Bukefalos 28 år!

peace

Trådstartare
Tränar ni lite extra veckan innan en tävling eller kör ni på som vanligt?
Hur brukar ert upplägg inför tävling se ut, typ dagarna innan, på morgonen tävlingsdagen och sen när ni är på plats???
 
Sv: Tävling

Jag brukar träna ungefär lika mycket som vanligt inför tävling, försöker bara hitta lite olika miljöer, tränar korta pass lite varsomhelst:)

På tävlingsdagen åker vi ut till skogen ungefär en timme så att han får springa av sig lite överskottsenergi.

På plats så brukar han få vara med och titta på alla ekipage innan oss så att han hinner chilla lite, och så kör vi korta kontaktövningar och delar ur något moment.
 
Sv: Tävling

Jag brukar undvika att träna dagarna innan tävling, men det är svårt att låta bli. Kör igenom momenten lite sporadiskt, men aldrig hela programmet eller så.

Jag brukar gå en rejäl promenad på morgonen på tävlingsdagen så att jag med all säkerhet vet att han är ordentligt rastad.

Väl på tävlingsplatsen går jag också ett varv så han får "nosa av sig det värsta". Sen får han hoppa in i bilen och tas inte ut förrän tjugo minuter innan vi ska in för platsliggningen.

Så in i bilen mellan exempelvis platsliggningen och starten (om vi får ett sent nummer) och så tar jag ut honom när det är min tur om kanske fyra starter eller så. Precis innan vi ska in på planen busar jag upp honom rejält med kampleksak, visar att jag har den och stoppar den sedan i stängd ficka. Kör några sitt-ligg och är allmänt hysterisk (dels pga nervositet, dels för att jag har en så otroligt seg hund som behöver skruvas upp rejält för att orka ett helt program).

Och så är det bara in på plan.
Vi har bara startat tre gånger, förra gången var han supertaggad efter den här "behandlingen" så jag tror jag ska fortsätta på samma spår under nästa tävlingssäsong :)
 
Sv: Tävling

Jag tranar mycket sporadiskt de sista dagarna innan tavling. Sma korta moment, av de mer tveksamma ovningarna. Fore tavling har jag problem att inte fa henne for uppskruvad... Jag at mycket l*u*g*n men berommer med ost flera ganger... och det sista jag gor ar att jag ger henne en bit ost och sjalv ater upp en (jag spottar ofta ut ost fran munnen) sa hon kanner lukten pa min andedrakt.

Oh... sa ni kan ta med leksak och godis (?) in pa tavling? Har kan man inte ha nagot i fickan eller munnen... man blir diskad direkt.
 
Sv: Tävling

Ja, utanför planen får man ju ha belöningar. Men inne på appellplan får man inte ha det. Tanken med min träning är att jag ska ha externbelöning, så att han i högre klasser kommer veta att hans leksak ligger vid bilen och att vi tillsammans springer dit efter tävlingen. Vi har bara inte kommit så långt ännu.. hehe
Men här får man inte gå in på planen innan man blir inropad eller belöna inne på planen, detta gäller även när man har genomfört sitt program och är på väg ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävling

Jag ska tävla imorgon, och idag var jag på planen och lekte lite, körde lite korta repetitioner samt körde igenom hela programmet en gång med kommendering. Två platsliggningar med mycket gos och kel efter.

På tävlingsdagen går jag en lagom lång runda (30 minuter cirka) och sedan tar jag ut hunden precis när man kommer till tävlingsplatsen så han får känna på atmosfären lite. Sedan tar jag inte ut hunden för ens tidigast 20 minuter före platsliggning. Innan platsliggningen håller vi oss på lugna som möjligt, men innan programmet kampar vi och kör lite linförighet för att känna att kontakten finns där.
 
Sv: Tävling

jag försöker känna efter hur formen är. är han väldigt taggad så tränar jag lite mer, känns han trött får han vila en dag eller två innan. veckan innan försöker jag hålla motivationen uppe och gör övningarna lagom lätta. på tävlingsdagen går jag inte någon jättelång runda, kanske 20 min eller så, innan vi åker iväg. väl på plats brukar det bli en 5 min kisserunda efter att jag anmält mig. efter lottningen brukar man ju bara ha ett par minuter på sig innan det är platsliggning så då hämtar jag honom, ser om han vill kissa och kör ett par kontaktövningar. har vi startnummer ett så går jag av planen efter platsliggningen och värmer upp 1-2 min med enkla motivationsövningar. annars åker han in i bilen igen och tas ut 5 min innan start.

jag tycker att det är väldigt vanligt att särskilt lkl1 och lkl2-hundar värms upp i en evighet innan programmet. en del av hundarna får gå två-tre program innan det är deras tur och då är de jättetrötta!
 
Sv: Tävling

När hon var ung körde jag skiten ur henne innan :D Kanske cyklade en sväng på morgonen och körde mycket lydnad och avslutade med många inkallningar med läggande.

När hon var gammal fick hon vila sig i form sista veckan ;) Sen värmde jag bara upp henne och busade som attan precis innan vi gick in på plan!
 
Sv: Tävling

Kul att höra hur ni förbereder er för tävling:bow:
När anser ni att det är dax att börja tävla?Hur "färdiga" är ni med momenten o.s.v....? Börjar nämligen fundera på att det kanske är dax att ge sig ut på tävligar snart:eek::banana:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 260
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
724
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: zarmino
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp