Bukefalos 28 år!

Vad är det med min hund? =(

JackysMatte

Trådstartare
Hej,

jag har en stor kille på 7 år som är kastrerad. Han har fått röda utslag i ena ljumsken och bakåt. I ljumsken är han alldels röd. Han har försökt slicka sig mycket däråt och då jag upptäckte detta (igår) så gjorde jag rent med vatten och torkade torrt med handduk, vågade inte använda något annat än vatten. Han verkade lite "dämpad" igår inte lika glad och sprallig som vanligt.

Ringde veterinär i morse, som inte ville ta emot oss för en titt! :( De rekomenderade en tratt som jag satt på. Han har dock inte försökt slicka sig där överdrivet mycket och nu försöker han i princip inte alls trots att tratten inte är på. Fick även rådet att köpa Klorhexidin vilket jag gjort och tvättat med.

I dag när vi varit på promenader så har han liksom rusat, antagligen för att springa ifrån något som gör ont/ger obehag. Har tagit mindre promenader eftersom han inte vill röra sig här hemma i lägenheten. Om jag kallar på honom så kommer han, men sätter sig genast ned. Vill inte stå verkar det som. Nu när han är inne så vill han bara ligga och han lägger sig ner "snabbt" med bakdelen.

Han har gjort ifrån sig normalt men har ingen vidare aptit men han äter och dricker dock.

Vad kan det vara med honom? Sitter här med världens ångest och skall ringa Strömsholms jour. De flesta veterinärer häromkring verkar ha semsterstängt :cry:

Jag har googlat men inte hittat något om vad det kan vara :crazy: är det någon som kan ha en aning?...

Han har tidigare haft problem med analsäckarna och jag är orolig över det men då har inte symptomen varit riktigt så här heller.
 
Sv: Vad är det med min hund? =(

Kan vara fukteksem. Det kliar och gör ont. Krage och klorhexidinlösning eller alsollösning (föredrar alsollösning om det är det för det torkar upp eksemet). Ibland kan det behövas smärtstillande och antibiotika.
Skulle inte ringa jouren, men definitivt se till att få komma till en veterinär imorgon.

Kan vara så att analsäckarna är första problemet, där kommer de nämligen inte åt att slicka/klia så då kliar de där de kommer åt, tex ljumsken.
 
Sv: Vad är det med min hund? =(

Tack för svar. Jag jag ska boka en tid och åka till Strömsholm i morgon och hoppas de tar emot oss.
 
Sv: Vad är det med min hund? =(

Inte så ovanligt problem efter att hunden fått en blemma, insektsbett eller liknande, och börjat slicka. Det blir snabbt irriterat och kan bli sår. Efter ett tag infektion och elände. Lösningen hemma hos oss är tratt så fort hunden sätter igång med ihärdigt slickande. Ja, de blir ledsna och det är obehagligt, tänk dig själv att det kliar och du inte kommer åt att klia. Men slickandet måste sluta. Tvätta några dagar med alsolsprit som torkar till så det inte blir infektion, och så gör tiden resten. Jourklinik känns lite överdrivet om du frågar mig. Om huden läker på ytan med infektion under skinnet kan det behövas antibiotika men det kan vilken veterinär som helst skriva ut.
 
Sv: Vad är det med min hund? =(

Jag har en hund här hemma som för tillfället äter penicillin för bakterieinfektion i huden. Detta blöta väder är inte roligt...
 
Sv: Vad är det med min hund? =(

Håller med om fukteksem. Eller kan han ha kommit i kontakt med myror? Eller knott?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: cassina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 518
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp