Tävla efter betäckning?

J

Jaba

Skulle ni göra det?
HUr är de med infektionsrisk och skaderisk?
Får man göra det och hur länge i så fall?

Tcksam för svar! :bow:
 
Du får göra det tom 5 månaden, men personligen så vill jag inte riskera det.
 
Man FÅR tävla de första FYRA månaderna (såvida det inte är ändrat alldeles nyligen - såg Domarens inlägg...)

MIN åsikt är dock att man VÄLJER - antingen betäcker man stoet och låter henne ta det lugnt, dvs utsätter henne varken för stressen eller smittrisken som tävlingar innebär.
Vill man tävla så låter man bli att betäcka.
 
Ja, du har rätt, "Dräktigt sto i 5-11 månaden eller sto med föl yngre än 4 månader får inte delta i tävling."
 
Oki, det va nämligen så att min mor gorde så med sin travare. O de va enda gångerna hon sprang in pengar. :D
Så hon tyckte att jag kunde göra samma sak med min.
 
Ja, eftersom att jag står i ett stall med tävlingshästar så kan hon lika gärna bli smittad den vägen.
 
Jo, det finns en del ston som mår väldigt bra av att tävla när de är dräktiga, att de gör sina alla bästa resultat då.
Men JAG skulle aldrig chansa på det! Det är ju ändå en RISK man tar, både infektionsrisken och stressmomentet som kan göra att de kastar fostret.

lil-sis:
det är DÄRFÖR man rekommenderar att tävlingshästar och avelston inte ska bo i samma stallar...
 
Ja jag vet. Just därför som jag menar att då kan jag lika gärna tävla. Ponnyn är ju uppvuxen i ett sånt stall och vi har två friska fölisar i stallet nu.

Och två på gång.
 
Det är ju inte bara smittorisken som gör att man bör avstå... Tävlingsmomentet innebär ju även en del (onödig) stress...

Är Patsy dräktig?
 
Näh inte förräns hon har kommit förbi ungponnyåren men egentligen skulle hon varit dräktig nu och alltså gått treårs med fölis i magen.

Hade jag haft en stressad häst hade jag inte ens tänkt på det. Men P är så grymt uttråkad när vi åker iväg så det oroar inte :)
 
Är stoet i kondition, och du inte planerar några långa resor går det jättebra att tävla. Dräktighet är ingen sjukdom! Självklart ska man inte utsätta stoet för onödig stress, det beror ju också lite på hurdant sto man har, om den är van att tävla osv. Det är jubra om man kan hålla ston och tävlingshästar åtskilda, men iaktar man normal försiktighet vid tävling, så är ju det inte värre än att åka på en normal träning. Detär ju bra att hålla dem i kondition även under dräktigheten. (normalt, inte överdrivet). Men att gå lite lätta el medelsvåra klasser går ju bra. Lycka till!
 
JO, jag tävlar ju bara upp till 110 cm oxå. Men tänkte iså fall gå över till dresyr. Men som sakt så va de vad min mor tyckte o tänkte. Sen är hästen lite nervig av sig annars oxå så de blir nog ingen bra kombination.
 
Min är dräktig i månad 6 nu. Jag har avstått från tävlingar och träningar helt under dräktigheten. Mest pga infektionsrisken. Hon får ta det lugnt nu(rider dock) och bara vara blivande mamma. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 753
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
744
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
496
Senast: misswilma
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 052
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp