Bukefalos 28 år!

Tandläkarhelvete!

Här händer det grejer!
Helt fascinerad över vad man kan göra med sina tänder och hur snabbt det går.
Det gör ont varje dag, tänderna knakar och sitter lösa om vartannat och ALLT fastnar, speciellt sushi;) och jag har fått laga den tre gånger, MEN jag älskar min tandställning och det här är den största och bästa investeringen i mig själv jag någonsin gjort.
20160130_102248_56ac817be087c32f20cf605e.jpg

20160130_102331_56ac8180ddf2b336bff03096.jpg

Inte ser den så hemsk ut eller är det jag som är partisk:angel: ?
 
Jag tog det inte som det från dig heller :). Ville bara utveckla utifrån det du skrivit.

Men jag står helt och fullt för att jag har den i särklass töntigaste approachen till det här i tråden :D. Skulle tolvtusen gånger hellre vara @ASKAPLASKA i det här men tyvärr är jag inte där mentalt liksom.
Jag har mina issues också, var så säker:D Kanske inte kring just detta men jag tror alla har sina hangups på ett eller annat sätt.
 
@Shetlandskusk
Antagligen är det väl bara att hon inte vill lova något. Dom har inte pratat något om att operera, endast att det kan behövas gummisnoddar för att få fram underkäken.

@Niyama
Tyvärr så är enda anledningen till att jag tvekar att sätta in tandställningen just att det kommer att vara fult under en lång tid. Visst borde jag som vuxen människa inte bry mig om det, samtidigt tror jag att det hade känts bättre att ha tandställning som 16-17 åring. Tandställning känns som nått man förväntas ha under tonåren, inte som vuxen.
Du vet att jag är 40 va? Du kan alltid tänka på mig när du tvekar:D
 
Men jag står helt och fullt för att jag har den i särklass töntigaste approachen till det här i tråden :D. Skulle tolvtusen gånger hellre vara @ASKAPLASKA i det här men tyvärr är jag inte där mentalt liksom.

Tycker inte alls du har en töntig approach. Du kan ju inte hjälpa någonstans att du har dina issues! Tycker det var skitstrongt av dig att gå på konsultation innan du ens visste att du kunde ha tandställningen bakom tänderna!
 
Tycker det var skitstrongt av dig att gå på konsultation innan du ens visste att du kunde ha tandställningen bakom tänderna!
Tack. Verkligen. :heart

Innan den här tråden dök upp klarade jag inte att ens snudda vid tanken på tandställning utan att få totalpanik. Det här med tänder har alltid varit så kopplat till ångest för mig att blotta tanken på att behöva gå till en tandläkare och prata om det fick mig att vilja gråta. Men tack vare tråden kunde jag börja se tandställning som nåt positivt, som nånting bra och fint som man inte alls behöver skämmas för. Att det är okej att vara missnöjd med sina tänder och att det faktiskt går att göra nåt åt det, om man vill.

Jag har mina issues också, var så säker:D Kanske inte kring just detta men jag tror alla har sina hangups på ett eller annat sätt.
Ja, det har vi väl antar jag. Men vad det gäller inställning till tandställningar är du och @Shetlandskusk kungar måste jag säga :D.
 
Dessutom var planen från början att ha sån där tandställning som man har bakom tänderna, men det var alldeles för dyrt och skulle dessutom ta längre tid.
Tandställning bakom tänderna tar inte längre tid. Det stämmer inte. Varje besök hos tandläkaren tar längre tid, för det kräver mer jobb, men själva behandlingstiden är densamma. Dyrt är det däremot, 36 000 kronor utöver vad det kostar att sätta in en vanlig.

Visst borde jag som vuxen människa inte bry mig om det, samtidigt tror jag att det hade känts bättre att ha tandställning som 16-17 åring. Tandställning känns som nått man förväntas ha under tonåren, inte som vuxen.
Och då kan jag bara säga såhär: Risken finns att du ångrar dig om du inte gör det nu. Jag tänkte som du när jag var 20 och funderade på att sätta in en tandställning. tänkte då att nej, jag är för gammal. När jag var 22 tänkte jag "fan, hade jag satt in den när jag var 20 hade det varit klart nu!". Sådär har det hållit på. Till syvende och sist är det ändå så att man ska ha sina tänder hela livet och är du 22 och sätter in en tandställning är du typ 24 när det är klart. Det är ju ingenting!! Tänk vad mycket tid du kommer ha då att gå runt och vara nöjd med dina tänder!
 
Jag tycker det är lite ledsamt att ganska många inlägg handlar om hur mycket det syns och hur man kan få den att synas mindre. Tänker att det finns ju ganska många som läser här utan att skriva, säkert även ungdomar. Och så sitter vuxna människor och nojar över att det kommer vara fult :(. Jag brydde mig inte om min tandställning alls, men om jag som 16-17 åring hade läst den har tråden hade jag nog tyckt att det var ganska jobbigt.

Jag tycker inte alls att min tandställning är ful. Den har dessutom gjort att jag kan ha munnen stängd utan att mina huggtänder tittar fram = jag känner mig snyggare nu än innan tandställningen.

Tandställningen ger mig däremot andra problem:
  • Det gör ont att tugga och jag får spänningshuvudvärk efter tandläkarbesöken
  • Den är sjukt obekväm och därför är jag väldigt väldigt trött på den
  • Borsta tänderna är ett stort projekt som tar 20 minuter varje gång om jag är så noggrann jag borde vara
  • Ibland fastnar halva middagen i tandställningen
För mig är det lätt värt det trots dessa problem. Jag gjorde inte tandregleringen som ung för att jag inte tyckte att det var värt det att ha tandställningen i två år för någonting som bara handlade om ytlighet. Nu har jag istället kommit till insikt med att det faktiskt är ok att vara lite ytlig ibland.. Jag har inte kunnat släppa tanken på att skaffa tandställning sedan dess men utan min sambos pepp hade jag nog inte tagit steget.

Jag hoppas och tror att de eventuella tonåringar som läser här inte blir avskräckta. Det är bättre av flera anledningar att göra tandregleringen som ung. Om jag hade gjort det när jag var tonåring hade jag sluppit dra mina två tänder i överkäken, som var något som jag kände stor skräck inför. Mycket kan ändras i munnen med åldern och det kan ta längre tid att flytta tänderna som vuxen. Och som sagt det är gratis!
 
Jag har blivit supervelig, var hos tandregleraren i tisdags och fick reda på vad det skulle kosta och hur lång tid. Samtidigt som hon sa att det skulle gå att få mitt bett bättre sa hon att det inte gick att garantera att det skulle kännas bättre för mig. Blev inte så sugen på att ha tandställning i två bara för att kanske få det bättre.Dessutom var planen från början att ha sån där tandställning som man har bakom tänderna, men det var alldeles för dyrt och skulle dessutom ta längre tid. Att sätta in en vanlig tandställning är jag inte alls sugen på :/ Samtidigt vill jag fixa till mitt bett, men funderar på att göra det efter att jag gått ut universitetet. Är rädd att den ska få för mycket uppmärksamhet. Men samtidigt känns det lika bra att få det gjort...

Gah, ja som ni märker har jag väldigt svårt att bestämma mig..

Jag har dagar då jag känner att det känns dumt som gammal 30-åring att gå runt med tandställning, men har aldrig fått några negativa kommentarer från andra. Jag upplever däremot att många är nyfikna men inte riktigt vågar ställa frågor om inte jag börjar prata om tandställningen först. Då kan det bli ett bra samtalsämne istället :D
 
Tandställning bakom tänderna tar inte längre tid. Det stämmer inte. Varje besök hos tandläkaren tar längre tid, för det kräver mer jobb, men själva behandlingstiden är densamma. Dyrt är det däremot, 36 000 kronor utöver vad det kostar att sätta in en vanlig.


Och då kan jag bara säga såhär: Risken finns att du ångrar dig om du inte gör det nu. Jag tänkte som du när jag var 20 och funderade på att sätta in en tandställning. tänkte då att nej, jag är för gammal. När jag var 22 tänkte jag "fan, hade jag satt in den när jag var 20 hade det varit klart nu!". Sådär har det hållit på. Till syvende och sist är det ändå så att man ska ha sina tänder hela livet och är du 22 och sätter in en tandställning är du typ 24 när det är klart. Det är ju ingenting!! Tänk vad mycket tid du kommer ha då att gå runt och vara nöjd med dina tänder!

Det var iallafall vad hon sa i tisdags, enligt henne skulle det ta ca ett halv år längre tid med tandställning bakom tänderna plus att det skulle ta längre tid tills jag kunde sätta in tandställningen.

Du har nog helt rätt, om jag inte gör det kommer jag antagligen ångra mig. Och ska jag göra det kan jag lika gärna göra det nu. Dessutom är mina föräldrar supersnälla och har erbjudit sig att betala en del, vilket de antagligen inte kommer göra om jag väntar ännu längre.
 
Det var iallafall vad hon sa i tisdags, enligt henne skulle det ta ca ett halv år längre tid med tandställning bakom tänderna plus att det skulle ta längre tid tills jag kunde sätta in tandställningen.
Ah, då kanske det har nåt specifikt med dina tänder att göra? För det står i varenda källa jag hittat att det är samma behandlingstid som vanlig, vilket även är vad min tandläkare säger (som är expert på tandställningar bakom tänderna).

Du har nog helt rätt, om jag inte gör det kommer jag antagligen ångra mig. Och ska jag göra det kan jag lika gärna göra det nu. Dessutom är mina föräldrar supersnälla och har erbjudit sig att betala en del, vilket de antagligen inte kommer göra om jag väntar ännu längre.
Jag hade verkligen passat på om jag vore du! :) Jag tror risken för att man ångrar att man sätter in den är rätt liten, medan risken att man ångrar sig om man låter bli är rätt stor. Men jag kan bara prata för mig själv såklart och mina erfarenheter.
 
Jag har dagar då jag känner att det känns dumt som gammal 30-åring att gå runt med tandställning, men har aldrig fått några negativa kommentarer från andra. Jag upplever däremot att många är nyfikna men inte riktigt vågar ställa frågor om inte jag börjar prata om tandställningen först. Då kan det bli ett bra samtalsämne istället :D

Det är lite det som tar emot, är rädd för att om jag sätter i en tandställning så kommer det blir en grej folk undrar över. Gillar inte uppmärksamhet och dessutom tycker jag mitt överbett är jobbigt att prata om.
 
Gillar inte uppmärksamhet och dessutom tycker jag mitt överbett är jobbigt att prata om.
Jag känner samma sak så jag förstår dig verkligen. Jag har aldrig varit rädd för elaka kommentarer, däremot skulle jag inte känna mig bekväm i att uppmärksamhet dras till mina tänder.

Tror det kan vara bra att få lite tips från @Yesterday i hur man kan tänka, så att man kan vända det till nåt positivt i ens huvud istället för nåt negativt :).
 
Ah, då kanske det har nåt specifikt med dina tänder att göra? För det står i varenda källa jag hittat att det är samma behandlingstid som vanlig, vilket även är vad min tandläkare säger (som är expert på tandställningar bakom tänderna).


Jag hade verkligen passat på om jag vore du! :) Jag tror risken för att man ångrar att man sätter in den är rätt liten, medan risken att man ångrar sig om man låter bli är rätt stor. Men jag kan bara prata för mig själv såklart och mina erfarenheter.

Tror inte min tandläkare är någon expert på tandställningar bakom tänderna, så kan säkert hända att din tandläkare har bättre koll. Det vore skönt att ha bakom tänderna så att den syns mindre, men samtidigt tänker jag att den kanske känns mer.

Blir mer och mer övertygad om att jag ska göra det :) Behövde nog bara lite pepp av andra i samma sits, vill ju inte ha mina tänder så här resten av livet är bara rädd för uppmärksamheten som tandställningen kommer leda till.
 
Det vore skönt att ha bakom tänderna så att den syns mindre, men samtidigt tänker jag att den kanske känns mer.
Vad de har sagt till mig är att det är knepigt att hålla rent och att tungan får sig en omgång av den.

I och med att den kostar så mycket mer kan man tänka "vad kan jag göra för 36 000 kr?". Det är ju en himla massa roliga saker! Istället för att lägga hela den summan på en osynlig en, och i slutändan ändå få samma resultat efter de där två åren, så kan du lägga det på en rolig resa eller nåt annat i framtiden. Varför lägga mer än man behöver, egentligen? Om man inte är superrik och inte märker av de där pengarna såklart.

Osynlig skulle jag bara kosta på mig om det stod mellan att helt strunta i det annars. Om man känner att det är värt att vänta tills man lyckats spara ihop pengarna.

Blir mer och mer övertygad om att jag ska göra det :) Behövde nog bara lite pepp av andra i samma sits, vill ju inte ha mina tänder så här resten av livet är bara rädd för uppmärksamheten som tandställningen kommer leda till.
Jag förstår dig SÅ otroligt väl! Det man kan tänka på är att som värst är det kanske två-två och ett halvt år med tandställningen och sen är man klar. Done. Aldrig mer. Och även om man får lite jobbig uppmärksamhet så kanske man 1) inte tycker att det är jobbigt där och då, eller 2) känner att "vad är lite småjobbiga situationer under en begränsad tid gentemot resten av livet med tänder man är mer nöjd med?" :).
 
Vad de har sagt till mig är att det är knepigt att hålla rent och att tungan får sig en omgång av den.

I och med att den kostar så mycket mer kan man tänka "vad kan jag göra för 36 000 kr?". Det är ju en himla massa roliga saker! Istället för att lägga hela den summan på en osynlig en, och i slutändan ändå få samma resultat efter de där två åren, så kan du lägga det på en rolig resa eller nåt annat i framtiden. Varför lägga mer än man behöver, egentligen? Om man inte är superrik och inte märker av de där pengarna såklart.

Osynlig skulle jag bara kosta på mig om det stod mellan att helt strunta i det annars. Om man känner att det är värt att vänta tills man lyckats spara ihop pengarna.


Jag förstår dig SÅ otroligt väl! Det man kan tänka på är att som värst är det kanske två-två och ett halvt år med tandställningen och sen är man klar. Done. Aldrig mer. Och även om man får lite jobbig uppmärksamhet så kanske man 1) inte tycker att det är jobbigt där och då, eller 2) känner att "vad är lite småjobbiga situationer under en begränsad tid gentemot resten av livet med tänder man är mer nöjd med?" :).

36.000 är väl nästan allt jag lyckats spara ihop sen jag tog studenten. Tandställning vore ett tråkigt sätt att göra av med alla pengar... Finns ju massa annat roligt man kan lägga pengarna på, typ 7 solresor eller så skulle jag kunna rida min medryttarhäst i 120 månader :p

Det är så skönt med någon som faktiskt förstår mig! Än så länge är det bara mina föräldrar som vet att jag överväger att sätta in tandställning, och dom förstår inte riktigt varför jag tycker det är jobbigt. Tror absolut det är värt med lite jobbiga situationer för att få tänder jag är nöjd med.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 569
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp