Bukefalos 28 år!

Tävla inom western, vad gäller?

wewe

Trådstartare
Kommer från den "andra" ridsportvärlden ;) och blir synnerligen förvirrad över alla olika föreningar som finns inom westernridningen!
Alla dessa föreningar som finns, vem gör vad?

Vad gäller om jag har en quarter/paint?
Vad gäller om jag har nånting annat?

Någon som kan sammanställa en "tävla western för nybörjare"? :idea: Kanske förklara vilka tävlingsorganisationer som finns? Verkar finnas olika beroende på gren, ras o jag vet inte vad? Och de olika nivåerna... kan man jämföra på något sätt med det jag är van vid, dvs klubb, lokal, regional etc?
När man är van vid en organisation (ridsportförbundet där alla tävlingsklubbar är anslutna o en tävlingsdatabas) med samma regler kring tävlande blir det ett enda virr varr av förkortningar inom western!:confused:

Har ingen quarter, men vill tävla western riding, trail, horsemanship och så småningom ko-klasser (ej cutting)

Hilfe! :D
 
Här finns folk som har oerhört mycket bättre koll på tävlingsbitarna än jag, men jag gör ett försök. Och ja, det är litet splittrat. :)

  • Som du redan varit inne på så arrangerar rasföreningarna tävlingar, främst förstås för den egna rasen men ofta finns s k all-breeds klasser där alla raser är välkomna.
  • Intresseorganisationer för specifika grenar eller inriktningar som reining, cutting m m kan också arrangera tävlingar.
  • Många klubbar arrangerar tävlingar, både för de egna medlemmarna och för gästande, även där kan somliga grenar vara rasspecifika och andra all-breeds.
  • Några fristående rena tävlingsarrangörer arrangerar tävlingar, samma sak där med raserna.
  • En del klubbar är anslutna till den rikstäckande paraplyorganisationen WRAS, och arrangerar tävlingar i den organisationens "format". Deras regler är i allt väsentligt samma regler som den största rasorganisationen - AQHA. I den sfären finns en struktur för formell klassindelning i svårighetsnivåer. WRAS-tävlingar kan vara de mest lättillgängliga i början, dels eftersom utbudet åtminstone hittills varit rätt stort över landet och dels eftersom det finns klasser som uttalat är på instegsnivå. Men det kan förstås vara minst lika inbjudande på en fristående klubbtävling.

Det finns ingen formell geografisk indelning, i meningen att svårighetsnivåerna följer geografin. Deltagarunderlaget totalt är ju betydligt mindre än på den "andra" sidan. Generellt kan vem som helst delta i vilken tävling var som helst, och på varje given tävling kan ekipage på de flesta nivåer tävla mot varandra. I de större tävlingarna skiljer man dock ofta på amatörer och icke-amatörer (non pro / open).

En trevlig (imho) skillnad mot den "andra" sidan är att ryttarens ålder inte spelar någon roll för häststorlek eller svårighetsnivå. I princip tävlar alla mot alla, med samma förutsättnigar. En 10-åring kan t ex tävla mot en 70-åring i samma klass, och en småväxt vuxen kan rida en ponny.

Andra kommer att lägga till och dra ifrån där jag missat, men det här är iaf en grov bild av hur det ser ut.
 
Kika gärna in på WRAS hemsida, där finns en del information. WRAS är westerns motsvarighet till SvRF
De flesta börjar där, sen går många in i rasklubbarna. Dock fortsätter de ofta att även rida WRAS-tävlingar.
Det går att prova på i E-klasser, då behövs ingen westernutrustning eller licens, utan är till för att nya ekipage ska kunna testa.
Roligt att du vill börja med western!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp