Talgkörtel som "spricker"...

bettysmatte

Trådstartare
Någon som upplevt detta? Min hund, nu 8 år gammal, har haft en knöl på ena sidan hur länge som helst. Det måste vara många år helt enkelt. Den har inte varit besvärlig, inte vuxit (i så fall sakta), etc.

Men i förrgår började hon slicka den. Hon har tidigare varit på svansen och slickat vid ett par tillfällen, utan någon synbar anledning, och fått ha tratt. Det har sedan läkt utan problem, så jag antog först att detta var samma. Det vill säga att hon "hittat" knölen och börjat slicka på den. Satte därför på tratt och tvättade området med Desivon. Igår kväll när jag skulle tvätta såg jag några gula "klumpar" på ena sidan av knölen. Min första tanke var flugägg...:crazy: Men när jag började tvätta sprack plötsligt knölen på ena sidan och ut kom tjockt gulvitt "klegg". I massor...:crazy: Jag fortsatte att försiktigt trycka ut innehållet i knölen tills det i stort sett bara kom blod.

Ringde sedan veterinär idag på morgonen och hans tanke var att det var en talgkörtel, och att jag inte behövde komma in om det inte blev sämre/började krångla. Han trodde att det skulle läka utan problem. Ska fortsätta tvätta med Klorhexidin, tyckte han. Allmäntillståndet på hunden är definitivt inte påverkat. Hon äter, sover, busar precis som vanligt.

Någon som varit med om något liknande???
 
Sv: Talgkörtel som "spricker"...

Jag hade det på min förra hund men hon hade en i pannan. Det tog ganska lång tid i mellan men på äldre dagar sprack den upp med jämna mellanrum (flera månader) och då var det bara att tömma och tvätta rent. Hon verkade nästan lättad när den sprack eftersom det spände så pass i skinnet precis innan den sprack. Inget farligt, bara att ha lite koll, kan ju vara en engångsgrej hos din hund oxå.

Lycka till!
 
Sv: Talgkörtel som "spricker"...

Intressant att du säger att din hund verkade lättad, för det tycker jag om min också. Hon sov bättre i natt än hon gjort på flera nätter, nu när knölen i princip är borta. Antar att det kanske var därför hon plötsligt började slicka där också, för att det helt enkelt inte kändes bra? Får hoppas att vet har rätt och att det inte är allvarligare än så här. Man blir ju alltid lite rädd när en knöl på hunden börjar förändras...:crazy:
 
Sv: Talgkörtel som "spricker"...

det kallas aterom och är, precis som du skriver, en talgkörtel som kapslat in sig och kan spricka med jämna eller ojämna mellanrum. är helt ofarligt, men kan bli problematiskt om den sitter på något dumt ställe, eller o mden spricker och sedan blir infekterad. för att få bort den permanent måste man plocka ut hela kapseln som är runt, lämnas någon del kvar kommer den tillbaka med tiden.
 
Sv: Talgkörtel som "spricker"...

Min gammelman hade problem med sådana eller liknande iallafall. Han fick riktiga bölder ibland ifrån talgkörtlarna och jag fick åka in med honom så att veterinären fick öppna dem. Ibland fick veterinären sätta drän så stora blev de. Fort gick det, de kunde vara osynliga på morgonen för att vara knytnävs stora några timmar senare.
Det är ett elände och det enda råd jag kan ge är att vara noga med att hunden inte börjar klia och att vara väldigt försiktig när man borstar hunden. Jag använde en salva som heter vegebom salva på bölderna när de kom och han började klia på dem. Den fick bölderna att gå ner om jag hittade dem i tid och det slutade förmodligen klia för han slutade klia då. Efter ett tag så kom han till mej och ställde upp sig så att jag skulle se det som var början till en böld så att jag skulle smörja honom. Han insåg att det hjälpte när jag smorde.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Knölen på min tiks armbåge är med största sannolikhet malign. Hon fick för 2-3 år sedan en knöl på armbågen. Veterinären bedömde att det...
Svar
4
· Visningar
1 665
Senast: domesticus
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 693
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Gammal användare, nytt nick. Skaffade nytt då jag tycker den här frågan är lite pinsam :o Det här kommer låta som väldens knäppaste...
2
Svar
23
· Visningar
5 389
Hundhälsa Hej, jag har en stor kille på 7 år som är kastrerad. Han har fått röda utslag i ena ljumsken och bakåt. I ljumsken är han alldels...
Svar
5
· Visningar
7 632
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp