Bukefalos 28 år!

Tävla med mörka ridbyxor

Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Sorbe skrev:
Seriöst så tycker jag nu det mesta har spårat ur! Nu får man ju tävla med vilka färger som helst och klubbjacka och hela köret. Nånstans borde det finnas nån gräns! Okej, de internationella tävlingarna och nationella tävlingarna är det väl typ krav på att man ska ha ljusa ridbyxor och kavaj? Med vissa undantag - tänker på de italienska hoppryttarna som tävlar med sina ridande-polis-utrustningar.
Okej, vissa kanske bara ska ut nån gång och tävla, men ändå, tävling ska ju ändå vara tävling. Det ska vara snyggt och prydligt...
Nu ser det ju oftast bara ut som nån vanlig skrutten hoppträning när man är iväg på tävlingar på 90-100-110 cm nivå. Som tur så håller de flesta folket kvar sig med kavaj å vita/beiga ridbyxor på 130 nivå och uppåt! :bow:

Jaja, bara lite vad jag tyckte...


Jag håller med till 100%, jag har ALLTID kavaj och vita ridbyxor! (skulle ALDRIG kunna ha något annat)Tävling är tävling (=stil) och träning är träning! som sagt ibland tror man att man kommit till en hoppträning!
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

jag tycker att lokal hoppning känns mer el mindre som träning, därför rider jag i tröja och jockeyhjälm då :D
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Jag tycker att är det tävling, så ska det synas. Man ska vara prydligt klädd. Det är ju precis som hästen tycker jag. Den måste se välvårdad ut, och inte som ett litet monster;)
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

det beror ju som sagt på vad man klassar som tävling.
om jag åker på en lokal hoppning ser jag det inte som en tävling, utan mer som en träning. och då ser både jag och hästen ut som på träning i princip.

däremot när jag tävlar fälttävlan oavsett klass ser jag det som tävling = kavaj osv + knoppad häst
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Men är det inte lite så att tävling är alltid tävling..
Personligen tycker jag att det ska se snyggt å prydligt ut vare sig det är på lokal- eller regionalnivå.. :D
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Sorbe skrev:
Seriöst så tycker jag nu det mesta har spårat ur! Nu får man ju tävla med vilka färger som helst och klubbjacka och hela köret. Nånstans borde det finnas nån gräns! Okej, de internationella tävlingarna och nationella tävlingarna är det väl typ krav på att man ska ha ljusa ridbyxor och kavaj? Med vissa undantag - tänker på de italienska hoppryttarna som tävlar med sina ridande-polis-utrustningar.
Okej, vissa kanske bara ska ut nån gång och tävla, men ändå, tävling ska ju ändå vara tävling. Det ska vara snyggt och prydligt...
Nu ser det ju oftast bara ut som nån vanlig skrutten hoppträning när man är iväg på tävlingar på 90-100-110 cm nivå. Som tur så håller de flesta folket kvar sig med kavaj å vita/beiga ridbyxor på 130 nivå och uppåt! :bow:

Jaja, bara lite vad jag tyckte...



:bow: :bow:

precis sådär tycker jag också!
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Men då kan man väl lika gärna åka på träning? Måste ju vara bra mycket enklare, då slipper man gå upp så himla tidigt, slipper trängas på framhoppningen och liknande... Eller? :confused:
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Sorbe skrev:
Seriöst så tycker jag nu det mesta har spårat ur! Nu får man ju tävla med vilka färger som helst och klubbjacka och hela köret. Nånstans borde det finnas nån gräns! Okej, de internationella tävlingarna och nationella tävlingarna är det väl typ krav på att man ska ha ljusa ridbyxor och kavaj? Med vissa undantag - tänker på de italienska hoppryttarna som tävlar med sina ridande-polis-utrustningar.
Okej, vissa kanske bara ska ut nån gång och tävla, men ändå, tävling ska ju ändå vara tävling. Det ska vara snyggt och prydligt...
Nu ser det ju oftast bara ut som nån vanlig skrutten hoppträning när man är iväg på tävlingar på 90-100-110 cm nivå. Som tur så håller de flesta folket kvar sig med kavaj å vita/beiga ridbyxor på 130 nivå och uppåt! :bow:

Jaja, bara lite vad jag tyckte...

håller med:bow:
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Kan du leta upp VAR i TR det står att du ska ha ljusa ridbyxor på nationelltävling?
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Olinda skrev:
Kan du leta upp VAR i TR det står att du ska ha ljusa ridbyxor på nationelltävling?

Ta å LÄS ORDENTLIGT nästa gång!

Olinda skrev:
Okej, de internationella tävlingarna och nationella tävlingarna är det väl typ krav på att man ska ha ljusa ridbyxor och kavaj?

Det där "typ" menas att jag inte vet säkert! Sen som du ser är hela den där meningen en fråga!
 
Senast ändrad:
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

nu ser jag de lokala hopptävlingar jag ridit som tävlingsträning, förra året var jag ute på ganska mkt lokal hoppning på vintern/våren för att förbereda oss för fälttävlansdebuten. och tävlingsrutin får man inte på träning, tyvärr, annars vore ju det det optimala.
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Vad är "typ krav"??
Antingen är det väl ett krav eller så är det inte, du kanske skulle fundera på hur du skriver egentligen.

Det är inget som helst krav på att det ska vara ljusa ridbyxor på nationell tävling, så nu VET du det iallafall.
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Men vad har du för problem? Man kan ju inte alltid ha rätt, sen var det en FRÅGA. daaah.
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Du är nog världens största besserwisser! Du tror verkligen att du vet allt. Skärp dig och håll dig borta från mig i fortsättningen tack! :mad:

Sen, vad fan är det mer jag inte haft "rätt" på då?!
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Lägg mig på ignorera lista om jag stör dig, jag skriver och svarar vem jag vill, om du går tillbaka i den här tråden innan du börjar skälla på mig så kan du väl kolla vem som beter sig illa, jag ställer en enkel fråga till dig och får ett skrikande till svar :crazy: snälla lilla vännen...

Det är väl bra att jag vet allt, så jag kan tala om för dig när du har fel :D

Förövrigt så vet du väl att QL inte är en godkänd hingst... tänkte bara upplysa dig om det eftersom du hoppades på honom på framsidan av hingskatalogen nästa år..:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Men ursäkta om man sitter å läser om honom samtidigt. Självklart menade jag ju Quite Easy. Daaah.
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

camelot skrev:
Jag skrev inte att färgen i sig var snobbigt men att det visade ridsporten som snobbsport. Och då menar jag att överklassen (som ju var de enda som red för nöjes skull förr - och tävlade) förr inte tog hand om hästarna utan de fick dem färdiga och sadlade och hjälp att sitta upp. Då kunde man ha vita/ljusa ridbyxor utan att riskera att smutsa ner dem och det var på så sätt ett sätt att visa på sin klass och att man var rik nog att ha hästskötare osv...

Jag tror att sporten skulle vinna på att färre red just i vita ridbyxor och kavaj. Men inte heller jag tycker att det är särskilt snyggt med tex klubbjackor som är alldeles för bylsiga. Jag tycker gott man kan ha lite tajtare kläder så man der ryttarens sits bättre.

Men detta är bara vad jag tycker, så varsegoda att fortsätta tävla i vita ridbyxor ni som vill :D

Ridsporten är ju fortfarande en överklass sport. Inte i samma utsträckning som förr. Men det är en snobbsport så jag tycker att vi låter kläderna visa det oxå!
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

Där har du ju en poäng faktiskt... ;)
 
Sv: Tävla med mörka ridbyxor

knapplån

Förstår inte varför folk hetsas upp över om man har vita eller svarta ridbyxor på lokala tävlingar och klubbtävlingar? Jag tycker att det kan vara snyggt...
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
608
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
834
Senast: valy
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 167
Senast: Mirtai
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
990
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp