Bukefalos 28 år!

Tävla ungponny med pessoabett?

W

Warmia

Vad tycker ni?
Har en syster som har en d ponny 5 år som har börjat tävla lite hoppningar nu. Problemet är att han blir bara piggare och gladare för varje tävling som går. Han tycker det är så kul!!!! Problemet är att han är superstark när han börjar tycka det är riktigt kul så nu bärjar det inte se så prydligt ut utan mest spring och det ser okontrollerat ut. Hemma har vi börjat satta på ett pessoabett nån gång ibland som får honom att lugna sig lite och det blir även lite bättre dagen efter med det vanliga bettet men inte 100% när det kommer till tävling. Vad skulle ni ha gjort låtit honom fortsätta att springa på inne på banan eller ha satt på pessoabettet även där. Hade han varit äldre så hade jag inte tvekat man han är ju bara 5år.... :confused:
 
Sv: Tävla ungponny med pessoabett?

Tycker inte man ska använda Pessoabett överhuvudtaget! Då pessoabettet inte har någon kindkedja så tycker jag mer att det liknar ett tortyrredskap! Bättre med en kandarstång isf. men det bästa r väl att kanske inte tävla riktigt än utan träna på förhållningarna ist. Han e ju fortfarande så ung så tävling borde kunna vänta lite till!
 
Sv: Tävla ungponny med pessoabett?

eftersom pessoabett inte är tillåtet enligt TR att användas på ungponnyer som tävlar i avd B så spelar det ingen roll vad som är lämpligast i detta fall... TR ger heller inte större utrymme för att använda skarpare bett på ungponnyerna, för att de är just unga.


Försök att lära ponnyn att fungera med vanligt bett eller ta det lite lugnare på tävlingsfronten tills han blivit lite äldre, vuxit till sig eller får använda skarpare bett om han nu absolut inte fungerar på något annat (vilket jag iofs tvivlar på).
 
Sv: Tävla ungponny med pessoabett?

rid mer dressyr och markarbete!!!
 
Sv: Tävla ungponny med pessoabett?

Tack för att ni tycker till!
Först så vill jag tillägga att ponnyn är mkt duktig på marken, utbildad upp till LA och tävlar LB ungponny. Sedan så fungerar han med vanligt bett förutom att han blir stenhård i munnen och bara drar i väg. Ponnyn är även kollad i munnen av en riktig tandläkare så inget är fel där. Hade dock inte kollar upp att pessoa var förbjudet i tävling, men så vill jag ju helst inte använda pessoat på tävlingar pga åldern!!!
 
Sv: Tävla ungponny med pessoabett?

Vi har också en ponny som betedde sig så förut. Och det ÄR bara en sak som gäller och det är mer markarbete. Nu efter ungefär 6 månader av blod, svett och tårar så börjar vi få resultat i form av en ponny som tar hjälperna. Visst hade vi kunnat sätta på ett skarpare bett, men det hade ju inte hjälpt i längden. Den här ponnyn är också "välutbildad" men ändå inte tillräckligt för att vara lydig i hoppningen.
 
Sv: Tävla ungponny med pessoabett?

Min 5 årig är på samma sätt men det finns inte så mycket att göra med tanke på att man inte får tävla på ett skarpare bett med unghästar. det är bara att träna lydnad med dem men man vill inte ta bort hoppglädjen så man får ta det som det är helt enkelt :d
Men kämpa på så går det :banana:
 
Sv: Tävla ungponny med pessoabett?

Varför inte rida dressyr "över hinder" då, med hinder uppsatta och rida haler, avsakningar mm så den lär sig lyssna!
 
Sv: Tävla ungponny med pessoabett?

man får inte tävla ungponnies på pessoabett... sen tycker jag ni ska försöka hitta ett annat bett än pessoa... hästen kräcklar ofta ihop nacken och tappar aktionen i bakkärran... Min tränare tyckte jag skulle börja rida min ponny på pessoa (han var 6år) men istället satte jag på en martingal och det fungerade mycket bättre... sedan efter mycket markarbete så behövde jag inte martigal längre... då reds han bara på vanligt tredelat...
 
Senast ändrad:
Sv: Tävla ungponny med pessoabett?

Exakt ! Sånt arbete gör vi hela tiden med våran hoppjerka ! Det ger effekt. Hästen måste spänna av själva hoppningen, det är bra att den tycker det är kul, men det får inte gå överstyr - så att den glömmer av att vara lydig.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 390
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 258
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 993
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 600
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp