Bukefalos 28 år!

Tävla dressyr gravid i v 35?

D

dyrre

Har någon av att tävla dressyr höggravid? Jag är i vecka 33 nu och planerar att kanske starta en La4 om 2 veckor tror ni att det är möjligt?
Jag red en dressyr tävling för en vecka sedan när jag var i v 32 och det gick super bra har inga problem att sitta ner i galoppen och jobba dressyr traven kan vara lite jobbig ibland speciellt i trav ökningarna men det är ju bar några minuter man sitter ner i ett dressyrprogram.
Jag frågade barnmorskan om det var skadligt för barnet att sitta ner i traven men hon svarade att så länge jag inte får ont så är det inte skadligt barn gillar ju när det skumpar :)
Så vad tycker ni kan jag vara med på tävlingen eller? Har inte super stor mage kan ha ridkavaj st42 och till och med knäppa alla knappar:)
Tror ni att dressyr domare dömmer ner en om man tävlar gravid?
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Jag vet inte men någon gång ska man kanske dra gränsen när man ska sluta rida ?

En olycka kan lätt hända och även om det inte är farligt enligt din barnmorska så kan du ramla av ?

Det är ju faktiskt inte bara dig det gäller utan du har något levande i magen som kan ta skada .

Lycka till med bebben . Mia
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Ja självklart ska man tänka på att man bär på ett litet barn och vara försiktig.
Hästen jag rider på är en trygg å snäll häst som jag litar på och jag känner att så länge jag mår bra orkar och inte har ont vill jag rida är extremt rastlös och skulle aldrig klara av att bara ligga hemma i soffan :)
Känner mig forfarande inte osmidig eller klumpig när jag rider magen är inte nästan inte ivägen alls. Enligt min barnmorska är det bara bra att rida så länge som möjligt så man håller i gång kroppen hon på pekade till ock med att det inte var så extremt farligt att rammla av om det inte skulle vara så olyckligt att hästen trampade dig på magen känner mig mer orolig att jag ska få en spark i magen när jag är på marken änn att jag ska ramla av.
Jag tror att pga av jag har hållit i gång nästan som vanligt med ridning promenader och stallskötsel så har jag haft en smärtfri och bra graviditet.
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Din barnmorska låter ungefär som min. Helt perfekt. Sambon var lite orolig för att jag red med magen, men barnmorskan övertalade honom att bebisen ligger i så mycket vatten så att jag skulle kunna ramla av rätt på magen utan skada, värre att få ett tramp där..

Jag red med på träningarna ända fram till förlossningen, sista träningen var 2 dagar innan dottern kom, på MSV nivå.. Känndes jätte bra. Hade liten och fin mage och mådde toppen. Födde dottern med vilopuls och pratade med barnmorskorna där och dom menade på att allt gick så bra och smidigt hela förlossningen pga. att jag var i så god kondition.

Rid hur mycket du vill, känn efter hur det känns. Bli inte överdristig bara för att du vill visa andra att du faktiskt kan rida trots magen. Men kör så länge det känns bra för dig för det är ju det som räknas..

Min dotter älskar att rida själv nu, hon tränade ju massa på att rida när hon låg i magen också :-)..
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Ridläraren i gruppen innan min på min förra ridskola där jag bodde förut(hängde du med? ;) ) hade dressyrträning en helg,sen höll hon ridlektioner fram tills på onsdagen veckan efter,samt höll i gång sina egna två hästar dagligen,och på torsdagen så födde hon barn,hon slutade alltså varken att jobba eller rida innan ungen kom,hon hade en jätteliten mage hela tiden,och kände sig frisk och bra i kroppen hela tiden! Hon var tillbaka snabbt igen efter i samma tempo som innan med sina egna hästar,dock så var hon ju mamma ledig från ridskolan,men var endå in ofta eftersom hon hade hästen i närheten,och hade nån ridlektion då och då när nån var sjuk!

Trodde jag skulle svimma när jag såg henne hoppa terrängbanan i full kareta bara ca 2 veckor efter förlossningen! :D

Andra graviditeten så hade hon diverse krämpor så då red hon knappt alls,den tredje var bra igen,men hon slutade ca 5 veckor innan förlossningen då hon vart så stor.

Om du känner att du klarar av att rida,och vill,så gör det!
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Måste väl erkänna att första barnet red jag själv tom 8 månaden och mådde bra men 2 barnet slutade jag rida redan vid 5-6 mån .

Kändes som att det var vid andra barnet som jag förstog att jag hade något i magen på riktigt :o

Näää jag har blivit gammal och tycker att man ska vara rädd om sig och bebben men jag håller med om att det kan vara mer riskfyllt på backen ....;)

Mia
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Kan du göra dig själv och hästen rättvisa så tycker jag att du kan starta :laugh:

Jag går imorgon in i vecka 34 och rider 1-2 hästar dagligen. (Och pluggar heltid och jobbar deltid och sköter stallpysslet som vanligt.) Nu är min mage stor men jag rider i alla gångarter och tycker att det är superkul :laugh: Pga magstorleken och mina foglossningar så är det inte på samma nivå som tidigare men visst tusan klarar jag normalridning.
I min värld är det inga problem för dig att köra vidare så länge som du känner att det funkar. Lycka till på tävlingen om du bestämmer dig för att starta! :banana:
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Men barnet ligger ju så väl skyddat, så är det verkligen "farligare" att ramla av i v. 35 än 25 t ex? Känns som barnet snarare borde vara känsligare tidigare än senare? sen ska man ju låta bli att ramla av i vilket fall som helst ;). Men jag kan i många fall känna att det är farligare att hantera hästarna än att rida.

Vad roligt att höra att ni håller igång så bra! Jag har anmält mig till två tävlingar, kommer vara i v. 23 och 25. Trodde jag var superoptimist när jag anmälde mig till dem men då verkar det som det kan gå väl med lite tur i alla fall!
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Alltså, mängden fostervatten ligger mellan 1-2 liter när man är höggravid. Jag är ytterst tveksam över hur mycket det skyddar vid en hård avfallning.

Mitt svar är alltså att jag hade inte ridit alls som höggravid (lika lite som jag skulle ha ridit direkt efter födseln med barnet fastspänt och inpackat med 1-2 liter vatten) men det är självklart ditt eget val.
Jag tror inte du får neddrag av domaren sålänge inte graviditeten påverkar din sits och inverkan.
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Måste väl erkänna att första barnet red jag själv tom 8 månaden och mådde bra men 2 barnet slutade jag rida redan vid 5-6 mån .

Kändes som att det var vid andra barnet som jag förstog att jag hade något i magen på riktigt :o


Så är det. De som rider länge i graviditeten är oftast förstagångsmammor. Sen, inför nästa barn, inser man vad det är man kan riskera, och slutar rida betydligt tidigare.
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Fast jag tror det handlar om att man fått nya prioriteringar, inte att man inte "fattar" vad man kan riskera. Det viktigaste i mitt liv är och har varit de senaste 15 åren, hästar, ridning och att tävla. Det är klart att jag vill rida och tävla så länge jag kan. Sen, när jag fått barn, kommer barnet vara det viktigaste och långt mer värt än att rida. Troligen har jag redan, vid bäbisens ankomst, dragit ner på ridningen och tränandet för att "hinna vara mamma". Alltså blir det mer logiskt att sluta rida tidigare vid nästa graviditet, man har redan dragit ner på intresset och det är inte alls lika högt prioriterat längre.
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Jag har aldrig ens varit gravid, men du ger mig lite hopp om att om man någonsin skulle vilja ha en unge så behöver man inte försaka allt :)

Heja!!
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Så är det. De som rider länge i graviditeten är oftast förstagångsmammor. Sen, inför nästa barn, inser man vad det är man kan riskera, och slutar rida betydligt tidigare.
Håller med dig helt där.

Jag själv skulle väl inte vara så orolig för själva ridningen eller tävlandet i sig.

Däremot blir det lätt så att man kanske tar i lite mer än man borde (ska bara bära den här vattenhinken osv) Vilket kan orsaka en för tidig förlossning. Även om man utan större problem fixar prematura ungar numera så är det inte någon optimal start i livet för den lilla. Jag talar av egen erfarenhet då jag tog i lite för mycket i slutet av graviditeten vilket resulterade i att bebisen kom några veckor för tidigt. Jag hade annars en helt problemfri graviditet utan förvärkar eller något sånt.

Jag vill bara att ts ska vara medveten om det.
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Jag tror på CK:s förklaring. Jag tror dessutom att när man levt aktivt med hästar i flera år så inser man hur kort tid man eg. är höggravid. Man hinner ta igen det sedan.
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Ja, klart man hinner ta igen det sedan. Men det begriper man väll redan vid första barnet?

Men jag, som väntar första barnet nu. Jag vet att jag inte kommer kunna rida och tävla på det viset jag gör nu, de närmaste 15 åren efter att knodden är född. Jag vill gärna hinna med så mycket som möjligt nu. Alltså kan jag redan nu mycket väl tänka mig att jag inte kommer rida lika länge med tvåan (om jag får en sån).
 
Senast ändrad:
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Så är det. De som rider länge i graviditeten är oftast förstagångsmammor. Sen, inför nästa barn, inser man vad det är man kan riskera, och slutar rida betydligt tidigare.



Inte enbart, att flera slutar tidigare vid andra graviditeten beror på fler faktorer än det.

Ett är att livmodern, bukmusklerna blir påverkade och man som regel blir större och otympligare vid graviditet nr 2.

Ett annat är faktiskt barnvakt, eller passning, inte alla som får barn nummer två komer att få tillfälle att komma ifrån på samma sätt som när de, som i graviditet nr 1, är helt utan barn.
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Jag är gravid i v 38 +2 och rider fortfarande varannan dag. Iofs ingen tävlingsridning utan jag motionerar en unghäst lite stilla så det är ganska kravlös ridning. Men min BM sa också att jag kunde rida så länge det känns bra så de tänker jag göra. Dock får jag ju lyssna på kroppen och ta det i de tempo som den tillåter.
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Ja, klart man hinner ta igen det sedan. Men det begriper man väll redan vid första barnet?

Jag är inte säker på det, jag tror snarare att man har större farhågor då än efter att man har fått sitt första barn och inser att det faktiskt finns hästtid kvar i livet ändå. Och utan att man känner sig tvungen att ta onödiga risker.
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Och jag tror inte folk är så korkade att man inte begriper att de kanske 2-3 månaderna har man tid att ta igen de återstående (förhoppningsvis) 40-60 åren av sitt liv. Det är nog ett fåtal som inte är mer begåvade än så.

Som sagt, jag är gravid nu och planerar rida så länge jag mår bra och det fungerar, är inte intresserad av att rida om jag inte kan göra det ordentligt. Däremot är jag övertygad om att jag kommer rida mindre och sluta tidigare vid nästa barn, men det har inte med att göra att jag inte fattar vad jag kan förlora. Livet kommer se helt annorlunda ut då. Och jag tror inte jag är ensam om att resonera så.
 
Sv: Tävla dressyr gravid i v 35?

Kl

Jag är i v 29 och rider, om än betydligt lugnare än vanligt men det beror på kroppen.

Jag är BETYDLIGT mer orolig när jag åker bil men det är aldrig nån som har sagt nåt om riskerna med trafik till mig. Jag har varit med om flera trafikolyckor de senaste åren och även behövt uppsöka sjukhus för det medan jag bara ramlat av min egen häst en gång på 10 år och då landade jag på fötterna. Jag förstår inte riktigt denna hysteri om att ridningen är så farlig när man helt blundar för andra risker. Jag tror, precis som någon annan, att risken att bli skadad av hästarna när man är på marken (klämd, sparkad) är betydligt större och där har jag ändrat mina rutiner lite sen jag blev gravid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 214
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 800
Senast: a1agnlju
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 011
Senast: akleja
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp