Tandläkarhelvete!

Uppdatering från min käft:
Inte hänt supermycket sedan senaste besöket, men lite har hänt. Dock är mina hörntänder inte så glada för att flytta på sig, så denna gången flyttades tråden för att de ska få lite mer eld i baken. I nederkäken har glappen blivit mindre, men fick ett nytt gummiband som kommer dra ihop de sista glappen lite effektivare.

Det går framåt iallafall, sakta men säkert :) Har gissningsvis 8-9 månader kvar nu :)
 
Ännu en uppdatering från mig, verkar ensam om att tandreglera just nu (@ASKAPLASKA ) :angel:

Mina hörntänder hade rört sig som de skulle efter senaste besöket, de fick nya fästen idag som sattes upp och ner eller på sidan eller hur det nu var. Skitläbbigt när de slipade bort limmet från tänderna! Fick rysningar för det var så obehagligt. Tur att det bara kommer ske igen när de ska ta av allt - då kommer det lätt att vara värt det!

Har dock fortfarande kvar en litenliten glugg i nederkäken, mellan framtänderna. Makalöst envis. Fick en ny "kedja" där nere, och där uppe fick jag också en. Den är "ofärgad" så nu måste jag passa vad jag äter så att den inte blir missfärgad. Den i nederkäken är grå.

Vi pratade även lite om att min ena sidan är segare än den andra, och det sa han att det var vanligt. Man brukar tydligen ha en snabb sida och en sida som går sakta.

Fick en tunnare tråd i överkäken denna gången. Tackar vi för, den förra var ganska tjock, så nu känns tandställningen genast mer diskret igen.
 
Ännu en uppdatering från mig, verkar ensam om att tandreglera just nu (@ASKAPLASKA ) :angel:

Mina hörntänder hade rört sig som de skulle efter senaste besöket, de fick nya fästen idag som sattes upp och ner eller på sidan eller hur det nu var. Skitläbbigt när de slipade bort limmet från tänderna! Fick rysningar för det var så obehagligt. Tur att det bara kommer ske igen när de ska ta av allt - då kommer det lätt att vara värt det!

Har dock fortfarande kvar en litenliten glugg i nederkäken, mellan framtänderna. Makalöst envis. Fick en ny "kedja" där nere, och där uppe fick jag också en. Den är "ofärgad" så nu måste jag passa vad jag äter så att den inte blir missfärgad. Den i nederkäken är grå.

Vi pratade även lite om att min ena sidan är segare än den andra, och det sa han att det var vanligt. Man brukar tydligen ha en snabb sida och en sida som går sakta.

Fick en tunnare tråd i överkäken denna gången. Tackar vi för, den förra var ganska tjock, så nu känns tandställningen genast mer diskret igen.
Närå, här tandregleras det för fullt!
Jag är nu "fullutrustad" med grövsta bågarna, krokar, fyra spiraler, fyra gummisnoddar och extra ståltråd uppe och nere.
Det fastnar absolut ingenting när jag äter...
 
Har fått tid för insättningen nu! Sista oktober ska jag dit och få den insatt. Funderar dock lite på om jag inte ska göra någon check hos vanliga tandläkaren innan? De sa ingenting om det på regleringskliniken.

Ska bli så jäkla skönt att äntligen börja. Har börjat få sår uppe i gommen för att jag biter mig där eftersom framtändernas sista kant blivit nedtuggad. Kommer säkert behöva sätta in förstärkning på baksidan av tänderna, tandläkaren sa sist att hon trodde det skulle behövas.

Ska fota lite före-bilder nu också så jag kan joina in med bilder i tråden!
 
Jag gjorde inte det. Har inte ens en vanlig tandläkare :angel:

Åh vad bra, då kan jag vara lugn! Har skitbra tandkvalité i övrigt (peppar peppar), när jag inte gått t tandläkaren på 7 år hittade de ett litet hål som de inte ens behövde bedöva för att borra ur. Så mina tänder är motståndskraftiga, tvivlar på att det hunnit hända så mycket sen sist jag var :)
 
Jag blir lite avundsjuk på dig @Wysiwyg Jag vill också ha räls men vågar inte riktigt.. framför allt har jag inte råd nu när jag pluggar. Men det är något jag tänkt på länge. Är 30 år nästa år och har känt att det inte är värt det.
Grejen var att jag har glugg i överkäken och tätt som tusan i underkäken. Men de var ändå hyfsat snygga, jämt oregelbundna liksom. Tills jag slog ut halva framtanden på en glasflaska. Kom in akut, det röntgades och jag hade även en spricka i käken upp till näsan typ. De satte på en lagning och så var det inte mer med det.
Sen bytte jag tandläkare, till en privat eftersom jag pga andra omständigheter helt tappat förtroendet för folktandvården, och hans första reaktion när jag berättade om framtanden var "Och de fixerade den inte?!?!". Resultatet blev nämligen att tanden vred sig utåt, och underkäkens tänder hängde med nu när de fick mer plats. Fick tid hos tandreglering. De kunde byta ut framtanden till en konstgjord (vad de nu heter?) men för att kunna göra det, och då flytta tillbaka den i underkäken som passat på att sticka iväg utåt, skulle jag behöva dra ut tänder i underkäken och sen ha räls där. Inte gratis.. Hade heller ingen olycksfallsförsäkring som täckte tänder vid den tiden, det har jag nu... Men jag önskar så att jag hade modet och ekonomin att fixa mina tänder! Även om det inte är något jag tänker på jämt, så tänker jag på det så fort jag ser mig själv le, på bild eller i spegel.. Jävla tänder.
 
Har bara läst lite i tråden så det kanske varit uppe tidigare men annars kan jag ju tipsa iaf... Min sambo har precis påbörjat sin tandreglering med Invisalign och det verkar vara ganska nytt i Sverige. Sambon får tandregleringen för drygt 20 000:- istället för 70 000:- som den skulle kostat annars just för att det är nytt in och han gör den medan hans tandläkare utbildar sig i metoden, dvs det finns en amerikansk (tror jag) tandläkare inblandad också som "mentor". Kan tänka mig att det kan löna sig att höra av sig till flera kliniker och fråga om dom är på g med metoden om man vill passa på att få en billigare tandreglering.
 
Har bara läst lite i tråden så det kanske varit uppe tidigare men annars kan jag ju tipsa iaf... Min sambo har precis påbörjat sin tandreglering med Invisalign och det verkar vara ganska nytt i Sverige. Sambon får tandregleringen för drygt 20 000:- istället för 70 000:- som den skulle kostat annars just för att det är nytt in och han gör den medan hans tandläkare utbildar sig i metoden, dvs det finns en amerikansk (tror jag) tandläkare inblandad också som "mentor". Kan tänka mig att det kan löna sig att höra av sig till flera kliniker och fråga om dom är på g med metoden om man vill passa på att få en billigare tandreglering.
Metoden finns hos min tandreglerare och ett par andra i Malmö (det är bara där jag kollat efter tandreglerare). Det är dock dyrare än vanlig räls :)
 
Ang snyggt eller ej vill jag inflika att jag hade räls uppe och nere i tonåren, och fick höra av en blivande pojkvän att "räls är så himla snyggt":D.
Jag kan inte påstå att jag trodde på honom, men jag slutade omgående att skämmas. Innan trodde jag att alla tyckte jag såg ut som Jaws i James Bond:D
 
Åh gud vilka minnen som dyker upp när jag hittade den här tråden :p Jag hade tandställning i flera år när jag var yngre. Minns inte ens när jag fick min första men jag tog bort det sista precis lagom till min student när jag var 19 år. Nu är jag 27 år.

Jag var trång i gommen så några tänder fick dras ut både uppe och nere. Det såg ut som någon hade kastat in tänderna på mig så det var behövligt med hjälp. Första tandställningen jag hade var en gombreddare om jag fick skruva isär varje kväll. Sen fick jag räls, först bara uppe men sen även nere. Hade även bettfel i form av underbett och sned underkäke. Detta opererades på min 19 årsdag. Det togs bort en del av underkäken och satte den rak sen flyttades överkäken fram. Ingen dålig operation och jag såg ut som mumintrollet efteråt :p Ca halvåret efter operationen blev jag av med räls och snoddar efter sååå många år av korrigeringar.

Nu i efterhand är jag väldigt glad över att det gjordes när jag var så pass ung och jag ångrar inget även fast det stundtals var en plåga :p
 
Idag har jag fått min tandställning uppe! :banana: Gick snabbt att limma på och känns såå himla konstigt. Är så himla självmedveten om munnen och mina läppar fastnar i tandställningen när jag ler. Men jag har bestämt mig för att älska den och vara stolt för den och putta iväg alla negativa tankar jag har what so ever. Så jag :heart min tandställning. Enda grejen är att fästet längst in lossnade redan 3 timmar efter pålimning så har en tid på måndag för att limma på den igen :p Ska bita av tråden med en avbitare ikväll.

Bilder kommer såklart! Jag vet att ni inte kan hålla er ;)
 
Idag har jag fått min tandställning uppe! :banana: Gick snabbt att limma på och känns såå himla konstigt. Är så himla självmedveten om munnen och mina läppar fastnar i tandställningen när jag ler. Men jag har bestämt mig för att älska den och vara stolt för den och putta iväg alla negativa tankar jag har what so ever. Så jag :heart min tandställning. Enda grejen är att fästet längst in lossnade redan 3 timmar efter pålimning så har en tid på måndag för att limma på den igen :p Ska bita av tråden med en avbitare ikväll.

Bilder kommer såklart! Jag vet att ni inte kan hålla er ;)
Välkommen till klubben :)

Du kommer vänja dig, det första dygnet tyckte jag var hemskt, trodde jag skulle få panik. Kändes ju jättemärkligt och jag trodde det skulle kännas så alltid. Nu märker man inte ens av den längre :)
 
Välkommen till klubben :)

Du kommer vänja dig, det första dygnet tyckte jag var hemskt, trodde jag skulle få panik. Kändes ju jättemärkligt och jag trodde det skulle kännas så alltid. Nu märker man inte ens av den längre :)

Tack tack! Jaa jag håller nog på att vänja mig nu! Känns inte längre som att det bara är tandställningen som syns när jag pratar (även fast det är så haha) och känner mig inte längre så konstig med den. Men gör lite ont i tänderna och får vaxa på fästena längst in men de kommer väl vänja sig. Eller också får jag köpa tonvis med vax för att ta mig genom det här :D

Men är så fett nöjd med tandställningen ändå! Och så skönt att det äntligen är påbörjat :)

KL

Okej! Kan inte ta selfies så min enda tandställningsbild blir bara på tänderna. Meeeen kan bjuda på en before-bild också så får ni tänka in tandställningen på den ;) (Tror faktiskt det är första bilden på mig själv jag lägger upp på buke! :nailbiting: :D )

14724210_10154784891385649_1470199227_o_zps1enyov4t.jpg


14786931_10154784888880649_2041685212_o_zpsssaamfwx.jpg
 
Tack tack! Jaa jag håller nog på att vänja mig nu! Känns inte längre som att det bara är tandställningen som syns när jag pratar (även fast det är så haha) och känner mig inte längre så konstig med den. Men gör lite ont i tänderna och får vaxa på fästena längst in men de kommer väl vänja sig. Eller också får jag köpa tonvis med vax för att ta mig genom det här :D

Men är så fett nöjd med tandställningen ändå! Och så skönt att det äntligen är påbörjat :)

KL

Okej! Kan inte ta selfies så min enda tandställningsbild blir bara på tänderna. Meeeen kan bjuda på en before-bild också så får ni tänka in tandställningen på den ;) (Tror faktiskt det är första bilden på mig själv jag lägger upp på buke! :nailbiting: :D )

14724210_10154784891385649_1470199227_o_zps1enyov4t.jpg


14786931_10154784888880649_2041685212_o_zpsssaamfwx.jpg
Du bör få vax av din tandreglerare, gratis :) Jag får både vax och speciella tandborstar.
 
Uppdatering från mig (@ASKAPLASKA snart dags för dig också antar jag!):
Bytte tråd både uppe och nere idag. Fortfarande har inte glappet försvunnit där nere, men idag fick det vara nock: två gummiband ovanpå varandra som ska dra ihop det sista och så nyspänd tråd på det :devil: Till nästa besök kommer glappet ha försvunnit, det lovande han.
Tråden där uppe ska bytas nästa gång till en sluttråd, dvs den ska sluta ihop tänderna i tandraden igen :) Nu börjar alltså slutet närma sig på denna resan :)
 
Satan i gatan, glappet försvann under natten O_o Snacka om att det kan gå snabbt! Märks att han spänt rejält, har betydligt mer ont än jag brukar.
 
Satan i gatan, glappet försvann under natten O_o Snacka om att det kan gå snabbt! Märks att han spänt rejält, har betydligt mer ont än jag brukar.

Oj jädrans vad snabbt! Jobbigt att ha ont dock :(

Skönt att behandlingen är klar snart! Hur länge ska du ha sluttråden/trådarna?

KL

Märker redan lite skillnad på tänderna och mitt bett har ändrats lite med, känns lite instabilt när jag biter ihop som "vanligt". Roligt att det ändå känns som att det går relativt kvickt.

Och det blev inget nytt fäste för mig i måndags. Hade inte särskilt ont i tänderna alls under helgen, bara lite ömma och sådär, men när tandteknikern började dra av tråden från fästerna, JÄDRANS vad ont det gjorde! :eek: Tänkte att jaja jag står ut men eftersom jag hoppade till varje gång slutade hon efter 2 fästen och satte fast den korta tråden igen. Tydligen gör det inget att sista tanden på ena sidan inte är riktigt med i början så det var ju skönt att jag slapp. Hon klippte även av tråden lite på andra sidan så nu har jag inget skav kvar alls. :banana:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 495
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 490
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 201
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp