger inte att andra täcken är dåliga, men jag föredrar Horseware! :D
 
Sv: Täcken, passform och kvalité

När jag skaffade ponnyn ist för halvblodet köpte jag första Horsewaretäcken och Shires till henne. Hon hade enorma bogskav förra vintern:(. I år går hon med mest Bucas men har även Catago och Protectortäcken. Den andra går också mest med Bucas men har också Protector och Hansbotäcken. Ingen av dom har tillstymmelse till skav trots att de har samma täcke inne och ute.

Tycker att Bucas har förbättras enormt de senaste åren:). Jag har Irish och Freedomtäcken. nackdelen med Freedom är att dom är tunnare än vad de "ska" vara. 300gr är betydligt mer som ett 200gr.
 
Sv: Täcken, passform och kvalité

Jag tycker att WB´s täcken är bra! Har ett med stay-dryfoder och ca 150 g kanske. Det håller tätt bra men nackdel att det inte håller för hur tuffa tag som hellst... Inte dåligt men inte toppen heller.

Men jag ÄLSKAR mitt Mark Todd vintertäcke. 350g och 1680 D, håller är efter år efter år :D
 

Liknande trådar

Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 091
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 419
Senast: Ace
·
Utrustning Hej Jag har en "rygghäst" som lätt blir spänd om han blir kall om ryggen. Att han är extremt varm och helst skulle leva helt utan...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ace
·
Utrustning Nu när hööks tagit bort nästan hela sin ponny collectionen så får vi leta efter resterande täcken på annat håll. Vilka täcken finns det...
Svar
12
· Visningar
2 641
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp