Bukefalos 28 år!

Tävla med mörka ridbyxor

S

StarLight-Boy

Får man göra det på lokal-nivå? :confused:
Tror att jag har hört något om att man inte får det, men det kanske är fel?
Sen undrar jag om shortchaps också, får man tävla med sånna?

Har absolut ingen koll på sånt nämligen, hehe...
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

I TR står det "ridbyxor", inget om färgen varken i hopp eller dressyr (om det inte kommit i nya dressyr-TR, men det tror jag inte.
Shortchaps får du tävla i, på lokal (vet ej reg?) om de har "läderutseende och liknar ridstövlar", ej med fransar!
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Jag har lärt mig att ridbyxorna ska vara ljusare än kavajen, färgen spelar ingen roll. Men nu har det tydligen ändrats, för jag såg en hoppa med mörkgröna ridbyxor på en regional hopptävling för nån månad sen!
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Det kanske är mest så att det är prydligast om byxorna är ljusare än kavajen? För så är det ju :)
Men man FÅR väl ha vilken färg som helst. Chockrosa om man vill :D
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Vet inte, men det är ju så FULT att ha ngt annat än vita/creme/alla liknande färger. Så man kan ju hoppas att det inte är tillåtet :)
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Sist jag tävlade (1,0 lokal) red jag i svarta ridbyxor och svart kavaj. Det gick strålande :)

Innan dess hoppade jag i mina gröna men de avled hastigt efter en hoppträning då jag och hästen gick skilda vägar efter ett hinder (som vi egentligen inte skulle hoppa men vi kom fel på hindret innan och jag hamnade snett så hästen trodde att det betydde sväng till vänster och hoppa hindret som står där. Och det brukar det ju betyda så han blev väl ganska paff när jag slängdes ur sadeln som ur en katapult, hehe ;)

Jag tycker att det är snyggare med färgade ridbyxor för vita blir ju så SKITIGA och det ser hemskt ut! Fast i dressyr kan det ju vara bra med vita så att man verkligen kan se ryttarens överskänkel tydligt.
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Du får ha vilken färd du vill på både byxorna och kavajen. Det finns inget bestämt ang färg, inte heller att något skulle behöva vara ljusare än det andra.
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Jag tävlar alltid i vita ridbyxor både i hoppning åh dressyr.. Det har alltid varit självklart att ha vita för mig..men det betyder inte att jag tycker det e fult att ha någon annan färg!! Vissa kanske inte passar i vita :D :D. Vet inte om det är någon regel för ridbyxor..
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

jag tycker att vita ridbyxor är tävling! med mörka ridbyxor är det ju pay-and-jump känsla på.. +att man ser vilka som är med å tävlar i kafeterian osv..
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Ridbyxor: valfri färg både i dressyr och hoppning.

shortchaps dressyr : OK på lokaltävlingom de är enfärgade, utan fransar och du har jodphursskor.

shortchaps hoppning: OK på lokaltävling, regionaltävling och nationell tävling om de är utan fransar, har samma färg som skorna och du har jodphursskor.

I både dressyr och hoppning måste du alltså ha just jodphursskor och ingen annan sorts sko om du har shortchaps.
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Sellan skrev:
+att man ser vilka som är med å tävlar i kafeterian osv..

Och exakt vilken funktion skulle det ha? :confused:

Vita ridbyxor är ju ett sätt att visa att ridsporten är lite av en snobbsport tycker jag... Tävlade själv i vita ridbyxor på ponnytiden, men ärligt, ryttarens inverkan eller resultaten har ju inte med byxornas färg att göra. Så varför skulle det spela roll? Jag tycker att uppförande är viktigare än utseende på en tävling. Även i kafeterian ;)
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Okej, tack för svaren :)

Tycker också det är mycket finare med ljusa ridbyxor, hehe..
Tar inte dom med mörka ridbyxor lika seriöst av någon anledning, varför jag inte men det ser slött ut tycker jag...
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Seriöst så tycker jag nu det mesta har spårat ur! Nu får man ju tävla med vilka färger som helst och klubbjacka och hela köret. Nånstans borde det finnas nån gräns! Okej, de internationella tävlingarna och nationella tävlingarna är det väl typ krav på att man ska ha ljusa ridbyxor och kavaj? Med vissa undantag - tänker på de italienska hoppryttarna som tävlar med sina ridande-polis-utrustningar.
Okej, vissa kanske bara ska ut nån gång och tävla, men ändå, tävling ska ju ändå vara tävling. Det ska vara snyggt och prydligt...
Nu ser det ju oftast bara ut som nån vanlig skrutten hoppträning när man är iväg på tävlingar på 90-100-110 cm nivå. Som tur så håller de flesta folket kvar sig med kavaj å vita/beiga ridbyxor på 130 nivå och uppåt! :bow:

Jaja, bara lite vad jag tyckte...
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

camelot: man kanske vill se hur ens motståndare ser ut? ;) man ser inte så mycket av ansiktet osv när ryttaren sitter till häst.. då blir ryttaren mer än bara ett namn i mängden.. *svår att förklara*

vad är det som är så snobbigt? vita ridbyxor kan man ju köpa för under 100kr nya på vissa ställen.. det e inte så jättesnobbigt.. ?
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

håller med dig att tävla i vita ridbyxor e för mig en självklarhet skiljer mer på träning och tävling, sen så tycker jag inte att vita ridbyxor är snobbigt, va e de förskilnad på vita och svart förutom färgen priset?? nä bara det är samma märke så e de samma pris på dom.

Vitt e inte snobbigt
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

kopparberg skrev:
Vitt är inte snobbigt, men det är jäkligt opraktiskt...

Jag skrev inte att färgen i sig var snobbigt men att det visade ridsporten som snobbsport. Och då menar jag att överklassen (som ju var de enda som red för nöjes skull förr - och tävlade) förr inte tog hand om hästarna utan de fick dem färdiga och sadlade och hjälp att sitta upp. Då kunde man ha vita/ljusa ridbyxor utan att riskera att smutsa ner dem och det var på så sätt ett sätt att visa på sin klass och att man var rik nog att ha hästskötare osv...

Jag tror att sporten skulle vinna på att färre red just i vita ridbyxor och kavaj. Men inte heller jag tycker att det är särskilt snyggt med tex klubbjackor som är alldeles för bylsiga. Jag tycker gott man kan ha lite tajtare kläder så man der ryttarens sits bättre.

Men detta är bara vad jag tycker, så varsegoda att fortsätta tävla i vita ridbyxor ni som vill :D
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Håller med... Den här sporten ska faktiskt vara lite "fin i kanten" - iaf på tävling. Det är tråkigt att man kan tävla i grå ridbyxor, chaps och klubbjacka. Ska de vara tävling ska det SYNAS att man tar det på allvar, iaf visar att man bryr sej om man nu mest är ute och tävlar för att ha kul. Fram för vita ridbyxor, läderstövlar och kavaj även på lokala 90-hoppningar :) :smirk:
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

fälttävlansnörd skrev:
Håller med... Den här sporten ska faktiskt vara lite "fin i kanten" - iaf på tävling. Det är tråkigt att man kan tävla i grå ridbyxor, chaps och klubbjacka. Ska de vara tävling ska det SYNAS att man tar det på allvar, iaf visar att man bryr sej om man nu mest är ute och tävlar för att ha kul. Fram för vita ridbyxor, läderstövlar och kavaj även på lokala 90-hoppningar :) :smirk:

:bow: tur att jag inte är den ända!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
608
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
834
Senast: valy
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 167
Senast: Mirtai
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
990
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Lätt E
  • Servering på tävlingar

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp