Bukefalos 28 år!

Tandsjukdom framtänder på äldre häst

moiran

Trådstartare
Jag hade ute vet för tandkontroll då min dam (25) på yttersta tänderna på båda sidorna i överkäken (I3) ser ut att ha gått av. De har inte gått av utan har... typ ruttnat bort halvvägs nedifrån (tuggytan) och upp (mot roten). Än så länge verkar hon inte ha ont av det alls. Men vad heter sjukdomen, någon som vet? Parodontit? Det var inte karies. Jag har trasigt minne och har helt lyckats glömma vad den hette och lyckas inte att googla mig fram till det. Vet kommer tillbaka om ett par veckor av andra anledningar så då kan jag fråga igen naturligtvis, men jag ville kolla upp sjukdomen lite i förväg så att jag kan ställa mer kvalificerade frågor om jag får några efter det!

Sedan, om någon vet vilken sjukdom, har jag lite frågor:
1) Går det behandla? Jag har för mig att vet sa att det inte gick utan att man lät det vara tills hästen får problem med det och sen kan man i så fall dra ut tanden.
2) Hur avancerat är det att dra ut I3-tänder? Måste hästen sövas?

Hästen har i övrigt väldigt fina tänder för sin ålder och absolut inga problem att käka, varken nu eller (förutom med de trasiga tänderna) högst sannolikt flera år framöver... Men jag tror inte jag vill låta söva henne om det är ett måste för att få bukt med de trasiga tänderna när det kommer dithän att de orsakar henne smärta... :(
 
Senast ändrad:
Tycker det låter vansinnigt att utsätta en gammal häst för något sådant. Men det är bara en spontan reaktion.
 
Tycker det låter vansinnigt att utsätta en gammal häst för något sådant. Men det är bara en spontan reaktion.

utsätta för vad? Sjukdom? Sövning? Det senare håller jag med. Det första tycker jag är ok så länge hon har ont av det. :)
 
Vad jag har förstått så behandlar man inte trasiga tänder (i alla fall inte karies) om inte tanden är så instabil att det är risk för frakturer. Man kan fylla hålen, men lagningarna håller inte så länge i och med att tänderna växer och slits.

Jag tror att det bästa du kan göra är att få tänderna kontrollerade regelbundet så att de kan rensa och lägga i fluorlack, gärna samma tandis så att hen kan hålla koll på om utvecklingen börjar accelerera.

Det svåraste är nog att avgöra när de har ont eller inte. Så här 2014 tycker man att det borde finnas mätmetoder för sånt. Det har ju kommit lite nu om hästens smärtansikte, kan vara klokt att läsa på.
 
Jag hade ute vet för tandkontroll då min dam (25) på yttersta tänderna på båda sidorna i överkäken (I3) ser ut att ha gått av. De har inte gått av utan har... typ ruttnat bort halvvägs nedifrån (tuggytan) och upp (mot roten). Än så länge verkar hon inte ha ont av det alls. Men vad heter sjukdomen, någon som vet? Parodontit? Det var inte karies. Jag har trasigt minne och har helt lyckats glömma vad den hette och lyckas inte att googla mig fram till det. Vet kommer tillbaka om ett par veckor av andra anledningar så då kan jag fråga igen naturligtvis, men jag ville kolla upp sjukdomen lite i förväg så att jag kan ställa mer kvalificerade frågor om jag får några efter det!

Sedan, om någon vet vilken sjukdom, har jag lite frågor:
1) Går det behandla? Jag har för mig att vet sa att det inte gick utan att man lät det vara tills hästen får problem med det och sen kan man i så fall dra ut tanden.
2) Hur avancerat är det att dra ut I3-tänder? Måste hästen sövas?

Hästen har i övrigt väldigt fina tänder för sin ålder och absolut inga problem att käka, varken nu eller (förutom med de trasiga tänderna) högst sannolikt flera år framöver... Men jag tror inte jag vill låta söva henne om det är ett måste för att få bukt med de trasiga tänderna när det kommer dithän att de orsakar henne smärta... :(

EOTRH (equine odontoclastic tooth resorption and hypercementosis)? Drabbar ofta äldre hästar och oftast alla framtänder. Dessa hästar har ofta mer ont än vad man tror och behandlingen går ut på att dra ut tänderna. Låter våldsamt men de ägare som till sist får det gjort rapporterar också om hästar som blir mycket gladare efteråt. Framtänder (och faktiskt långt de flesta tänder efterhand), kan dras ut stående med lokalbedövning och lugnande utan någon större/längre konvalencens.
 
Men hästen är 25... Tycker det sla vägas in. Det är ändå en mycket gammal häst. Hur mycket mer tid ger man hästen och till vilket pris?
 
Men hästen är 25... Tycker det sla vägas in. Det är ändå en mycket gammal häst. Hur mycket mer tid ger man hästen och till vilket pris?

Om hästen påverkas av det kan jag verkligen inte se varför man INTE skulle vilja dra ut tänderna om detta nu ger den några kommande smärtfria år, förutsatt att den inte har massa andra problem? Lugnande ska den ju ändå ha för regelbundna antagligen ganska täta tandkontroller….
 
Om hästen påverkas av det kan jag verkligen inte se varför man INTE skulle vilja dra ut tänderna om detta nu ger den några kommande smärtfria år, förutsatt att den inte har massa andra problem? Lugnande ska den ju ändå ha för regelbundna antagligen ganska täta tandkontroller….
Jag hade börjat fundera på andra sidan med tanke på Hästens ålder.
 
Fundera kan man ju göra, men i de funderingarna ska man också ta med hästens allmäntillstånd. Det är en jäkla skillnad mellan en fräsch och en skruttig 25-åring, och så himla stort är inte ingreppet.
 
Jag kommer inte ta bort henne för att hon är 25. Damen är piggelin. Fäller, äter och springer som hon ska. När hon inte gör det längre får hon somna in. Jag kommer inte heller låta söva henne, det är hon för gammal för.
 
EOTRH (equine odontoclastic tooth resorption and hypercementosis)? Drabbar ofta äldre hästar och oftast alla framtänder. Dessa hästar har ofta mer ont än vad man tror och behandlingen går ut på att dra ut tänderna. Låter våldsamt men de ägare som till sist får det gjort rapporterar också om hästar som blir mycket gladare efteråt. Framtänder (och faktiskt långt de flesta tänder efterhand), kan dras ut stående med lokalbedövning och lugnande utan någon större/längre konvalencens.

Ja, det var det kanske även om det inte ringer några klockor... Åtminstone utifrån vad man kan se utanpå så är det bara I3:orna som är drabbade så här långt i alla fall. Meb jag har för mig att han sa att alla tänder så småningom skulle bli dåliga. Vet du hur fort de ruttnar ned ungefär?

Får de inte svårt att bita av gräs utan tänder i överkäken? Så kan hon ju inte ha det heller. Men I3:orna kanske hon klarar sig utan om inte fler blir dåliga.
 
Ja, det var det kanske även om det inte ringer några klockor... Åtminstone utifrån vad man kan se utanpå så är det bara I3:orna som är drabbade så här långt i alla fall. Meb jag har för mig att han sa att alla tänder så småningom skulle bli dåliga. Vet du hur fort de ruttnar ned ungefär?

Får de inte svårt att bita av gräs utan tänder i överkäken? Så kan hon ju inte ha det heller. Men I3:orna kanske hon klarar sig utan om inte fler blir dåliga.

De klarar av att äta gräs och hö med hjälp av läpparna och tandköttet. Finns en video här på en häst som gladeligen äter gräs utan några framtänder. Man får ju ställa upp de emot att de kan ha en smärta varje gång de faktiskt biter av gräset med sina dåliga tänder också.
http://salemvalleyvet.blogspot.dk/2014/09/equine-odontoclastic-tooth-resorption.html

Jag hade nog velat röntga din hästs framtänder för att se hur rötterna ser ut osv. Du har ingen bild på henne? :)
 
De klarar av att äta gräs och hö med hjälp av läpparna och tandköttet. Finns en video här på en häst som gladeligen äter gräs utan några framtänder. Man får ju ställa upp de emot att de kan ha en smärta varje gång de faktiskt biter av gräset med sina dåliga tänder också.
http://salemvalleyvet.blogspot.dk/2014/09/equine-odontoclastic-tooth-resorption.html

Jag hade nog velat röntga din hästs framtänder för att se hur rötterna ser ut osv. Du har ingen bild på henne? :)

Aha!

Bild på tänderna eller hästen..? :D
 
Tänderna tänkte jag på ;) *nyfiken*

Här kommer bilder. Hon har aldrig gillat att bli fotad. Att fota henne samtidigt som jag försöker hålla isär läpparna på henne med ena handen var en ren konst som lockade fram mycket tålamod och envishet från båda sidor. Därför får du bara se högertanden, men det är ju den som är helt klart värst angripen och därmed kanske mest intressantast ändå... Det har faktiskt brutits loss en bra bit till sedan vet var här. :(

11t5pq1.jpg


65c31c.jpg


Och vill någon se ett mycket lerigt grizzlylurvigt 25-årigt halvblodssto äta en halvminut så har jag filmat... ifall någon vill försöka ha en åsikt om hon har ont av tänderna... men det fick bli en smula havre istället för hö eftersom hon inte var hungrig (fri tillgång på hösilage) och det blev rätt mörkt i krubban. Men det går kanske se att hon mular/slickar i sig till det allra sista havrekornet utan att verka besvärad? Blir väl inte så mycket belastning på framtänderna kanske även om hon är mot dem mot de olika sidorna av krubban. http://1drv.ms/16oxO1t
 
"Lustigt" att det inte ser inflammerat ut i tandköttet alls... Tja, är det sådär lite kvar av tänderna skulle jag vilja få dem utplockade. De andra tänderna ser ju fina ut så det kan väl antagligen dröja länge innan nästa tand angrips.
Om tandis tror att man kan ta ut tänderna med lokalbedövning skulle jag göra det på studs, oavsett om hon verkar ha ont eller ej. Ibland har smärtan krupit sig på en gradvis så man egentligen kanske inte visar normala smärtbeteenden även om man har ont.
//Sa hon med kroniska smärtor i kroppen...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick alldeles nyligen veta att min äldre vallack har fått en tandsjukdom på sina framtänder. Den innebar (om jag minns rätt) att...
Svar
15
· Visningar
6 092
Hästvård Idag gjorde vi tandkoll på mitt 24-åriga fullblodssto, och nu sitter jag med klump i magen. Hon har sedan 19-årsåldern haft glesbett med...
Svar
10
· Visningar
2 688
Senast: Majskolven
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 390
Senast: Raja
·
A
Hästvård (hemligt nick av olika skäl) Två relaterade frågor. Min 20+ häst har fått en varficka under en tand. (Varet kan komma ut under tanden...
Svar
6
· Visningar
1 851
Senast: fallon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp