Täcla papperlös häst

Skreppur

Trådstartare
Häst från Argentina, säljare säger att han är 5 år. Kan lika gärna vara 10 år, inget pass, inga papper alls. Hur gör man om man vill tävla distans? Kan man regga hästen som D-ponny trots att ålder och diverse saknas?

*TÄVLA
 
Sv: Täcla papperlös häst

Kan du inte be en veterinär åldersbestämma och en mätman mäta och sedan registrera den i en förening? Så får du ju papper på den.
 
Sv: Täcla papperlös häst

Hur har de fått in den från Argentina om den inte har några papper alls? Det måste ju åtminstone finnas exporthandlingar från den.

Alla hästar går att registrera eftersom det är lag på att alla hästar ska ha hästpass. Hästar utan papper registreras direkt hos SH, ponnyer kan även registreras hos ARSP (som korsningsponnyer, inte som ridponnyer).

För att registrera en häst med okänd härstamning behöver man ägarbevis, för denna häst krävs det alltså åtminstone papper på ägarbytena sedan importen. Man måste också DNA-typa den och få ett konturdiagram gjort.

En veterinär kan titta på tänderna och avgöra ungefär hur gammal den är. Fram till åtta år kan man avgöra ganska exakt.

Köp inte hästen om det inte går att få fram de papper som behövs, man ska inte gynna skumma hästhandlare. Seriösa säljare har hästpass på alla sina hästar, det har varit obligatoriskt i ganska många år nu så om de inte har så är det något lurt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 228
Senast: Fiorano
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 583
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 470
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
447
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp