Bukefalos 28 år!

taktar när man tömkör

H

hermitage

har en häst som taktar när man tömkör han vad ska jag göra??:confused:
 
Sv: taktar när man tömkör

Låt någon gå före i det tempo ni vill. Stanna ibland, backa några steg och fortsätt. Och självklart var alltid lugna.

Hästen reflekterar vår sinnesstämning, ofta också vad vi gör, gå då alltså före och visa hur man ska göra.

Sen kan du ju då testa att gå bredvid, samtidigt som någon går bakom och tömkör. Skrittar han så gör ingenting, en häst har gsnak svårt att skritta långsamt och vill helst skritta i sin egen takt för balansens skull. Så fort han börjar takta, gör du hant som står bredvid, backar några steg, halt, beröm och fortsätt. :)
 
Sv: taktar när man tömkör

Fast egentligen är ju frågan svår att svara på utan att först veta varför hästen taktar. Sånt ser man lättast på plats.
 
Sv: taktar när man tömkör

han taktar när han är skogen och utan en annan häst med
 
Sv: taktar när man tömkör

Jag brukar träna övergångar, träna bommar, träna vändningar runt koner. Jag tolkar taktningen som att hästen är otålig och okoncentrerad.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fastnar du lätt på volten när du tömkör? Då är du inte ensam, men med rätt träning kan du komma ut både på spåret och i skogen.
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·
Övr. Djur Jag har helt snöat in på fågelfilmer på Youtube, följer snackpåsen Beaker och hans flickvän Tinkerbell och dotter Ducky slaviskt. Ser...
2
Svar
21
· Visningar
1 784
Senast: BornAgain
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
697
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp