Bukefalos 28 år!

Tävlingsfunderingar..

A

Ambra

Jag är en sån där som tävlar med mina hundar (eller åtminstonde den yngsta;))
Jag tycker att det är både synd å skam att det är så bedrövligt dåligt med priser på tävlingar!!
Sist jag tävlade kom jag trea i klassen och resultatet finns inte ens att läsa på klubbens hemsida:mad:
Det jag fick med mig hem var en liten plastpokal, ett års försäkring i Folk*am och resultatet.. Det brukar bara vara vinnaren som får försäkringen, klubben hade några kvar så dom drällde ut dom på sista tävlingen:cool:
Vanligtvis blir det bara pokal och resultat!
Hur kan vi komma tillrätta med detta? Kom med förslag på hur man kan lägga upp saken för lokala företag så dom blir sugna på att skänka priser..
Den lokala ridklubben har onlinesändningar från sina tävlingar, kan det vara nåt? På det viset kan ju reklam sättas upp på strategiska ställen på planen?
Å varför inte en komemtator som presenterar varje ekipage?
Det finns idéer som bubblar i mitt huvud men jag behöver hjälp med hur man omvandlar dom till verkligheten:idea:
Kom med era bästa ideér så bombaderar vi nästa årsmöte med nya friska tankar:bump:
 
Sv: Tävlingsfunderingar..

försäkringen är ju värd jättemycket pengar, jag tycker att det är ett bra pris :). andra priser som varit uppskattade är hundfällar och en gång vann jag en jättefin ljuslykta som jag har använt många gånger. fram för användbara saker!

när det gäller resultaten så tycker jag också att man hade kunnat försöka hitta andra sätt att få ut snabbare resultat. speciellt för de stackare som tävlar i ettan på större tävlingar. de kan ibland få vänta i evigheter! problemet är väl pengabristen. det finns väl inte en enda klubb som går med någon större vinst, man har helt enkelt inte råd med någon dyr utrustning.
 
Sv: Tävlingsfunderingar..

Detta med försäkring är säkert jätteovanligt! Det förekommer, vad jag vet, bara på "min" klubb, och det är jag väldans tacksam för!
Men om man kikar på hästsporten så är det ju rosetter, plakett och nån "skitsak" som delas ut till ungarna.. till dom som tävlar i vuxenklasserna så betalas tävlingsavg. tillbaks om dom placerar sig exempelvis..
Vi må ju göra det vi kan för att försöka involvera alla foderföretag till tävlingar och inte bara till utställningar!
Det måste ju finnas mer än "bara" resultaten att tävla om, tycker jag:laugh:
 
Sv: Tävlingsfunderingar..

Jag vet inte vad du tävlar i för klass, det kanske är finare priser ju högre klasser man tävlar i? Men en försäkring var ett jättebra pris tycker jag! Det är väl värt minst 1000 kr? Så fina priser har det inte varit på någon av de tävlingar jag varit på.

Jag har vunnit en gång och kommit tvåa två gånger (lk1) och när jag vann fick jag ett koppel och en pokal och när jag kom tvåa fick jag en pokal den ena gången och en pokal + rosett den andra gången. Sen tävlar jag ju inte för priserna heller utan för känslan att komma på pallen!

Klubbarna har väl inte så mycket pengar helt enkelt . Jag vet inte vad det kostar att tävla häst men hundtävlingar kostar ju 150 och det är inte mycket tycker jag.

Det var ett jättebra förslag att engagera foderföretagen eller helt enkelt att klubbarna köper in småförpackningar själv! På Hund 2009 fanns det ju foder av alla sorter och en påse kostade bara 20 kr.

Lägger man ner lite arbete på att få in sponsorer borde man kunna få ihop en del kan man ju dock tycka, fast många klubbar har ont om sponsorer också.
 
Sv: Tävlingsfunderingar..

Pokaler är ju inte direkt billiga så om man får det har man ju faktiskt fått ett pris, själv är jag inte så mycket för pokaler så jag tar hellre en rosett och något annat. Sen är det ju upp till klubbarna att fixa priser med sina kontakter. Jag antar att det sitter i väggarna att lydnad är prov och inte tävling, därav inte så mycket priser.

Jag tävlar ju mest i agility och där verkar det inte vara några större problem att få ihop priser (på min klubb har vi prisinköp medräknat i vår tävlingsbudget), oftast får de 15% bästa i varje klass pris. I år har jag vunnit bla 2st 3kg påsar foder (räcker länge om man har en hund på 5kg), 2st folksam presentkort, koppel, massor med hundgodis, tävlingsmapp, matskål, hundleksaker, vattenflaska och choklad. På många tävlingar kan man välja att byta bort sin rosett mot ett choklad också.
 
Sv: Tävlingsfunderingar..

Jag vet inte vad du tävlar i för klass, det kanske är finare priser ju högre klasser man tävlar i? Men en försäkring var ett jättebra pris tycker jag! Det är väl värt minst 1000 kr? Så fina priser har det inte varit på någon av de tävlingar jag varit på.

Jag har vunnit en gång och kommit tvåa två gånger (lk1) och när jag vann fick jag ett koppel och en pokal och när jag kom tvåa fick jag en pokal den ena gången och en pokal + rosett den andra gången. Sen tävlar jag ju inte för priserna heller utan för känslan att komma på pallen!

Klubbarna har väl inte så mycket pengar helt enkelt . Jag vet inte vad det kostar att tävla häst men hundtävlingar kostar ju 150 och det är inte mycket tycker jag.

Det var ett jättebra förslag att engagera foderföretagen eller helt enkelt att klubbarna köper in småförpackningar själv! På Hund 2009 fanns det ju foder av alla sorter och en påse kostade bara 20 kr.

Lägger man ner lite arbete på att få in sponsorer borde man kunna få ihop en del kan man ju dock tycka, fast många klubbar har ont om sponsorer också.

På klubbarna härikring så använder man inte ens pallen:cry::mad: Bara en sådan sak hade säkert höjt intresset ett pinnhål:)

Jag tävlar än så länge i ettan..

Men ska man locka fler att tävla så må det ju finns priser att tävla om!

Jag blev skitglad för ett litet snapsglas å en rosett när jag ställde hunden senast, så det krävs ju inga jättepriser för att locka en sån som mig! Jag tycker att det är en skit bra deal att för: 150 kr får jag ett exertomdömme om VAD jag ska träna på till nästa gång:D

Men skulle ledigt betala det dubbla om det fanns nåt att verkligen tävla om!:cool: Det skulle, så att säga, höja spänningen en aning, att veta att jag kan vinna : En fodersäck(15kg vinnare, 7kg 2:a, 4kg 3:a) exempelvis:idea:
Fan.. kan dom stödja utställningar så kan dom för tusan stödja bruks och lydnadstävlingar:cool:
 
Sv: Tävlingsfunderingar..

Det låter ju kalas! önskar att det var så på lydnads/bruks-tävlingar med:laugh:
 
Sv: Tävlingsfunderingar..

Dåligt att vinna en försäkring??? Vår klubb delar ibland ut en gratistävling och det tycker jag är ett bra pris....
För det första, tävlingar i lydnad drar inte in många kronor till klubbarna och brukstävlingar går nätt o jämt plus över huvud taget. Pokaler är inte helt gratis... Visst kan man tigga priser, men om man nu har 10 tävlingar per år och klubben ligger på en mindre ort (som min gör) - är det inte så enkelt att få in grejjer. Det brukar finnas fler olika föreningar som tigger priser också för den delen....
Personligen AVSKYR jag att få priser såvida jag inte fått ett 1:a pris. På de flesta klubbar får 1-3 pokal oavsett pris - vilket jag tycker är helt onödigt! Jag tävlar endast för resultatet och mig kvittar det om jag ens får en pokal om jag vinner klassen. Kan tänka mig en liten plakett eller något annat billigt. Har man några hundar dignar hyllorna med priser och de är FULA, mina står i uthuset och skäpar. Jag är alltså helt nöjd och vill inte ha fler/dyrare priser - det är äran som räknas!!!
 
Sv: Tävlingsfunderingar..

Det var ju inte precis DET jag ville veta! att du var nöjd!! Det är jag med men jag ser med oro hur mindre å mindre folk tävlar!

Vad jag ville veta var hur man engagerar lokala företag och nationella foderföretag! Jag skrev:"Detta med försäkring är säkert jätteovanligt! Det förekommer, vad jag vet, bara på "min" klubb, och det är jag väldans tacksam för!"
Så håll snattran om det!!
Men eftersom detta med tävlingar verkar vara en utdöende art så kan du komma med förslag eller hålla mun!
Hur i hela världen ska du kunna fortsätta tävla om mindre å mindre folk orkar bry sig om att tävla?? Då bidrar du ju bara till att utarma sporten:mad:
Kom med förslag som man kan ta med till berörda eller håll tyst!
 
Sv: Tävlingsfunderingar..

Du tycker inte att du är LITE otrevlig nu? :crazy:


Jag har nog vunnit 3 st försäkringar på det år som jag tävlat, i olika klubbar så det förekommer ganska ofta ändå. Grejen med dom är väl att man måste sälja dom ifall man inte har folksam (1200 kr, katjing!).

Personligen anser jag väl lite som så att på mindre klubbar så kan det kvitta vad det är för slags pris, eller om man får något. Det är kul med ett hundben, typ. På större tävlingar tycker jag att man kan ställa lite högre krav. Ett exempel är Skutskär i somras som var en av sveriges absolut största meeting i år, och priserna var rent förskräckliga. Vann två klasser och det finaste priset var typ en liten påse hundmat och en agriapåse. Om det är typ 30-40 i varje klass och 20 klasser/dag tycker jag att man kan ha lite finare priser :cool:.

Och vadå tävlar mindre och mindre? Jag tycker folk tävlar mer och mer.
 
Sv: Tävlingsfunderingar..

Jag har tävlat ett stort antal gånger med ett flertal hundar, såväl i lkl1 som elitklass, ofta placerat mig 1/a/topp-3, men det enda vettiga jag någonsin vunnit är en medicinväska för hund. Någon gång vann jag en bra tävlingsbok, en annan gång ett presentkort på gratis tävling, det var ju också bra och nyttiga priser som mottogs tacksamt.. I övrigt har det bara varit roliga små "skräpsaker" - Ikeahanddukar (?) hundleksaker, hundgodis osv. Ja, och pokaler naturligtvis. Det roliga i min tävlingshistorik är dock att priset aldrig har stått i proportion till vinsten - har vunnit stora tävlingar & t.o.m tagit lydnadschampionat utan att få en pinal, vettiga vinster och gigantiska pokaler har jag fått på ett sketet andra/tredjepris ute i skogen på ngn pytteklubb med 4 deltagare. :-D Det är ju ändå lite kul. :-)

Ja, jag glömde; anledningen till att man tävlar är väl ändå för att det är kul & för att meritera sin hund - inte för att man förväntar sig dyrbara priser....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tävlingsfunderingar..

Jag har inte tävlat annat än i LK1 än så länge, men har två klassvinster och en klasstvåa att utgå från. Pokal har jag fått varje gång, däremot inte rosett.

Har fått försäkring, och hundens bok, det tycker jag är toppen att få sånt man faktiskt behöver!

Andra grejjer som jag tycker dom kunnat skippa är väl typ små plåtaskar med minttabletter som är sponsrade och loggtryckta med något lokalt företag...

Jag älskar rosetter och pokaler, så mer sånt vill jag ha, och försäkring och sånt är alltid andvändbart:)


Ang att stå på prispall så tycker jag det är överskattat, har bara varit med om det en gång och säger, helst aldrig mer :D Fick sån scenskräck så jag höll varken på att ta mig eller hunden upp och ner:o
Bättre med gräs under fötterna!
 
Sv: Tävlingsfunderingar..

knapplån

Jag känner att jag måste kommentera det här med "stå på pallen" som jag skrev om i mitt första inlägg i tråden. Jag menade egentligen inte bokstavligt utan med "på pallen" menade jag helt enkelt bli placerad. Just att stå där känns inget speciellt.
 
Sv: Tävlingsfunderingar..

På större tävlingar tycker jag att man kan ställa lite högre krav. Ett exempel är Skutskär i somras som var en av sveriges absolut största meeting i år, och priserna var rent förskräckliga. Vann två klasser och det finaste priset var typ en liten påse hundmat och en agriapåse. Om det är typ 30-40 i varje klass och 20 klasser/dag tycker jag att man kan ha lite finare priser :cool:.

Fast större tävlingar = mer jobb, fler banor och det behövs massor med funktionärer. Själv tycker jag oftast små tävlingar har "bäst" priser då de ofta har bättre möjlighet att skaffa det då de inte behöver lägga ner så mycket tid på kringarrangemanget - Två undantag är Snapphanefejden en 5-dagars i somras med gigantiska klasser och upp till 6 banor som hade fina priser och rosetter det stod Snapphanefejden på. samt Gåsahoppet som är en stor 2-dagaras inomhustävling fick jag både Folksampresentkort och en påse hundmat med mig hem, samt specialdesignad rosett för tävlingen.

När jag tog min första pinne fick vi ett litet hundben i pris, det kändes jättefuttigt, men när jag gav det till min hund och hon bar det med stolt svansföring till bilen ändrade jag inställning och nu värderar jag det som ett av de bästa priserna för hunden var så stolt över det :love::love:
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingsfunderingar..

Jag tycker inte att det krävs så mycket för att göra en tävling "speciell". Det är ofta svårt för små klubbar utan direkta kontakter att få gratis-priser, men mycket kan man göra själva och kan ändå bidra till att de tävlande får en speciell dag.

Några saker jag själv tänkt på (som visserligen kommit upp som förslag tidigare i tråden) är:
  • Använd prispallen!
  • Fotografera 1-3 med domare och tävlingsledare samt publicera resultaten på klubbens hemsida
  • Vid redovisning av vinnarna är det mer spännande om man läser upp "Med ett första pris och 185 poäng ......" istället för att inleda med hundens/förarens namn. Det kanske låter löjligt, men det blir verkligen mer spännande!!
  • Gratis tävlingsavgift för placerade ekipage och specialbeställda rosetter/pokaler med klubbens namn på ger verkligen mer seriositet över tävlingarna
  • Låt folk veta innan redovisningen av resultaten vad det är dom kommer att vinna istället för att låta dom välja från ett bord, (det här är säkert olika hur man tycker, men personligen tycker jag att det är mer speciellt om det finns ett bestämt pris till 1:an, 2:an och 3:an), det blir mer högtidligt.

En annan sak jag tänkt på är att man gärna hade velat ha en liten kort presentation av domaren i PM:et man får hem. Men det kanske är för att jag är så himla nyfiken som jag hade velat det? ;)
 
Sv: Tävlingsfunderingar..

du glömde bjuvscupen! jag vann både min klass och finalen och kunde inte ens bära alla saker själv, så ett av priserna jag valde var en stor bag att stoppa ner allt i :D. vandringspriset (pokal) är minst en halvmeter hög! fast jag tycker att det var roligt. ska man ta i så ska man göra det ordentligt.

glömde: vill man vinna massor så är det i LKL 3 man ska tävla. jag har nog hamnat på prispallen varje gång och vunnit ett flertal gånger, och då har jag bara ett enda 1:a pris. nu när jag ska tävla elit så kan jag nog fetglömma att kunna hävda mig i konkurrensen, utan jag får helt enkelt tävla mot mig själv. så det var roligt att uppleva :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingsfunderingar..

du glömde bjuvscupen! jag vann både min klass och finalen och kunde inte ens bära alla saker själv, så ett av priserna jag valde var en stor bag att stoppa ner allt i :D. vandringspriset (pokal) är minst en halvmeter hög! fast jag tycker att det var roligt. ska man ta i så ska man göra det ordentligt.
Jag lyckades inte så bra i Bjuvscupen så jag såg aldrig prisbordet ;)
 
Sv: Tävlingsfunderingar..

Det var ju inte precis DET jag ville veta! att du var nöjd!! Det är jag med men jag ser med oro hur mindre å mindre folk tävlar!

Vad jag ville veta var hur man engagerar lokala företag och nationella foderföretag! Jag skrev:"Detta med försäkring är säkert jätteovanligt! Det förekommer, vad jag vet, bara på "min" klubb, och det är jag väldans tacksam för!"
Så håll snattran om det!!
Men eftersom detta med tävlingar verkar vara en utdöende art så kan du komma med förslag eller hålla mun!
Hur i hela världen ska du kunna fortsätta tävla om mindre å mindre folk orkar bry sig om att tävla?? Då bidrar du ju bara till att utarma sporten:mad:
Kom med förslag som man kan ta med till berörda eller håll tyst!

Lättstött tror jag visst!
Jag tror att det är sådana som du som är i minoritet. Möjligtvis att det är kul att få någon pokal när man åker så sina första tävlingar, men sedan vill man inte ha dem... Visst kan det vara trevigt att vinna en fodersäck, men det är ALDRIG av det märke jag ger mina hundar och således inte speciellt användbart. Bättre att arrangörerna lägger krutet på att arrangera fler tävlingar än att ragga priser tycker jag. Förresten vill jag påstå att tävlingsekipage inte är ett utdöende släkte, vi tvingas lotta bort ekipage till varje brukstävling - och då är det inte för själva priserna folk åker 40 mil för att tävla, utan för att det är så trevligt på vår klubb:-)
 
Sv: Tävlingsfunderingar..

glömde: vill man vinna massor så är det i LKL 3 man ska tävla. jag har nog hamnat på prispallen varje gång och vunnit ett flertal gånger, och då har jag bara ett enda 1:a pris. nu när jag ska tävla elit så kan jag nog fetglömma att kunna hävda mig i konkurrensen, utan jag får helt enkelt tävla mot mig själv. så det var roligt att uppleva :)

Ja även här så har jag blivit 1a i lk 3 en himla massa gånger utan att ens få ett 1a prisl Vet tom sånna som inte ens fått ett pris i lk 3 som placerat sej på pallen.

Håller med dej i elit tävlar man bara mot sej själv. Ingen ide ens att ha tanken att placera sej på pallen.

Men åter till priserna i lydnaden. Själv så tävlar jag inte för att få priser eller ens att komma på pallen. Jag tävlar uteslutande för att få ett 1a pris o kunna meritera hunden. Ibland tävlar jag inte ens för 1a pris utan mer för att få "papper" på var vi ligger träningsmässigt just då.

Enda gången jag hoppats på att vinna är när det delas ut beabäddar i 1a pris. Har tävlat 3 gånger tror jag o två gånger har jag blivit 2a (med 2dra pris) o en gång 4 (hade han hoppat hindret istället för att springa förbi hade vi vunnit)
Tror det är lite så att klubbarna behöver inte jaga sponsorer till tävlingarna för de startande kommer ändå då det jagas meriter. Men ska väl villigt erkänna att har jag två tävlingar i närheten att välja mellan samma dag så anmäler jag troligen till den jag vet brukar ha bra priser.
Är barnsligt förtjust i pokaler odyligt att ställa in i prisskåpet.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har ju bestämt mig för en dressyrkarriär i år. På den enormt höga nivån kanske LA till hösten. Högtflygande planer alltså! ;) Har...
Svar
18
· Visningar
2 708
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Avmaskning trots nollat träckprov?
  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp