Bukefalos 28 år!

Tänka på vid ihopflyttning

Så om anledningen till att han inte får låna mer beror på att han enligt budgeten har för höga utgifter så hjälper det väl att han får en sambo även om sambon inte står på lånet.
Att låna mer än vad ekonomin hos den som faktiskt äger huset håller för skulle jag akta mig för, i alla fall under första åren av ett sammanboende.
Är skillnad om man har något gemensamt som ingen av parterna har råd att köpa ut. Men att separation ska orsaka att en ensam ägare inte kan behålla sin egen egendom skulle ge mig dåliga vibbar.
 
Tror man kan göra på olika sätt, kanske beroende på hur man har sin ekonomi ordnad? Man får hjälp från banken med sånt.

@TheRedLightning ja, precis. Det finns lite olika lösningar på detta beroende på hur ens ekonomi ser ut och beroende på hur sambons lån ser ut osv. Bostadslån är rörigt, men om det blir aktuellt så boka in ett möte med banken så hjälper de till med att berätta vilka möjligheter som finns. Viktigt är också att jämföra räntan mellan olika banker, så du inte betalar för mycket. Har du någon vän eller bekant som har lite koll på låneregler och räntor så kan du ju ta hjälp även där.
 
Jag skulle aldrig betala mer för min del av kostnaderna, än vad jag har i hyra just nu, om jag vore du.
Det ska inte bli dyrare att bo hos honom.
Är ni seriösa och vill leva tillsammans, hade jag sett mig om efter ett gemensamt boende. Då får du din del av värdeökning osv.
Där jag bor, har covid skickat huspriserna i höjden. Ett hus som före covid låg på t.ex 800 000kr, hamnar nu på runt 2 miljoner. Hur kul är det att gå miste om, vid ev. separation?
Jag hade aldrig tagit ett lån, för något som inte var mitt.
Lycka till!

Så även om TS får en betydligt högre standard på boendet så ska det ändå inte vara dyrare än lägenhetshyran är idag?
Det verkar väl ändå ytterst märkligt.
 
Så även om TS får en betydligt högre standard på boendet så ska det ändå inte vara dyrare än lägenhetshyran är idag?
Det verkar väl ändå ytterst märkligt.

Det är ju var och ens eget beslut tycker jag. Den som äger huset kanske vill ha ett större och dyrare boende än den som ska flytta in. Den som ska flytta in hade kanske nöjt sig med et mindre boende på en plats där bostäderna är billigare. Ska då den som hade varit lika nöjd med en billigare bostad då få ett dyrare boende för att nya sambon inte vill sälja sitt hus?
 
Så även om TS får en betydligt högre standard på boendet så ska det ändå inte vara dyrare än lägenhetshyran är idag?
Det verkar väl ändå ytterst märkligt.

Håller med. Alltså, egentligen är det ju ingenting som säger att man behöver betala mer för att det blir högre standard heller. Sånt är ju högst subjektivt. Det viktigaste är väl att titta på vad boendet faktiskt kostar och hur man fördelar det på bästa sätt.
 
Så även om TS får en betydligt högre standard på boendet så ska det ändå inte vara dyrare än lägenhetshyran är idag?
Det verkar väl ändå ytterst märkligt.
Det är väl rimligt att i de flesta fall förvänta sig att det ska bli billigare att dela på en boendekostnad än att betala en hel hyra själv?
Ofta är ju boende i hus i sig billigare än hyreslägenhet bara av det skälet också.
 
Bäst att förtydliga att detta inte aktuellt i nuläget, men kan bli i framtiden.
Jag gillar att ha lite kött på benen, så tänkte ta reda på vad allvetande buke säger.

Det stora jag funderar över är ekonomin.
Idag betalar jag hyra på min lägenhet, hade han bott i lägenhet så hade det varit enkelt att dela på hyran på 2.
Nu bor han i ett hus och i min hjärna blir det lite knivigt.
Jag kommer inte stå som ägare i så fall, så hur löser man ”hyran”. På något sätt känns det fel att betala t ex. halva lånet på huset som hyra och på så sätt hjälpa honom betala av det.
Eller räknar man ut en annan ”hyra” på något sätt?
Kanske bäst att va tydlig med att jag ser det som självklart att dela gemensamma kostnader på 2 tänker som sophämtning, vatten, el osv.
Eller betalar man ingen hyra kanske i så fall? Hur gör man för att inte hamna i en tvist eller liknande senare?
Har läst en del tvist trådar på buke och vill helst inte sälla mig till den skaran om det går att undvika.

Jag hoppas jag lyckats va tydlig med vad jag funderar över.

En annan sak jag funderar över när det gäller sambo och lån. Vi satt och diskuterade lånet på huset, då han fått låna lite för att byta ut värmepannan. Han får inte låna mer nu, men om man är 2 så skulle han få det, även om man bara är sambos. Detta fick mig att fundera, det är inte aktuellt heller utan mest en fundering från min sida.
Det jag funderar över här är hur det blir i så fall, står inte som ägare på huset så hur blir det då om man är med och betalar på lånet? Tänker väl mest om man ev delar på sig i framtiden.
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, tycker det är svårt att sätta ord på hur jag tänker.

Ska försöka förklara om det är något ni funderar över hur jag menar. 😅
Om jag skulle bli sambo i ett hus som bara ägs av min sambo så finns det två upplägg jag skulle gå med på. Alternativ 1 är att jag betalar hälften av ränta och drift samt att vi delar på normalt inre underhåll såsom ytskikt/golv, byte av vitvaror när det behövs och liknande. Utvändigt underhåll samt större renoveringar som höjer värdet på fastigheten får fastighetsägaren stå för själv.

Alternativ 2 är att jag betalar hyra (hälften av drift, ränta, amortering och avsättning till underhåll), men då ska jag inte behöva pytsa in mer cash om det behöver bytas golv eller om frysen går sönder.

För att undvika tvist hade jag sett till att vi har ett tydligt avtal.
 
Det är väl rimligt att i de flesta fall förvänta sig att det ska bli billigare att dela på en boendekostnad än att betala en hel hyra själv?
Ofta är ju boende i hus i sig billigare än hyreslägenhet bara av det skälet också.

Det beror ju helt på vad man bestämmer sig för att bo tillsammans i. För mig blev det samma månadskostnad eftersom jag gick från hyreslägenhet till bostadsrätt, medan det för maken blev billigare eftersom han gick från andrahandslägenhet till bostadsrätt (ja, detta efter en mellanlandning tillsammans i min hyreslya då). Hade jag och maken varit i TS situation där han ägde hus och jag gick från hyreslägenhet, och jag köpte in mig (med marknadspriserna där vi bor idag), hade jag ju fått räkna med minst dubbla månadskostnaden.
 
Det beror ju helt på vad man bestämmer sig för att bo tillsammans i. För mig blev det samma månadskostnad eftersom jag gick från hyreslägenhet till bostadsrätt, medan det för maken blev billigare eftersom han gick från andrahandslägenhet till bostadsrätt (ja, detta efter en mellanlandning tillsammans i min hyreslya då). Hade jag och maken varit i TS situation där han ägde hus och jag gick från hyreslägenhet, och jag köpte in mig (med marknadspriserna där vi bor idag), hade jag ju fått räkna med minst dubbla månadskostnaden.
Jo, det är ju klart. Men då handlar det mer om vilken standard- och kostnadsnivå man vill hålla sig på, än om hur principerna för fördelning av gemensamma boendekostnader.
Jag fattar inte riktigt tänket att relatera till skillnaderna mellan bostäderna på det sättet.
 
En annan sak att tänka på är ifall den ena parten har hemmaboende barn. Säg att det är 2 barn. Då blir det ju inte helt rättvist de båda vuxna dela 50/50 på driftskostnaderna. Den som har barn borde väl betala en större andel än den som inte har barn? Detta eftersom 3 personer (förälder+2 barn) sliter mer på huset, drar mer el, vatten, producerar mer sopor osv än en person gör.
 
Jo, det är ju klart. Men då handlar det mer om vilken standard- och kostnadsnivå man vill hålla sig på, än om hur principerna för fördelning av gemensamma boendekostnader.
Jag fattar inte riktigt tänket att relatera till skillnaderna mellan bostäderna på det sättet.
Det kan ju gå att bo relativt billigt i rätt hög standard i en del fall. T.ex. om den som äger huset haft det länge eller om driften är billig.
Då skulle någon med låg inkomst som haft bostadsbidrag i lägenheten inte kunna flytta in där alls om det var något som principiellt talade emot att man borde få högre standard till lägre pris efter flytten?
 
Är ni seriösa och vill leva tillsammans, hade jag sett mig om efter ett gemensamt boende.

Om jag mot all förmodan skulle bli sambo nån gång i framtiden, så aldrig i helvete att jag skulle sälja min gård för att köpa gemensamt.

Möjligen efter x antal år (om ens då, det är ju en trygghet att ha någonstans att ta vägen om ting skiter sig..) men inte typ det första man gör när ena parten äger sitt boende.
 
Så även om TS får en betydligt högre standard på boendet så ska det ändå inte vara dyrare än lägenhetshyran är idag?
Det verkar väl ändå ytterst märkligt.
Det är svårt att mäta standard.
Eget är ändå alltid eget och att dela har sina avigsidor.
Att bo hos någon annan kostar på på andra sätt.
Det är orsaken till att vi har den överenskommelse som vi har.
Vi kan separera på minuten utan att någon blir bostadslös.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 954
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 735
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 426
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 988
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp