Täckesgarderob till höst/vinter?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr regntäcke, 2x 100gr övergångstäcke, 1x 300gr vintertäcke och 1x 450 gr vintertäcke (dock trasigt...). Samtliga täcken har endera halvhals eller fast/löstagbar helhals.
H.H har ju artros i ett bakben och har väldigt lätt att bli stel överlag när det är kallare ute. Men samtidigt upplever jag inte honom som särskilt frusen. Inte jättevarm heller för den delen, utan "normal" så att säga.
Klimatet här i krokarna är att det enstaka dagar per vinter kan bli neråt runt -10-15.C, men oftast ligger det på +5.C till -5.C. På hösten/våren brukar det vara ca. +5-12.C. H.H går helt oklippt och har tidigare år/"alltid tidigare" haft en tunnare vinterpäls med mycket "underull" men nu senaste året fått riktigt tjock lockig björnpäls som han inte fällde klart förrän i juli - något jag tror kommer upprepas framöver med tanke på att han ju inte blir yngre precis.
(Och ja, han är testad för PPID men hade 1.8 när man skulle ha max 7.0).
Att jag ska köpa ett till ofodrat regntäcke är redan helt spikat. Men sedan funderade jag på tjockare täcken till vintern... Tyckte Hööks 250 gr täcke med helhals såg trevligt ut. Men frågan är, räcker 250-300 gr på vintern till honom? Det där 450 gr:et gick sönder för att jag råkade ha det på honom en dag när det var +4.C (och han skulle ta av sig det själv.....:grin:). Men annars, jag är rädd att han ska stelna ihop helt och hållet ifall han "bara" har 250-300 gr, även fast det är runt 0an ute. Är det befogat? Eller är det bara mina nojjor? Hur tjockt vintertäcke hade ni haft på honom?
 
Menar du att hästen skulle bli bättre i benet av täcke ?

Svårt för oss som inte känner din häst.
Om man tar 3 av mina hästar har alla tre olika behov. Häst nr 1 är en fryslort deluxe. Ju mer desto bättre verkar hon tycka. Häst nr 2 är en riktig viking och täckas bara för han blir klippt och är äldre så jag vill inte han ska bli stel eller få ont. Häst nr 3 vill max ha 250 gr på vintern.

Har det funkat bra med tidigare tjocklekar så kör vidare på det? Eller köp ett täcke du kan fästa en liner på vid behov.
 
Menar du att hästen skulle bli bättre i benet av täcke ?

Svårt för oss som inte känner din häst.
Om man tar 3 av mina hästar har alla tre olika behov. Häst nr 1 är en fryslort deluxe. Ju mer desto bättre verkar hon tycka. Häst nr 2 är en riktig viking och täckas bara för han blir klippt och är äldre så jag vill inte han ska bli stel eller få ont. Häst nr 3 vill max ha 250 gr på vintern.

Har det funkat bra med tidigare tjocklekar så kör vidare på det? Eller köp ett täcke du kan fästa en liner på vid behov.

Nej, nej! Men jag menar att den "allmänna stelheten" som brukar tillkomma under vintern (antagligen) lär bli mindre med täcke ;)

Jo, men jag tänkte komplettera de jag redan har - men tänkte om 250 gr skulle vara tillräckligt som komplement eller om jag skulle ta något som låg mellan 3-450 gr.
 
Nej, nej! Men jag menar att den "allmänna stelheten" som brukar tillkomma under vintern (antagligen) lär bli mindre med täcke ;)

Jo, men jag tänkte komplettera de jag redan har - men tänkte om 250 gr skulle vara tillräckligt som komplement eller om jag skulle ta något som låg mellan 3-450 gr.

Hmm, mina hästar blir inte allmänt stela under vintern, om de blir de har de för tunt täcke.
Dvs köp ett nytt 400-450 gr.
 
Horseware har ju vari-layer. Mkt trevligt koncept tycker jag där täcket är tjockare över ryggen än sidorna. Kan det vara något?

Här går inte ens helklippta med mer än 200 - 250 gram om det inte är mer än 20 grader kallt. Så spontant borde 250 ge räcka - men vissa hästar, särskilt de som har ont, är sjukt frusna. Och du känner ju din häst bäst själv. Så gå på din egen uppfattning och inte Bukes :)
 
Jag bor förvisso i Skåne som nog är lite mildare än ditt område, men jag använder 100 grams absolut mest. Mina hästar går ute dygnet runt och 100 grams skyddar (till skillnad från ofodrat som blir ett kallt skal vid mycket regn) och värmer lite. När det är konstant minusgrader byter jag till 250-300 grams, det räcker gott till mina.

Men jag har inte Hööks täcken, jag köper bara PE och Shires.
 
Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr regntäcke, 2x 100gr övergångstäcke, 1x 300gr vintertäcke och 1x 450 gr vintertäcke (dock trasigt...). Samtliga täcken har endera halvhals eller fast/löstagbar helhals.
H.H har ju artros i ett bakben och har väldigt lätt att bli stel överlag när det är kallare ute. Men samtidigt upplever jag inte honom som särskilt frusen. Inte jättevarm heller för den delen, utan "normal" så att säga.
Klimatet här i krokarna är att det enstaka dagar per vinter kan bli neråt runt -10-15.C, men oftast ligger det på +5.C till -5.C. På hösten/våren brukar det vara ca. +5-12.C. H.H går helt oklippt och har tidigare år/"alltid tidigare" haft en tunnare vinterpäls med mycket "underull" men nu senaste året fått riktigt tjock lockig björnpäls som han inte fällde klart förrän i juli - något jag tror kommer upprepas framöver med tanke på att han ju inte blir yngre precis.
(Och ja, han är testad för PPID men hade 1.8 när man skulle ha max 7.0).
Att jag ska köpa ett till ofodrat regntäcke är redan helt spikat. Men sedan funderade jag på tjockare täcken till vintern... Tyckte Hööks 250 gr täcke med helhals såg trevligt ut. Men frågan är, räcker 250-300 gr på vintern till honom? Det där 450 gr:et gick sönder för att jag råkade ha det på honom en dag när det var +4.C (och han skulle ta av sig det själv.....:grin:). Men annars, jag är rädd att han ska stelna ihop helt och hållet ifall han "bara" har 250-300 gr, även fast det är runt 0an ute. Är det befogat? Eller är det bara mina nojjor? Hur tjockt vintertäcke hade ni haft på honom?
Jag bor med liknande klimat som du beskriver.
Min hästs garderob ser ut såhär:
Rambo summer series: Nytt för i år, gissar att han kommer ha det, med liner, mest hela året.
Rambo 100 gram: Enda täcket han behövde förra vintern.
Rambo vari-layer wug medium: det här täcket älskar jag   :love::love:
Det är mycket fluffigare, och därmed varmare, än andra 300-400 grams täcken som figurerat i stallet (vissa märkta med 300 gram är plattare än mitt 100 gram, tacka vet jag kvalitet). Det håller häst varm (för varm enligt honom) utan att väga tre ton. Det ligger bara på förvaring eftersom hästen är nöjd med 100 gram och jag älskar det för mycket för att sälja.

Min häst måste vara extremt varmblodig. Om jag skulle klä honom i 400 gram som många verkar göra skulle han smälta bort :p dessutom har jag aldrig haft behov av flera likadana täcken :confused:

Slutsats, om din pålle behöver ett varmt täcke, Rambo vari-layer :love:
 
Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr regntäcke, 2x 100gr övergångstäcke, 1x 300gr vintertäcke och 1x 450 gr vintertäcke (dock trasigt...). Samtliga täcken har endera halvhals eller fast/löstagbar helhals.
H.H har ju artros i ett bakben och har väldigt lätt att bli stel överlag när det är kallare ute. Men samtidigt upplever jag inte honom som särskilt frusen. Inte jättevarm heller för den delen, utan "normal" så att säga.
Klimatet här i krokarna är att det enstaka dagar per vinter kan bli neråt runt -10-15.C, men oftast ligger det på +5.C till -5.C. På hösten/våren brukar det vara ca. +5-12.C. H.H går helt oklippt och har tidigare år/"alltid tidigare" haft en tunnare vinterpäls med mycket "underull" men nu senaste året fått riktigt tjock lockig björnpäls som han inte fällde klart förrän i juli - något jag tror kommer upprepas framöver med tanke på att han ju inte blir yngre precis.
(Och ja, han är testad för PPID men hade 1.8 när man skulle ha max 7.0).
Att jag ska köpa ett till ofodrat regntäcke är redan helt spikat. Men sedan funderade jag på tjockare täcken till vintern... Tyckte Hööks 250 gr täcke med helhals såg trevligt ut. Men frågan är, räcker 250-300 gr på vintern till honom? Det där 450 gr:et gick sönder för att jag råkade ha det på honom en dag när det var +4.C (och han skulle ta av sig det själv.....:grin:). Men annars, jag är rädd att han ska stelna ihop helt och hållet ifall han "bara" har 250-300 gr, även fast det är runt 0an ute. Är det befogat? Eller är det bara mina nojjor? Hur tjockt vintertäcke hade ni haft på honom?

Hästar är visserligen individer, men mer än 250-300 gram på en häst med vinterpäls när det är nollgradigt låter jättevarmt! Min rygghäst som max är halvklippt har 200-gramstäckena ner till -15, sen plockar jag fram 400-grams. Jag packar gärna in min häst ordentligt, men vill absolut inte att han går och är för varm, det måste vara hemskt obehagligt. Om jag var du och var shoppingsugen skulle jag köpa ett extra tunt regntäcke, för det är alltid bra att ha. Men jag skulle vänta med 450-gramstäcket och bara köpa de om jag kunde känna att hästen var kall under 300-gramstäcket.

Om mitt 400-grams gick sönder skulle jag inte köpa ett nytt eftersom jag bara använder det ett par dagar om året, det tar så mycket plats att förvara tjocka täcken och de dagarna kan man lika gärna ha ett innetäcke under ett 200-grams.
 
Vi har liknande klimat som dig med den reservationen att det blåser nästintill alltid här. När andra tycker att det nästan stormar så tycker vi att det är helt normal blåst. Vindstilla har vi kanske en handfull dagar/år.

De täcken jag använder mest vintertid är 150 och 200 grams täcken. 300 grams används de dagar då det är tio minus eller kallare och hård blåst. Ofodrade regntäcken används nästan inte alls. Någon enstaka dag här och där bara. Däremot 50 grams täckena används mycket vår och höst. Helt ofodrade blir bara kallt när det är nederbörd så därför används de bara när de ska ut kort stund innan ridning och det är typ 10 grader och hällregn. Jag skulle aldrig ha dem på en hel dag. Det blir bara kallt.
100 grams används från ca 5 plusgrader och ner till nollan, sedan får de 150 eller 200 grams beroende på vinden och om det är soligt. Om det blåser lite och är soligt så kan 100 grams användas även vid någon minusgrad.

Jag anser att mina hästar är ganska frusna av sig. Den ena klipps på halsen och virveln, den andra vet jag inte än då han var klippt hals och bog när han kom i vintras men troligen behöver han inte klippas alls.

Halstäcken används inte, de har ligghall som inte är strödd att gå in i och är ute 16 timmar/dygn ungefär den tid då betestillväxt inte sker.
 
Jag hade inte köpt ett nytt 450gr utan nöjt mig med de tjocklekar du har. Speciellt eftersom han inte är klippt, min är halvklippt och Max 300gr på sig(då ska vara det runt -15 och mer). Han har också lätt för att kall om ryggen och hatar nederbörd.

Jag skulle satsa på ett 50gr och ha när det behövs. Stort steg mellan 0gr och 100gr. :)
 
Även jag använder sällan ofodrat regntäcke. Alltid 50g eller 100g vid regn. Det täcke som används mest under vintern är 200g utetäcke och 100g stalltäcke. Stalltäcket ligger på dygnet runt och sen har hon haft 200g med halvhals över det ner till ca -8 grader. Då är min häst helklippt. Bor i Dalarna och ibland får vi riktigt kallt. Har ett 350g som används -8-15 kanske. Sen åker tjocka 450g täcket på om det är mer än -15.

Iår går hon oklippt och kommer täckas ungefär lika men då utan stalltäcke.
 
Jag delar upp mina täcken i tjocka och tunna, inte i gram. Är det plusgrader har jag typ ofodrat eller fleecefoder och är det minus har jag fodrat. Hästar har en komfortzon på 20 grader så mina helt normala hästar doesn't give a f*ck.
 
Jag delar upp mina täcken i tjocka och tunna, inte i gram. Är det plusgrader har jag typ ofodrat eller fleecefoder och är det minus har jag fodrat. Hästar har en komfortzon på 20 grader så mina helt normala hästar doesn't give a f*ck.

Det gör nog de flesta i vardagen. Men när man pratar med andra kan ju "fodrat" täcke betyda allt från ett med tunt fleecefoder till ett med 550 gram fyllning. Samma med "tjock", för någon är det si för någon annan så. Då tycker jag det är bra med gram för att det ska bli lättare. Lite som recept - "lite socker" är en halv tesked för nån och en halv dl för någon annan.
 

Liknande trådar

Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
866
Senast: Elo
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 650
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 399
Senast: Camigween
·
Utrustning Min nya häst drar större storlek i kläder än min förra, så jag har varit tvungen att byta ut hela min täckesarsenal nu inför...
2
Svar
26
· Visningar
4 707
Senast: bejkonfis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp