Bukefalos 28 år!

taktar när man tömkör

H

hermitage

har en häst som taktar när man tömkör han vad ska jag göra??:confused:
 
Sv: taktar när man tömkör

Låt någon gå före i det tempo ni vill. Stanna ibland, backa några steg och fortsätt. Och självklart var alltid lugna.

Hästen reflekterar vår sinnesstämning, ofta också vad vi gör, gå då alltså före och visa hur man ska göra.

Sen kan du ju då testa att gå bredvid, samtidigt som någon går bakom och tömkör. Skrittar han så gör ingenting, en häst har gsnak svårt att skritta långsamt och vill helst skritta i sin egen takt för balansens skull. Så fort han börjar takta, gör du hant som står bredvid, backar några steg, halt, beröm och fortsätt. :)
 
Sv: taktar när man tömkör

Fast egentligen är ju frågan svår att svara på utan att först veta varför hästen taktar. Sånt ser man lättast på plats.
 
Sv: taktar när man tömkör

han taktar när han är skogen och utan en annan häst med
 
Sv: taktar när man tömkör

Jag brukar träna övergångar, träna bommar, träna vändningar runt koner. Jag tolkar taktningen som att hästen är otålig och okoncentrerad.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I takt med att Estelle blev äldre kom hon att få ett särskilt intresse för hästar - något som hon delar med moster Madeleine.
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Åke Svanstedt dominerade fullständigt under natten till söndagen då hans hästar vann tre Breeders Crown-finaler på Harrah’s Hoosier...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Gunnar
·
Träning Jag behöver tips på övningar man kan göra när man tömkör. Inte någon sidförande rörelser då varken jag eller ponnyn har tillräckligt...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Ace
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp