Tandläkarhelvete!

Åh så segt!! Men det är ju verkligen inte lång tid till sommaren nu! Något jag funderat på, då jag också fått stora glapp mellan tänderna, är hur de ska dras ihop? Alltså vilket håll tanden ska åt? Måste väl vara inåt för om den ska åka till sidan blir det ju ett glapp åt andra hållet?
Dras de inte ihop åt alla håll? :o Alltså jag har verkligen ingen aning, men jag vet att när tänderna börjar dra ihop sig igen, så kommer överflödig tråd ut längst bak. Då måste man klippa av den längst bak och slipa till kanten. Så då borde de kanske dras bakåt...? Tänder alltså, vilket mysterium! :D
 
Dras de inte ihop åt alla håll? :o Alltså jag har verkligen ingen aning, men jag vet att när tänderna börjar dra ihop sig igen, så kommer överflödig tråd ut längst bak. Då måste man klippa av den längst bak och slipa till kanten. Så då borde de kanske dras bakåt...? Tänder alltså, vilket mysterium! :D

Åh coolt! Så har det inte blivit för mig än, känns mest som att tänderna åker runt lite planlöst just nu. M jag tänker att om alla tänder ska dras till för att täppa igen hålet så måste ju även tänderna på andra sidan flytta sig för annars blir det ju ojämt eller hål någon annanstans? Eller kanske inte alls är så, kan verkligen ingenting om tänder! :D
 
Uppdatering från mig! Har precis varit och lagt in tandställning i underkäken samt fått klackar på hörntänderna. Detta för att jag har så djupt bett att det ska korrigeras plus att jag inte ska bita sönder de nedre fästena.

Förstår inte riktigt hur jag ska kunna tugga mat ordentligt, tänderna tar inte ens i varandra. :D

@kolblakkur och @ASKAPLASKA , hur går det för er? :)
 
Har haft min tandställning i ca 1,5 år nu och gått igenom de flesta tillbehören, diverse gummisnoddar, guldkrokar, spiraler, ståltrådar och hela skalan med bågar.
Tänderna är raka och fina och jag håller nu på att dra ihop de fyra gluggarna efter de utdragna tänderna. En glugg är helt stängd och fixerad.
Har för tillfället bara ca 1cm tuggyta men jag har blivit grym på att svälja maten hel...
Om allt går som det ska får jag ta ut tandställningen i slutet av sommaren och då ser jag fram emot att putsa och bleka tänderna och eventuellt fixa överläppen som blivit platt och sned av att tänderna flyttat iväg.
 
Uppdatering från mig! Har precis varit och lagt in tandställning i underkäken samt fått klackar på hörntänderna. Detta för att jag har så djupt bett att det ska korrigeras plus att jag inte ska bita sönder de nedre fästena.

Förstår inte riktigt hur jag ska kunna tugga mat ordentligt, tänderna tar inte ens i varandra. :D

@kolblakkur och @ASKAPLASKA , hur går det för er? :)
En i familjen har haft klackar som du beskriver, för djupt bett.
Jag måste säga att övriga tänder kom "ned/upp" väldigt fort när de fick vara ifred och slippa bli nedtryckta. Tänderna hade mötts vid nästa besök, är det 6-7 veckor emellan besöken? Det var nästan overkligt! :)
Det som tog lång tid var att täppa till hålen.
Du bör avstå från entrecôte ett tag framöver. ;)
Lycka till.
 
Uppdatering från mig! Har precis varit och lagt in tandställning i underkäken samt fått klackar på hörntänderna. Detta för att jag har så djupt bett att det ska korrigeras plus att jag inte ska bita sönder de nedre fästena.

Förstår inte riktigt hur jag ska kunna tugga mat ordentligt, tänderna tar inte ens i varandra. :D

@kolblakkur och @ASKAPLASKA , hur går det för er? :)
Det går framåt! Jag fått ett preliminärt datum för att ta ut tandställningen och det är i augusti om jag minns rätt :) Sedan får man se om det verkligen blir så. Ska dit 15/6 och röntga munnen och se så att rötterna ligger rätt. Sedan är det avgjutning inför metalltrådarna på baksidan av framtänderna. Efter det så blir det uttag om allt går som det ska :)

Negativt är att en visdomstand numera fått utrymme nog att börja tränga igenom. Det kunde jag varit utan.
 
Jag är besviken förra gången jag var till tandläkaren sa dom bara hör av dig om du vill ta ut visdomstanden. Nu vägrar dom....
 
Det går framåt! Jag fått ett preliminärt datum för att ta ut tandställningen och det är i augusti om jag minns rätt :) Sedan får man se om det verkligen blir så. Ska dit 15/6 och röntga munnen och se så att rötterna ligger rätt. Sedan är det avgjutning inför metalltrådarna på baksidan av framtänderna. Efter det så blir det uttag om allt går som det ska :)

Åh vad skönt! Hur länge har du haft din nu?

Negativt är att en visdomstand numera fått utrymme nog att börja tränga igenom. Det kunde jag varit utan.

Åh segt, hade du ju kunnat få vara utan!
 
Är inte så förtjust i min tandställning idag. Övertandläkaren var tydligen inte så nöjd med arbetet som hade gjorts när jag fick tandställningen på underkäken. Hen flyttade flera fästen och byggde på ännu mer på klackarna på framtänderna. Nu är de så höga att de syns om jag öppnar munnen. Och jag har fått en samling med gummiband tvärs över övre främtänderna.

Tycker det är en väldig tid mellan besöken också. Hittills har jag varit där var tredje månad. Känns som att det är väldigt lång tid? Har inte de flesta typ 6 veckor emellan?
 
Är inte så förtjust i min tandställning idag. Övertandläkaren var tydligen inte så nöjd med arbetet som hade gjorts när jag fick tandställningen på underkäken. Hen flyttade flera fästen och byggde på ännu mer på klackarna på framtänderna. Nu är de så höga att de syns om jag öppnar munnen. Och jag har fått en samling med gummiband tvärs över övre främtänderna.

Tycker det är en väldig tid mellan besöken också. Hittills har jag varit där var tredje månad. Känns som att det är väldigt lång tid? Har inte de flesta typ 6 veckor emellan?
Nu hade jag visserligen tandställning 2011-13 typ. Men beroende på "fas" i processen så gick det mellan 4-7 veckor emellan.
 
Är inte så förtjust i min tandställning idag. Övertandläkaren var tydligen inte så nöjd med arbetet som hade gjorts när jag fick tandställningen på underkäken. Hen flyttade flera fästen och byggde på ännu mer på klackarna på framtänderna. Nu är de så höga att de syns om jag öppnar munnen. Och jag har fått en samling med gummiband tvärs över övre främtänderna.

Tycker det är en väldig tid mellan besöken också. Hittills har jag varit där var tredje månad. Känns som att det är väldigt lång tid? Har inte de flesta typ 6 veckor emellan?

Hur lång tid det är emellan beror på hur snabbt tänderna flyttar sig. Normalt besöksmellanrum var för mig fyra veckor i början för att sedan glesas ut. Sista tiden gick det ett år mellan gångerna men då hade jag bara en metalltråd bakom framtänderna kvar.
 
Är inte så förtjust i min tandställning idag. Övertandläkaren var tydligen inte så nöjd med arbetet som hade gjorts när jag fick tandställningen på underkäken. Hen flyttade flera fästen och byggde på ännu mer på klackarna på framtänderna. Nu är de så höga att de syns om jag öppnar munnen. Och jag har fått en samling med gummiband tvärs över övre främtänderna.

Tycker det är en väldig tid mellan besöken också. Hittills har jag varit där var tredje månad. Känns som att det är väldigt lång tid? Har inte de flesta typ 6 veckor emellan?
Tycker det låter väldigt länge. Vi var där på 5-6 veckorsintervaller, och då var gummibanden rätt slappa.
Och de är ju de som drar? Låter konstigt.
 
Avgjutning gjord och så har de slipat baksidan av tänderna där tråden ska sitta. Känns mycket märkligt.

Den 11e har jag två tider, först för att ta av tandställningen och sedan en tid typ 2 timmar senare för att utforma en bettskena att ha nattetid :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 478
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 444
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 078
Senast: Whoever
·
Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
1 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp