Talterapistuderande se hit!

Sar24BB66

Trådstartare
Hejsan! Jag är en talterapistuderande som nu i höst börjar sitt andra år, och undrar ifall det finns andra logopeder här på Bulefalos? :) berätta gärna lite om er själva och i vilket skede ni är i studierna! Jag bor i Finland, 19 snart 20 år gammal, som sagt andra årets studerande och ska snart få mina första klienter i klinisk praktik, och är grymt nervös! Har någon kanske erfarenhet av kliniska praktiker?
Skulle vara kul att höra om det finns flera logopeder här på Buke! :)
 
Hejsan! Jag är en talterapistuderande som nu i höst börjar sitt andra år, och undrar ifall det finns andra logopeder här på Bulefalos? :) berätta gärna lite om er själva och i vilket skede ni är i studierna! Jag bor i Finland, 19 snart 20 år gammal, som sagt andra årets studerande och ska snart få mina första klienter i klinisk praktik, och är grymt nervös! Har någon kanske erfarenhet av kliniska praktiker?
Skulle vara kul att höra om det finns flera logopeder här på Buke! :)
Hej,

Jag är inte längre student utan färdigutbildad logoped. Tog examen ifrån Lunds universitet 2009 och har sedan dess jobbat med barn, främst behandling och utredning av skolbarn. Du får fråga om det är något särskilt du vill veta
 
Okej, vad kul! :) jobbar du för kommunen eller privat?
Om jag får passa på och fråga då du säkert har ganska stor erfarenhet, har du några tips på hur man bäst hanterar situationer där klienten (barnet) är livligt, okoncentrerat och vill göra allt annat än det man ska göra på terapin? Det är förstås beroende på individen, men tänkte om du har något knep? :)
 
Vad kul att du också läser till logoped! Jag är också inne på termin tre. Läser vid Lunds universitet och vi kommer också ha vår första praktik nu i höst. Var i Finland läser du? Vi har en utbytesstudent från Åbo i vår kurs just nu :)
 
Oj vad roligt! :) hur känner du inför praktiken? Själv är jag nog nervös! Jag studerar faktiskt i just Åbo :D
 
@Sar24BB66 Då kanske du till och med känner till en Ida S?

Praktiken känns oerhört långt bort för tillfället, om jag ska vara ärlig. Dels beror det på att vi inte fått våra platser än (de skulle komma i förra veckan... :meh: ), dels på att vi har tenta på måndag plus att jag denna terminen engagerat mig i vår studentförening, vilket har inneburit en massa annat pyssel. Men jag gissar att nervositeten kommer när det börjar närma sig.

Vad är det ni gör den här terminen, förutom praktik?
 
Okej, vad kul! :) jobbar du för kommunen eller privat?
Om jag får passa på och fråga då du säkert har ganska stor erfarenhet, har du några tips på hur man bäst hanterar situationer där klienten (barnet) är livligt, okoncentrerat och vill göra allt annat än det man ska göra på terapin? Det är förstås beroende på individen, men tänkte om du har något knep? :)

Jag jobbar kommunalt.

Jo, tack "svårmotiverade" älsklingar finns det gott om. Sen måste man ju tänka på att många av de barn man träffar har andra svårigheter, när jag gick utbildningen trodde jag att de "bara" hade språket som sin svårighet, men många gånger har de ju svårt med samspel och koncentration och då måste man anpassa sig och ändå utgå ifrån att de inte vill misslyckas utan gör så gott de kan.

Ofta tycker jag det funkar med att vara tydlig och avgränsa. Typ, idag ska vi titta i denna boken, sen spela detta och sen är det slut. Jobbar också med vissa spel på ipaden som barnen tycker är motiverande och då kan man avsluta med det. Ibland behöver man också förtydliga med schemabundet vad som gäller.

Var positiv och uppmuntra bra beteende så att de känner sig stärkta. Typ om jag gör Fonemtestet, - titta du har klarat 100 bilder och du kunde alla jättebra. Vad många ord du kan!

Det är kul, men utmanande med barn :)
 
Förlåt att jag inte svarat på länge, har haft stressigt i skolan..:)

@Araminta : Javisst känner jag henne, hon studerar på samma institution som jag, några år över mig! :D
Okej, när börjar din praktik, vet du ännu? :) Jag har fått reda på vem min klient är, ringt föräldrarna och kommer att ha första praktiken nästa veckas måndag! Från att ha varit kolugn här ett tag är jag supernervös igen...:) men min handledare kommer att vara med under första gången så nog går det säkert bra...hoppas jag!
Den här terminen har vi mest förberett oss inför praktiken genom olika kurser om bl.a. kommunikationsstörningar hos barn och lagar och etiska principer en talterapeut måste följa och liknande. Och så går vi en hemsk statistikkurs som jag inte har någon aning om hur jag ska klara av...matte är helt ok för mig men statistik är något helt annat, det går bara inte in i min hjärna...:P jag började ju studera talterapi för att inte syssla med statistik och sånt! ;) Vad har ni annat på gång denna termin?

@KarinStarfighter : Okej, tusen tack för de bra tipsen! :) Jag har mest problem just med om barnet inte orkar eller vill göra det vi ska göra, vilket jag har märkt när vi inom kursgruppen har övat t.ex. fonemtestet på varandra så att ena är barnet som gör testet och andra är talterapeuten som utför det. Då för att öva har den som är ''barnet'' låtsats vara trött och okoncentrerat så den som är ''talterapeut'' får lära sig att tackla de olika situationerna, och jag är ganska kass på att spontant säga något som skulle få ett barn, som inte vill göra testet längre, att fortsätta. T.ex. när min kompis var ''barnet'' sade hon ''Jag orkar inte mera, är det mycket kvar?'' (vi är i början av fonemtestet), då säger jag ''nej då, inte alls mycket kvar...'' Men det stämmer ju inte, och så kan man ju inte säga. Det var bara det första som flög ur min mun för att jag ville tillfredsställa ''barnet'' och var rädd att det definitivt inte skulle fortsätta om jag sade hur mycket det var kvar. Så sådant har jag lite svårt med. Men dina tips var jättebra! :)

@Sopheia : Vad kul! :) Jobbar du kommunalt eller privat? Med barn, vuxna eller äldre? :)
 
Förlåt att jag inte svarat på länge, har haft stressigt i skolan..:)

@Araminta : Javisst känner jag henne, hon studerar på samma institution som jag, några år över mig! :D
Okej, när börjar din praktik, vet du ännu? :) Jag har fått reda på vem min klient är, ringt föräldrarna och kommer att ha första praktiken nästa veckas måndag! Från att ha varit kolugn här ett tag är jag supernervös igen...:) men min handledare kommer att vara med under första gången så nog går det säkert bra...hoppas jag!
Den här terminen har vi mest förberett oss inför praktiken genom olika kurser om bl.a. kommunikationsstörningar hos barn och lagar och etiska principer en talterapeut måste följa och liknande. Och så går vi en hemsk statistikkurs som jag inte har någon aning om hur jag ska klara av...matte är helt ok för mig men statistik är något helt annat, det går bara inte in i min hjärna...:P jag började ju studera talterapi för att inte syssla med statistik och sånt! ;) Vad har ni annat på gång denna termin?

@KarinStarfighter : Okej, tusen tack för de bra tipsen! :) Jag har mest problem just med om barnet inte orkar eller vill göra det vi ska göra, vilket jag har märkt när vi inom kursgruppen har övat t.ex. fonemtestet på varandra så att ena är barnet som gör testet och andra är talterapeuten som utför det. Då för att öva har den som är ''barnet'' låtsats vara trött och okoncentrerat så den som är ''talterapeut'' får lära sig att tackla de olika situationerna, och jag är ganska kass på att spontant säga något som skulle få ett barn, som inte vill göra testet längre, att fortsätta. T.ex. när min kompis var ''barnet'' sade hon ''Jag orkar inte mera, är det mycket kvar?'' (vi är i början av fonemtestet), då säger jag ''nej då, inte alls mycket kvar...'' Men det stämmer ju inte, och så kan man ju inte säga. Det var bara det första som flög ur min mun för att jag ville tillfredsställa ''barnet'' och var rädd att det definitivt inte skulle fortsätta om jag sade hur mycket det var kvar. Så sådant har jag lite svårt med. Men dina tips var jättebra! :)

@Sopheia : Vad kul! :) Jobbar du kommunalt eller privat? Med barn, vuxna eller äldre? :)
 
TS:

De flesta barn tycker det är kul att bli testade så det går säkert bra. Om jag har något barn som är känsligt eller svårmotiverat sätter jag sällan mina studenter på den testningen, så du kan vara lugn.

Ett annat tips är att testa någon bekants barn. För jag fortfarande om jag ska lära mig nåt nytt test.

Ett andra tips är att nöta testen så att du kan den som ett rinnande vatten. Är rätt osmidigt att bläddra osv när man sitter med ett barn som har spring i benen.

Kan man testet kan man istället fokusera på barnet
 
@Araminta : Javisst känner jag henne, hon studerar på samma institution som jag, några år över mig! :D
Okej, när börjar din praktik, vet du ännu? :) Jag har fått reda på vem min klient är, ringt föräldrarna och kommer att ha första praktiken nästa veckas måndag! Från att ha varit kolugn här ett tag är jag supernervös igen...:) men min handledare kommer att vara med under första gången så nog går det säkert bra...hoppas jag!
Den här terminen har vi mest förberett oss inför praktiken genom olika kurser om bl.a. kommunikationsstörningar hos barn och lagar och etiska principer en talterapeut måste följa och liknande. Och så går vi en hemsk statistikkurs som jag inte har någon aning om hur jag ska klara av...matte är helt ok för mig men statistik är något helt annat, det går bara inte in i min hjärna...:P jag började ju studera talterapi för att inte syssla med statistik och sånt! ;) Vad har ni annat på gång denna termin?

Vad kul, världen är bra liten ibland ;)

Jag ska träffa min handledare nästa fredag och får då ett mer exakt schema. Men troligen så har jag första dagen 20/10 och sen en-två dagar i veckan terminen ut. Vi ska ha totalt 10 heldagar ute på plats så det beror lite på hur handläggaren har planerat in patienterna. Ska dels vara med på sjukhuset och dels vara med ut på en förskola.

Spännande att du själv fått ringa upp klientens föräldrar. Jag har inte en susning om hur mycket jag förväntas att sköta på egen hand etc. Känns som om man inte kan någonting alls just nu :p

Vi har dels läst en kurs i pediatrik och nu har vi ett jätteblock i "barnlogopedi", vilket är ungefär lika omfattande som det låter. Fokus för tillfället ligger på fonologiska och grammatiska störningar och vilka tester som görs.
 
Bra om jag kan vara till någon hjälp! Sen, tycker jag personligen att man inte ska vara rädd för att vara lite spontan och mindre "strikt". När jag var student var jag ibland rädd för att inte vara "professionell" vilket ledde till att jag ibland fokuserade så mycket på testet att jag glömde barnet framför mig. Det är inte fel att småprata lite spontant innan man sätter igång med testningen eller träningen. Jag pratar ofta med barnen om ditten och datten ( vad de gjort på rasten, vad de brukar göra på förskolan etc) så får man också en koll på deras spontantal och berättande och man får bättre kontakt och förtroende.
 
@KarinStarfighter Tusen tack för dina tips och råd, de har varit mycket hjälpsamma! Jag har nu haft min första praktik, och det gick faktiskt jättebra! :) Jag var supernervös i början, men det blev bättre för varje terapigång. Fortfarande tycker jag att det är svårt att verka professionell tillsammans med föräldern (när jag pratar med dem, förklarar något etc.) för jag känner mig inte så kunnig och säker ännu efter bara ett års studier, men det är väl något man lär sig antar jag. :) Nu på våren kommer vi att ha en ny praktik igen, den här gången med SLI klienter, och jag håller redan på att bli nervös för den...Tidigare var jag mest nervös för själva terapisituationen, att bemöta klienten och närstående och tja, för allt egentligen, nu är jag mera nervös för att min kunskap inte ska räcka till. Vi har haft en kurs om SLI på hösten och kommer att ha en till nu på våren, och jag hoppas att vi lär oss mer om det på den nya kursen, för trots kursen på hösten känns det som om min kunskap på området inte räcker till ännu...

@Araminta Har du haft din första praktik nu? Hur har det gått? :) Det verkar som om ni går enligt ganska samma ordning som vi här i Finland gällande ''schema'', vi har också haft nu på hösten kurs om språkstörningar hos barn :)
 
Hittade tråden och insåg att jag inte varit inloggad på ett tag.

Jobbar inom landstinget, mer eller mindre med alla åldrar (litet ställe...). Trivs mycket bra med det även om det ibland skulle kunna vara bra att smalna in mer än vad jag gör nu :)

Grattis till en bra första praktik! Mitt främsta tips utifrån det du skriver inför nästa är att lita på dig själv, även om du inte vet allt så vet du 99 av 100 gånger mer än patienten. Jag tvivlade ofta på mig själv under praktikerna, var självkritisk och inte nöjd om jag inte tyckte jag lyckats helt och fullt. Efter några gånger insåg jag att man aldrig kan läsa sig till erfarenhet, få patienter passar exakt in i den teoretiska mallen. "Fake until you make it" är det jag har levt på sedan dess - självförtroende (om än påklistrat) upplever jag som den bästa lugnande effekten ;)
 
Hittade tråden och insåg att jag inte varit inloggad på ett tag.

Jobbar inom landstinget, mer eller mindre med alla åldrar (litet ställe...). Trivs mycket bra med det även om det ibland skulle kunna vara bra att smalna in mer än vad jag gör nu :)

Grattis till en bra första praktik! Mitt främsta tips utifrån det du skriver inför nästa är att lita på dig själv, även om du inte vet allt så vet du 99 av 100 gånger mer än patienten. Jag tvivlade ofta på mig själv under praktikerna, var självkritisk och inte nöjd om jag inte tyckte jag lyckats helt och fullt. Efter några gånger insåg jag att man aldrig kan läsa sig till erfarenhet, få patienter passar exakt in i den teoretiska mallen. "Fake until you make it" är det jag har levt på sedan dess - självförtroende (om än påklistrat) upplever jag som den bästa lugnande effekten ;)

Kul att höra att du också är inom talterapibranschen! :)

Tack för tipsen och för att du delade med dig av dina egna erfarenheter! Det är sant det du säger, man vet ju nog oftast ändå mer än klienten trots att det ibland inte känns så, man måste bara tänka på det när man blir osäker! :)

Många av mina kurskamrater har nu blivit kontaktade av handledaren och vissa även tilldelade en klient. Jag har inte ännu blivit kontaktad så jag får säkert en klient lite senare, vilket är ganska skönt eftersom jag då kan höra lite av mina kurskamrater hur det är och hur de har gjort, och få lite tips :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 680
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 842
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 583
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp