Glimris

Trådstartare
Har en hovslagare som gör väldigt stora jack för tåkappan….en annan hovslagare säger att det kan kännas som nageltrång. Vad har ni för uppfattning ??
 
Har svårt att se att det skulle kännas som nageltrång om man tar ur för kappan, snarare tvärtom, att en kappa kan klämma om man inte tagit ur för den utan bara "slagit in" den.
Sen är det nog olika, jag hade en som verkade få blåmärken av sidokappor, och de var inte urtagna för då. Blev bättre med vanliga tåkappor har jag för mig. Var några år sen nu.
 
Har en hovslagare som gör väldigt stora jack för tåkappan….en annan hovslagare säger att det kan kännas som nageltrång. Vad har ni för uppfattning ??
Hovväggen är ju nagel.
Det gör inte ont för hästen när man klipper naglarna - verkar hovarna.

Om man slår in skorna hårt så man klämmer lamellranden, kanske, men annars bör det ju inte göra ont.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 596
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 345
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Funderar på att köpa filttofflor/waterboots till hästarna att sätta på hovarna innan hovslagaren kommer eller som nu när det är väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
1 407
Senast: janna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp