Tävla unghäst?

M

Mirus

Kan inte öppna pdf filer på datorn (och TR finns väl i just pdf fil på internet?)

Jag kan inte för mitt liv minnas exakt vilka klasser unghäst får gå (häst).
Som 4-åring, 5-åring och 6-åring i både hoppning, dressyr och fälttävlan.
Sen vet jag inte om jag minns helt fel, men är det så att efter några felfria starter i en klass att man får starta i avdelning A oavsett hästens ålder?

Jag har grönt kort sen länge, men det var länge sen jag tävlade unghäst så jag har inte behövt "bekymra" mig om det.
 
Sv: Tävla unghäst?

Mom 373 Unghästar och ungponnyer samt avdelning B hästar/ponnyer
Avdelning B ska finnas i normala tävlingsklasser eller som separata klasser från 0,90/LD; kat. A
0,50 m, kat. B 0,60 m, kat. C 0,70 m, kat. D 0,80 m hoppning till 1,30/MsvB; kat. B 1,00 m, kat.
C 1,10 m, kat. D 1,20 m hoppning. Bedömningen ska vara A. Rosett delas ut till placerade.
Sammanslagning av avdelningarna får inte göras.
Alla ekipage har rätt att starta i avdelning B. Häst som tidigare under tävlingsdagen startat i avd
B får inte starta i avd A.
Klasser som har bed A eller Clear Round behöver inte separat avdelning B.
3-åriga och yngre hästar får aldrig starta.
4-åriga hästar får starta högst 1,00/LC; kat. A 0,60 m, kat. B 0,70 m, kat. C 0,80 m, kat. D 0,90 m
hoppning.
5-åriga hästar får starta högst 1,30/MsvB; kat. B 1,00 m, kat. C 1,10 m, kat. D 1,20 m hoppning.
4 och 5-åriga hästar får endast starta i avdelning B.
6-åriga hästar får starta högst 1,40/MsvA; kat. C 1,20 m, kat. D 1,30 m hoppning.
6-åriga hästar får starta i Avdelning A i klasser 0,90-1,25/LD-LA+; kat. A 0,50 m, kat. B 0,60 m,
kat. C 0,70 m, kat. D 0,80 m, - kat. A 0,85 m, kat. B 0,95 m, kat. C 1,05 m, kat. D 1,15 m
hoppning efter att ha presterat två felfria ritter på lägst lokal tävling i avdelning B på minst samma
höjd det år hästen blir 6 år.
6-åriga hästar får starta i avdelning A i klasser 1,30-1,40/MsvB - MsvA; kat. B 1,00 m, kat. C 1,10
m, kat. D 1,20 m - kat. kat. C 1,20 m, D 1,30 m hoppning efter att ha presterat två felfria ritter i
avdelning B 1,30 hoppning/MsvB; kat. B 1,00 m, kat. C 1,10 m, kat. D 1,20 m, hoppning det år
hästen blir 6 år.
I avdelning B gäller inte de övre åldersgränserna för kategori B, C och D med beaktande av
bestämmelserna i TR I avseende ”oproportionerligt ekipage”. Ponny som tidigare under
tävlingsdagen startat i avd B får inte starta i avd A.
7-åriga och äldre ponnyer får starta i SM, NM, EM.

Kopierat ur TR
 
Sv: Tävla unghäst?

Tack så mycket för det klippet!
Det rätade ut en hel del frågetecken.
När det gäller dressyren innebär t.ex. MsvB (då för 5-åriga) samtliga MsvB klasser? Finns ju ett par att välja mellan med varierande svårighetsgrad. Säkerligen en korkad fråga, men frågar man inte får man inte veta.
 
Sv: Tävla unghäst?

Det över var hoppning men här kommer dressyrreglerna.


Häst/ponny får starta högst två gånger per dag.
4-årig häst/ponny får endast en gång per dag.
Vid olika tävlingar samma dag gäller ovanstående det totala antalet starter.
Vid inbjudnings- och lokal tävling tillåts häst/ponny genomföra sina båda starter med olika ryttare i samma klass där inte öppna, sluta och enkla byten ingår. Detta skall i så fall framgå av propositionerna.
”H” För att få starta i vissa klasser, gäller, förutom erfor-derlig kvalifikation, följande åldersgränser:
-
4-årig häst får starta i klasser tom Lätt B
-
5-årig häst får starta i klasser tom Lätt A
-
6-årig häst får starta i klasser tom Msv A
-
7-årig häst får starta i klasser tom Intermediaire II
-
8-årig häst får starta alla klasser
Ekipage får, under samma meeting, endast starta i följande
kombinationer:
-
Lätt C - Lätt A eller
-
Lätt A, Msv C och Msv B eller
-
Msv B och Msv A eller
-
Msv A, Intermediaire I och Svår B:1 eller
-
Intermediaire I, Svår B:1 och Intermediaire II eller
-
Svår B:1, Intermediaire II och Grand Prix-klasser
Häst som startas i Intermediaire I eller högre klass
får ej starta i flera klasser samma dag.
Genomförda ritter i felaktig kombination av ovanstå-ende klasser leder till uteslutning ur klasserna.
”P” För att få starta i vissa klasser, gäller, förutom erfor-derlig kvalifikation, följande åldersgränser:
-
4-årig ponny får starta i klasser tom Lätt B vid in-bjudnings- och lokal tävling
-
5-årig ponny får starta i alla klasser tom regional tävling där inte öppna, sluta eller enkla byten ingår
-
6-årig ponny får starta alla klasser
Kat B-ponny får starta i klasser tom FEI:s Lagtävlans
-program för ponnyryttare.
Om ekipage är proportionerligt får ponny, som under kalenderåret uppnår högst 6 års ålder, startas av överårig ryttare i klasser utskrivna för ponnyer. Eki-paget skall starta utom tävlan och starta sist i resp kategori. Ponny som deltagit utom tävlan med över-
årig ryttare, får därefter ej starta inom tävlan under samma meeting.
Om bortlottning måste ske, vid stora startfält, skall
överårig ryttare tas bort först.
Kat D-ekipage som minst sex gånger erhållit lägst 62,00% i klasser där öppna, sluta och enkla byten ingår i programmet, får starta i Msv B-klasser vid re-gionala tävlingar för häst. Ponnyn får starta på sin ponnylicens. Ekipaget får också under samma mee-ting, förutom start i Msv B-klass, starta en Lätt A-klass om sådan finns.
Ponny med ryttare som under året fyller lägst 19 år, får tävla i klasser för häst i dressyr tom Msv A-klass på regional tävling. Detta kräver licens för häst resp senior. Ponny som på detta sätt startat i dressyr-klass för häst får därefter inte starta i tävling för pon-ny. Vid stadigvarande (minst 6 månader) ryttar- och/eller ägarbyte får ponny, efter anmälan till Rid-sportförbundet, åter starta i dressyrklass för ponny.
”HK” Ryttare över 18 år kan ansöka om dispens för att få tävla ponny

Även detta Kopierat ur TR ;)
 
Sv: Tävla unghäst?

Jag är efterbliven eller nåt tror jag..

Har hittat en tävling jag vill vara med på med min 5-åring.. Lokal hopp 80cm bed A och man kan bara välja avd. A.. Jag får alltså anmäla mig dit eftersom det inte behövdes nån separat avd. B när det bara är bed. A? har jag fattat rätt då?

Sen har jag även hittat en lokal dressyr jag vill vara med på med samma häst.. en LB:3'a, och där finns inte heller avd.B att välja på.. hur funkar det egentligen? :P
 
Sv: Tävla unghäst?

Om jag minns rätt finns väl inte Avd. B i dressyr?
Jag kanske luras..

Dedär med hopp har jag ingen koll på.
 
Sv: Tävla unghäst?

i dressyr behöver man inte gå avd B med unghästen utan får tävla mot alla andra.

i hoppning får inte unghästarna gå omhoppning och på tid, alltså en clear round eller bed A. Eftersom alla som startar 80 cm på nämnda tävling rider bed A, så kan alla gå i avd A, även unghästarna.
 
Sv: Tävla unghäst?

i dressyr behöver man inte gå avd B med unghästen utan får tävla mot alla andra.

i hoppning får inte unghästarna gå omhoppning och på tid, alltså en clear round eller bed A. Eftersom alla som startar 80 cm på nämnda tävling rider bed A, så kan alla gå i avd A, även unghästarna.

Tack! :) :bow:
 
Sv: Tävla unghäst?

Alla ekipage har rätt att starta i avdelning B. Häst som tidigare under tävlingsdagen startat i avd B får inte starta i avd A.

Kopierat ur TR

En kaxig jäntunge informerade mig att man får tävla 7-åringar i hoppning avd. B, hästen är stor häst, har de ändrat på denna regel?
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 819
Senast: hhere
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
802
Senast: Squie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 166
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 008
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp