Bukefalos 28 år!

Tandköttsinflammation?

Idas

Trådstartare
Upptäckte idag en smal, röd rand längs min kisses tandkött. Tandköttet är rosa i övrigt. Googlade och kom fram till eventuell tandköttsinflammation. Hur vanligt är detta? Hur ofta bör man borsta sin katts tänder? Fungerar en vanlig barntandborste och katt-tandkräm eller blir det för stort och bökigt?

Ska ringa veterinären imorgon och höra om det är läge att komma in för en koll också såklart.
 
Senast ändrad:
Upptäckte idag en smal, röd rand längs min kisses tandkött. Tandköttet är rosa i övrigt. Googlade och kom fram till eventuell tandköttsinflammation. Hur vanligt är detta? Hur ofta bör man borsta sin katts tänder? Fungerar en vanlig barntandborste och katt-tandkräm eller blir det för stort och bökigt?

Ska ringa veterinären imorgon och höra om det är läge att komma in för en koll också såklart.
Gingivit är ganska vanligt när man inte borstar tänderna. Det är placken som gör att det blir inflammerat.
Borsta helst varje dag. En bebistandborste brukar funka utmärkt. Tandkräm är inte nödvändigt, men om katten gillar det så kör på det. Brukar ta ca två veckor att vänja in dem på tandborstningen, ta det bara lugnt så brukar det gå att vänja de flesta.
/Jeps som jobbar med djurtänder :)
 

Liknande trådar

Katthälsa I helgen upptäckte vi att min 12,5 år gamla katt har ont när man klämmer honom över höften :( Han är totalt ohalt och hoppar upp och ner...
Svar
4
· Visningar
1 579
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 152
Senast: mackan
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 485
Senast: Safir
·
Hundhälsa Hej Jag har en liten blandras tik på 9 år. Pigg och alltid varit frisk. Hon har dock aldrig varit förtjust i att tugga ben eller äta...
Svar
16
· Visningar
1 347
Senast: Lizzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp